Specialist Social Media: caut departament!
Rezultatele studiului State of Social Media Employment inițiat de Evensys în colaborare cu PortalHR au fost prezentate săptămâna trecută la Webstock 2011. Studiul a fost demarat din dorința de a surprinde în ce măsură putem vorbi în clipa de față despre apariția unei noi meserii în peisajul pieței muncii din România.
Ne-au interesat, printre altele, titulaturile joburilor din acest domeniu, tipul de responsabilități dar și zona funcțională din care vin „specialiștii” în social media. În plus, am mai abordat în chestionar și subiecte legate de numărul de ani de experiență în domeniu și nivelele salariale specifice pentru aceste poziții.
În urma studiului putem afirma că există, într-adevăr, o tendință de delimitare a unei noi zone funcționale specifice și separate de „surorile” ei deja bine cunoscute: marketing-ul și relațiile publice. Poziții de genul Online Manager, Social Media Manager/Specialist sunt o prezență modestă (doar 0.2% din profesioniștii români de pe LinkedIn lucrează în SM) dar din ce în ce mai clar conturată (conform declarațiilor participanților la studiu).
Pe de altă parte, putem concluziona în urma studiului că exista încă un anumit grad de confuzie in ceea ce privește înțelegerea activității unui specialist în Social Media. În timp, odata cu clarificarea responsabilităților specifice și a zonei de impact pe care o poate avea, suntem convinși că vom putea vorbi și la noi de delimitarea unei meserii noi.
Iată, însă, mai multe date concrete:
– la studiu au participat 171 respondenți (chestionarul fiind adresat specific celor cu responsabilități care includ în clipa de față și activități legate de social media);
– 47% dintre ei își petrec între 30% si 50% din timpul de lucru derulând activități în zona de Social Media;
– 20% au declarat ca titulaturile joburilor pe care le ocupa se aseamănă cel mai mult cu cea de Social Media Manager/Specialist;
– 14% sunt consultanți PR;
– responsabilitățile de Social Media continuă sa fie asociate încă în proporție destul de mare cu zona de marketing (30%), în vreme ce doar 23% dintre participanții la studiu au afirmat că exista o delimitare clara a unui departament de Social Media;
– 21% dintre cei care au acum responsabilități în SM au lucrat înainte în zona de PR;
– Este interesant că deși vorbim despre fenomenul SM doar de puțină vreme, au fost câțiva respondenți care au menționat faptul că lucrează în acest domeniu din a doua jumătate a anilor 90(!). Majoritatea (31%) lucrează în SM din 2009. (Atenție! Întrebarea despre anul debutului în SM a fost una deschisă.)
– 31% dintre respondenți au declarat că au un salariu cuprins între 500 si 1000 Euro, în vreme ce 26% câștiga între 300 si 500 Euro (Atenție! Studiul nu și-a propus să fie ceea ce în HR este considerat un „salary survey”. In plus, nivelele salariale despre care vorbim aici nu sunt strict pentru zona de SM deoarece, conform declarațiilor participanților sunt foarte puțini cei care își petrec 100% din timp în acest gen de activitați);
– Ne-a atras atentia faptul că, având în vedere declarațiile participanților, un Social Media Specialist pare să câștige mai mult decât un Social Media Manager;
– organizațiile în care lucrează specialiștii în SM sunt, în general, organizații mici, cu maxim 10 angajați, din zona comercială.
Accesează aici toată prezentarea:
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam