Trainer intern sau trainer extern?
Orice companie sau departament se poate confrunta la un moment dat cu întrebarea asta. Decizia nu e mereu una uşoară şi depinde de mai mulţi factori.
E clar că există avantaje şi dezavantaje atât pentru a lucra cu un trainer intern, din cadrul companiei sau chiar al departamentului, cât şi pentru a lucra cu un trainer extern, de la o firmă de training şi consultanţă.
Câteva lucruri care ar putea înclina balanţa în favoarea trainerului intern sunt:
- costul mai mic decât în cazul în care se apelează la o firmă de training – salariul lui şi preţul plătit pentru materiale sunt mai mici decât costul zilei de training extern (partea trainerului, a firmei, plus licenţa pentru materiale);
- cunoştinţele sale despre cultura organizaţiei, despre politici şi proceduri, despre contextul care a generat nevoia de training se traduc în cursuri personalizate în care conţinutul, exemplele date şi activităţile folosite sunt inspirate din realitatea cu care se confruntă participanţii;
- uşurinţa cu care poate fi contactat poate fi încurajatoare pentru orice participant care are nevoie de coaching, feedback sau răspunsuri la întrebări şi poate creşte astfel şansele ca ei să pună în practică ce au învăţat;
- contactul permanent cu managerii participanţilor poate însemna programe de training mai eficiente, de la analiza nevoilor de training până la punerea în practică a noţiunilor învaţate la curs, inclusiv soluţii diverse de follow up.
Trainerul extern vine, desigur, şi el cu avantaje importante:
- expertiza în subiectul training-ului creşte încrederea participanţilor în el;
- experienţa variată în diverse organizaţii şi industrii poate fi importantă în alegerea exemplelor pe care le oferă la curs;
- accesul la metodologii şi noi instrumente apărute pe piaţa de training;
- abordarea neutră, a omului din exterior, poate fi de folos atât în cazurile în care participanţii au prejudecăţi despre cum se fac lucrurile în companie, cât şi în aplanarea conflictelor ce pot apărea în sală.
Experienţa celor 7 ani ca trainer intern, timp în care am colaborat frecvent cu firme de training mă face să spun că uneori un program de training eficient este cel care îmbină ambele categorii de avantaje, care conţine cursuri livrate atât de traineri interni, acolo unde există, cât şi de cei externi. Scopul final rămâne acela de a răspunde unei nevoi de business corect identificate, ce poate fi soluţionată (şi) prin training.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam