Trainer, consultant, coach sau business mentor?
În business, reușita apare abia atunci când înveți să îți pui întrebarea corectă. Am cunoscut mulți manageri, oameni de business cu experiență sau antreprenori care, după ce discutam puțin, se surprindeau cu uimire: ”Oare eu cum de nu mi-am pus niciodată întrebarea asta?..”. Descopereau că, de îndată ce își pun întrebarea corectă, lucrurile încep să se așeze, deciziile vin aproape natural și îndoielile se risipesc.
Poți fi manager cu experiență sau doar un simplu specialist la începutul carierei, nimeni nu este ocolit de automatismele rutinei, al falselor probleme și, mai ales, al falselor convingeri. Fiecare dintre noi am avut perioade în care pur și simplu am uitat să ne punem întrebările care contează sau, dacă nu am uitat, nu am avut curajul de a le da un răspuns sau, dacă l-am dat, nu am avut suficientă încredere pentru a pune totul în practică.
În fiecare dintre aceste momente avem nevoie de ajutor. Și prima regulă a unei cariere de succes (deși cred ea că se poate aplica și în viața personală) este de a ne da seama când avem nevoie de ajutor și, mai ales, cine este cel care ne poate ajuta cu adevărat.
Și, de aici, din păcate, intrăm în hățișul promisiunilor, a falselor valori, ale vorbelor fără acoperire. De îndată ce vom începe să căutăm acest ajutor, vom descoperi deținători ai soluțiilor de îmbogățire rapidă în trei pași, înțelepți de carton care ne spun că ne vom putea găsi fericirea dacă urmăm un program de 6 zile sau ”experți” care, contra cost, ne vor revela metodologii de ultimă oră descoperite de ”savanții americani” prin care se poate crește productivitatea unei firme de 3 ori în 3 zile. Sunt multe asemenea personaje și sunt vocale, sunt agresive și, mai ales, sunt convingătoare. Așadar, cum să găsim, în lumea manipulatorilor, oamenii care ne pot ajuta cu adevărat?
Deși pare descurajator, de fapt lucrurile sunt mai simple decât credeți. Dacă aveți nevoie de ajutor, trebuie să puneți doar întrebările corecte și să aveți curajul de a vă da răspunsurile potrivite. Și astfel, veți găsi și oamenii potriviți. Să încercăm împreună. Când știm dacă avem nevoie de un trainer, de un coach, de un consultant sau de un business mentor..?
Când am nevoie de un trainer? Atunci când îmi lipsește o competență sau o abilitate. Dacă mă întreb frecvent ”oare cum se face un raport de evaluare de personal?”, ”oare în ce constă și la ce folosește un program de inducție?”, ”cum de partenerul meu știe să angajeze oameni de valoare și eu nu?” atunci am nevoie de cunoștințe, de informații, de metode, de bune practici în domeniul resurselor umane. Și atunci știu de ce am nevoie: de un curs de HR. Caut atunci un trainer care oferă aceste cursuri, mă asigur că are experiență în domeniu (HR), mă asigur că este un trainer bun și gata! Încep cursurile. Așadar, cu un trainer aflu lucruri noi pe care apoi sa le implementez in munca mea de zi cu zi.
Deci, trainerul oferă experiențe punctuale de învățare, pe o anumită tematică, specializare sau competență.
Când am nevoie de un consultant? Atunci când în firma mea, într-o anumită zonă de activitate ceva nu merge bine însă nu pot spune clar care este cauza și nici care este soluția. Am nevoie atunci de cineva care să evalueze corect situația, să identifice cauzele și să îmi ofere soluții optime (eventual chiar să mă ajute să le implementez).Așadar, dacă mă întreb frecvent „de ce agenții mei de vânzări nu sunt eficienți? ”, „Cum să cresc rata de succes a vizitelor la potențiali clienți?” sau „Care ar fi sistemul optim de vânzări pentru afacerea mea? ” atunci am nevoie de consultanță în vânzări.Tot la consultant apelez și în alte arii ale ativității: managementul calității, implementări de sisteme, creșterea productivității muncii, etc.
Așadar, consultantul oferă evaluare, soluție și suport într-un anumit segment din business.
Când am nevoie de un coach? Atunci când, personal, nu știu ce să mai fac. Un coach este cel cu care lucrez individual pentru a-mi defini mai clar obiectivele, capacitățile, dorințele și chiar limitele. Dacă mă întreb frecvent ”oare ce îmi lipsește de nu pot lua această decizie?”, ”de ce ezit atât de mult în a trece la fapte?”, ”oare care sunt obiectivele mele reale?” atunci am nevoie de un coach. Aici lucrurile sunt mai complexe pentru că un coach nu este un simplu consultant obiectiv sau un trainer. Cu un coach trebuie să poți avea o legătură, să poți dezvolta o relație de încredere. Deci un coach se alege, nu se contractează. Astfel, un coach este cel care mă ajută să mă dezvolt profesional și personal, să îmi definesc obiectivele și să mă pot concentra pentru atingerea lor.
Deci, un coach bun ajută la deblocarea potențialului personal al individului în zona asistată.
Când am nevoie de un business mentor? Atunci când simt că și eu dar și afacerea pe care o conduc trecem la un alt nivel, la un nivel pentru care nu am experiență suficientă pentru a-l dezvolta și coordona într-o manieră profesionistă. De un business mentor am nevoie și eu ca manager dar și afacerea pe care o conduc. Un business mentor este cel care a fost deja în etapa în care eu mă aflu (personal dar și ca business) și care, de la nivelul experienței sale, îmi poate orienta mai bine evoluția. Când am nevoie de un business mentor? Atunci când îmi dau seama că lucrurile nu mai pot continua ca până acum, când am ajuns la un nivel de plafonare (individual dar și ca business), când simt nevoia sa urc pe o treaptă superioară de dezvoltare. Un business mentor mă ajută personal, ca manager, pentru că îmi dezvoltă capacități și mă profesionalizează, mă pregătește pentru un nou nivel de management. Însă, în același timp, oferă soluții și pentru dezvoltarea business-ului meu. Este un coach dar este și un consultant. Dar mai este ceva: un coleg, un partener și un prieten. Pentru că un business mentor lucrează împreună cu mine, se implică în procesele de transformare din companie, lucrează cu mine și cu echipa mea zi de zi. Însă a găsi un business mentor potrivit este dificil. Pentru că, de această dată, este nevoie ca și mentorul să te accepte. De această dată este vorba de o relație reciprocă și de o voință comună pentru a dezvolta un proiect de business pe termen lung. De aceea, un business mentor nu se contractează ci se convinge.
Deci mentoratul este o relație pe termen lung. Înseamnă transfer de know-how prin experiența personală și profesională a mentorului. Înseamnă învățare pe cazuistica propriului business într-o manieră holistică, integrată.
Așadar, te-am lămurit măcar puțin? Știi acum când ai nevoie de un trainer, coach, consultant sau de un business mentor? Și, mai ales, ți-ai pus întrebările care contează..? Sper ca măcar acest articol să te fi ajutat să faci acest lucru. Dacă nu, continuă să îți pui întrebări. Vor veni și cele corecte la un moment dat. Și vei ști asta atunci când îți vei da răspunsuri cu zâmbetul pe buze.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam