Studiul Gartner dedicat trendurilor în HR pentru 2024 poziționează dezvoltarea liderilor și managerilor pe primul loc
Gartner, una dintre cele mai mari companii globale de consultanță în domeniul IT, a intervievat mai mult de 500 de lideri de resurse umane din peste 40 de țări și din toate industriile principale pentru a identifica și evalua tendințele, prioritățile și provocările majore ale resurselor umane pentru 2024. Dezvoltarea liderilor și managerilor ocupă primul loc în lista de priorități, fiind urmată de cultura organizațională, tehnologia resurselor umane, gestionarea schimbărilor și gestionarea carierei și mobilitatea internă.
Studiul, care se numește Top 5 HR Trends and Priorities for 2024, subliniază două aspecte esențiale:
- Experiența angajaților devine punctul central pentru resursele umane, deoarece multe elemente ale relației angajat-angajator devin din ce în ce mai tensionate din cauza schimbărilor și presiunilor economice, dar și a ecosistemului care încă nu s-a stabilizat post-pandemie.
- Specialiștii în resurse umane speră să revigoreze încrederea și implicarea, stabilind în același timp organizația în noile norme de lucru.
„Drumul către un nou model de muncă, leadership și implicare a angajaților a fost unul accidentat. În 2024, resursele umane vor lupta împotriva unei relații nesigure între angajat și angajator și vor întâmpina presiuni și oportunități de a transforma performanța resurselor umane prin tehnologie. În plus, va rămâne un piață dificilă de a găsi talente. Există încă opinii opuse când vine vorba de valoarea și importanța flexibilității, anxietatea legată de productivitate, un deficit de transformare și un sentiment răspândit de neîncredere între angajați și angajatori. Resursele umane trebuie să ia în considerare această stare actuală în planificarea inițiativelor organizaționale mai largi,” explică Peter Aykens, Chief of Research, HR Practice, Gartner.
TOP 5 HR Trends conform Gartner
Prioritatea nr. 1 pentru resurse umane: Dezvoltarea liderilor și managerilor
Studiul arată că peste trei sferturi dintre angajați au acordat o importanță crescută susținerii managerilor, în timp ce aceștia gestionează cu 51% mai multe responsabilități decât pot gestiona. Totodată, studiul arată că este nevoie de redefinirea așteptărilor, reconstruirea echipei de manageri, o nouă ordine legată de obiceiurile managerilor și eliminarea obstacolelor procesului.
Prioritatea nr. 2 pentru resurse umane: Cultura organizațională
Mai puține interacțiuni în persoană, mai puțin timp petrecut în birou și ecosisteme de angajați gândite să lucreze în echipe restrânse au schimbat experiența de culturală tradițională. Conform studiului, 41% dintre liderii de resurse umane spun că legătura angajaților cu ideea de cultură organizațională este compromisă de munca hibridă. Pentru ca acest lucru să reușească într-o lume hibridă, liderii trebuie să își aleagă ca obiectiv implicarea în cultura organizațională, cu focus pe a alinia și conecta angajații la ea.
Prioritatea nr. 3 pentru resurse umane: Tehnologia resurselor umane
Valul de entuziasm din jurul inteligenței artificiale (AI), precum și discuții despre productivitate și nevoia de AI au adus și un alt subiect în sfera resurselor umane: majoritatea funcțiilor de resurse umane nu sunt pregătite să implementeze inițiative legate de AI în mod eficient. Studiul arată că atât organizațiile, cât și liderii de resurse umane au nevoie de un cadru de evaluare pentru a alege ce tehnologie HR să adopte – și să pună întrebări cheie privind guvernarea, pregătirea forței de muncă, riscurile și nu în ultimul rând, etica.
Prioritatea nr. 4 pentru resurse umane: Gestionarea schimbărilor
Volumul și ritmul schimbărilor sunt copleșitoare pentru angajați, demonstrează studiul Gartner. Schimbările sunt acum continue, ceea ce afectează bunăstarea angajaților și poate avea impact devastator asupra rezultatelor cheie. De fapt, studiul demonstrează că doar aproximativ 50% dintre angajați au încredere în organizațiile lor. De aceea, organizațiile trebuie să planifice în avans riscurile legate de schimbări, oboseala fiind un factor esențial în această schemă.
Prioritatea nr. 5 pentru resurse umane: Gestionarea carierei și mobilitatea internă
Noile tendințe arată că este nevoie ca organizațiile să proiecteze diferite variante de a promova, care să se alinieze și nevoilor de afaceri, dar și intereselor și abilităților angajaților.
Articolul face parte din seria PortalHR dedicată tematicii Reports & planning ahead.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam