Tipuri de angajați… din HORECA
Domeniul ospitalităţii este unul interesant sub toate aspectele. Patrie a dramaturgiei sociale, cu fiecare organizație împărţită în două zone (cea din spate şi cea din faţă), cu actorii şi rolurile lor, cu paradoxul proporţionalităţii dintre satisfacţia clienților şi nevoia maximizării profitului… HORECA e compusă din două lumi, cu reguli şi aşteptări diferite, cu ipostaze şi comportamente distincte.
Dacă din exterior totul este impecabil, din interior realitatea este alta: ritm ameţitor, strigăte, zgomote de vase trântite, comenzi transmise prin coduri, un dute-vino continuu, oameni enervaţi, angajați pierduți cu firea, conversaţii lacunare şi neterminate, răfuieli şi glume. Printre toate acestea trec platouri cu mâncare, pahare cu vin, deserturi şi note de plată. Vă invit să faceți cunoștință cu protagoniştii din HORECA , cei care va răsfaţă la restaurant sau cei pe care trebuie să îi angajați în hotelul, restaurantul său cafeneaua Dvs.
Tipul plângăgiosului (angajatul acesta se plânge tot timpul şi de toate lucrurile, nimic nu-l mulţumeşte). Bucătari care se plâng de ospătari şi chelneri şi viceversa.
Tipul care stă în offside. Este angajatul care fuge de treabă şi care apare atunci când totul e aproape gata, având pretenţia să fie lăsat să finalizeze el lucrurile).
Tipul care nu spune nu. Aveți aici multe info despre el.
Tipul care spune doar NU. Este tipul de angajat care fie e arogant, fie e fricos. Nicio rezolvare nu pare să fie suficient de inteligenţa sau sigură pentru el.
Tipul care face lucrurile pe jumătate. Este tipul cel mai des întâlnit. Începe din toate şi nu termină sau nu face bine mai nimic, fie că e vorba de aranjarea decorului unei farfurii sau servirea unui client.
Tipul nemulţumitului (nu-i convine locul de muncă, aparatura folosită, oamenii cu care lucrează).
Tipul cu intrigile (împrăştie zvonuri, atâta spiritele, bârfeşte, joacă la mai multe capete – concern troll).
Tipul angajatului devotat. Fără el nu se poate lucra în HORECA. Are grijă de clienți, de uneltele şi instrumentele de care se folosește, are mereu o imagine clară asupra rolului lui.
Tipul lăudărosului. În mod ciudat, domeniul ospitalităţii este sărac în complimente. Prin urmare e normal să avem şi o categorie de angajați lăudăroşi în toate aspectele muncii.
Tipul expertului în dramaturgie (chelneri, ospătari, recepţioneri care știu să vândă, știu să îmbuneze un client nemulțumit, știu să menţină o atmosferă prietenoasă. Tot aici intră şi bucătarii care merg la mese pentru a saluta clienții).
Tipul angajatului bun la toate (e denumit „cartof” pentru că asemenea legumei are întrebuinţări multiple). E tipul experimentat, baza unei ture de serviciu, el ţine lucrurile sub control.
Tipul “Jolly-Joker” (veşnicul asistent, bun în toate situaţiile fără a ști ceva cap-coadă, căruia nu i se dau sarcini complexe şi nici prea multe detalii despre evenimentele din programul respectiv. Este nicăieri şi peste tot unde e nevoie de el, deseori continua lucrurile începute de alții şi de multe ori nu le duce la un stadiu final pentru că este chemat în altă parte).
Tipul angajatului de rezervă (nu i se dau sarcini concrete şi nu e certat dacă stă degeaba perioade îndelungate. E omul care aduce un grad de relaxare, e bine a îl ai în preajma în caz că lucrurile se înrăutăţesc.
Tipul noului venit (aerian, întreabă pe toată lumea, încurca lucrurile, vrea să facă mai multe lucruri în același timp, se pierde cu firea, nu refuza nicio sarcină chiar dacă mai are câteva de finalizat)
Tipul angajatului obsedat de drepturile lui (are noţiuni de dreptul muncii, e rigid în ce privește pauzele şi sarcinile trasate şi refuza să facă ceva ce nu e în rutină lui).
Tipul furaciosului (vin, mâncare, bacşiş şi bani din încasări, el crede că are partea lui din toate acestea şi se autoserveşte).
Tipul risipitor. Acest angajat “uita” să pună pe facturi lucruri “mărunte”: o cafea, un sos, pâinea,ba mai mult, face discount-uri nejustificate.
HORECA e un domeniu solicitant dar încântător. În ciuda tuturor tipologiilor prezentate mai sus, lucrurile sunt duse la bun sfârşit şi conflictele sunt uitate repede. La orizont sunt mereu provocări noi aşa că nu e loc nici de plictiseală, nici de ranchiună prelungită la nesfârşit.
NB! Recomand studenţilor la sociologie cel puţin 2 săptămâni de practică în HORECA, chiar şi numai pentru a aprofunda teoria dramaturgiei sociale a lui Erving Goffman.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam