Secțiune susținută de

Tu cât de bine știi să oferi feedback?

Portal HR \ HR Pedia \ Tu cât de bine știi să oferi feedback?

Am mai vorbit pe PortalHR despre feedback, despre importanța lui pentru performanță individuală și organizațională, despre cât de dificil este să îl menținem în limite constructive și să nu îl împingem în zona criticii negative. Dar, ca orice aspect care implică comunicare, despre feedback e mai ușor să vorbești decât să îl oferi, un motiv suficient ca să ne aducem aminte câteva din principiile care ne pot ajuta să îl utilizăm ca instrument de dezvoltare și nu de subminare a performanței.

Articolul de pe Mindtools pe care vi-l recomandăm azi face mai mult decât să ne aducă aminte care sunt regulile unui feedback eficient, ne invită chiar să evaluăm care este calitatea feedback-ului pe care îl oferim completând un test. Evident, valoarea acestuia este pur orientativă și, în opinia noastră, este mai util să îl considerăm ca o lecție în sine despre feedback, dincolo de scorul final obținut de fiecare în parte.

Puteți completa testul despre feedback aici.

Iată, așadat, câteva din aspectele care trebuie reținute despre feedback:

1. Înainte de a-l oferi, trebuie să ne asigurăm că înțelegem cu adevărat situația și toate implicațiile. Cu cât avem mai multe surse din care culegem informații concrete, cu atât calitatea feedback-ului crește.

2. Feedback-ul trebuie axat pe comportamente având în vedere schema Situație – Comportament – Impact. Mintools oferă chiar o detaliere a acestei tehnici aici

3. Atenție la conținutul negativ al feedback-ului. Se pare că reacționăm mai bine și suntem mai dispuși să acceptăm un feedback atunci când comunicarea are o proporție mai mare de idei pozitive decât negative. Aflați mai multe despre acest echilibru adesea fragil în articolul despre Procentul Losada.

4. Momentul feedback-ului este esențial. Nu așteptați să treacă mult timp pentru a oferi feedback. Laudele ca și sugestiile de îmbunătățire trebuie să fie oferite cât mai aproape de evenimentul concret care le-a cauzat.

Aflați mai multe despre cum putem poziționa feedback-ul în context și despre cum urmărim efectele feedback-ului citind tot articolul How Good is Your Feedback.

Tot despre feedback puteți citi și în aceste articole de pe PortalHR:

1. Feedback-ul, în care Ana Glavce spune: „Esențială înainte de toate mi se pare atitudinea față de ideea în sine; am întâlnit oameni care mi-au spus că ezită să dea feedback cuiva pentru a nu-l (o) răni, pentru a-i menaja sentimentele etc. De fiecare dată când am auzit asta mi s-au strepezit dinții: cum să refuzi cuiva ocazia de a afla ce impact produce asupra altuia și de a alege dacă dorește sau nu să facă schimbări? În loc să mi se pară un act de bunăvoință și protecție, refuzul feedback-ului mi se pare o nejustificată lipsire de informație și suport.”

2. De ce seamănă feedback-ul cu calul de dar? („Ce spunem atunci cand primim un cadou? Buna crestere ne-a invatat ca trebuie sa spunem “multumesc” chiar daca nu ne place sau nu ni se pare potrivit. Intuitia insa ne poate ajuta sa facem mai mult decat sa spunem, ne poate ajuta sa si gandim asta. Asadar, la urmatorul feedback, putem incerca o reactie ca in fata unui dar. S-ar putea sa avem cateva surprize placute.”)

3. Feedback și Feedforward, o idee utilă descrisă de Marshall Goldsmith.

4. Tu cum stai cu critica? ne întreabă Maria Isopescu. De ce? Pentru că, spune ea, „Constat că, la nivel personal, am dezvoltat (fiecare în parte) un fel de deficit de atenție raportat la orice vine ca sugestie, ca îndemn, sfat sau mai dur, ca limitare, corectare a acțiunilor sau/și a imaginii din societate sau de acasă.”

Data articol: noiembrie 27, 2013

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam