Secțiune susținută de

Un nou start pentru proiectul Zburd – Educație prin coaching

Portal HR \ Actual \ Un nou start pentru proiectul Zburd – Educație prin coaching

Directori, profesori, părinți și elevi de la cinci licee tehnice din Iași, Sibiu, Brașov, Câmpulung Muscel și București implicate în proiectul Zburd-Educație prin coaching s-au reunit la începutul lunii noiembrie în capitală. Scopul întâlnirii a fost acela de a vedea care au fost progresele înregistrate până acum, precum și ce-și propun liceele pentru anul școlar în curs.

“Venim cu o abordare nouă în educație, care a început să dea roade în ceea privește îmbunătățirea comunicării între elevi și profesori și în modul cum se pregătesc elevii. Pentru prima oară, profesori, elevi, părinții și reprezentanți ai comunității locale învață să lucreze împreună și să-și ia soarta în propriile mâini. Noi, coachii (antrenori) voluntari, facilităm procesul prin care ei se formează ca echipă. Dar ei sunt cei care conștientizează problemele, își asumă responsabilități și găsesc soluții prin forțe proprii. Este meritul lor, mai ales că mare parte elevii acestor licee provin din medii defavorizate și uneori nu-și permit să meargă la școală pentru că nu au mijloacele necesare”, spune Simona David-Crisbășanu, managerul de proiect, și ea voluntar la rândul ei.

La seminarul de la București, participanții au conștientizat că esențiale pentru a lucra bine împreună sunt deschiderea, încrederea, aprecierea și sprijnul. “Am învățat să am încredere în mine și să comunic mai mult. Sunt foarte mândră că fac parte din echipă și simt că voi putea ajuta persoanele din jurul meu”, afirmă Anca-Andreea Săcăleanu, elevă la Colegiul Tehnic Ștefănescu din Iași. Și profesorii au reacții similare.“Am învățat să am mai mare încredere în mine și în ceea ce fac. Cu răbdare, ajutor și speranță, putem să realizăm lucruri frumoase în școala noastră”, spune Gina Ursu, profesor la Liceul de Mecanică Fină din București.

Albert Craiu, consilier al ministrului Educației pe probleme legate de elevi și studenți, este de părere că “proiectul este benefic pentru școală, pentru că face ca vocea elevilor să fie auzită și îi încurajează să vină cu soluții la probleme precum absenteismul sau performanțele școlare. Elevii sunt plini de energie și idei, au nevoie doar să fie ascultați, încurajați și sprijiniți de profesori și părinți pentru a-și pune ideile în aplicare în avantajul tuturor, și al școlii. Ne bucurăm că acest proiect a început să aibă rezultate și îl susținem în continuare.”

Liceele incluse în acest proiect-pilot sunt: Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov, Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Terezianum Sibiu, Colegiul Tehnic Ștefănescu Iași , Colegiul Tehnic Câmpulung Muscel , Colegiul Școlar Industrial Mecanică Fină București. Aceste licee au înregistrat în 2011 o rată a promovabilității de maximum 20%.

Mai multe informații despre Zburd

Proiectul Zburd – Educație prin coaching, bazat pe voluntariat, a demarat în februarie 2012 și a fost lansat de către Asociaţia Română pentru Coaching și Asociația ROI, în parteneriat cu alte organizații, și cu sprijinul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului și Sportului.

Universitatea București – Facultatea de Psihologie și Științele Educației sprijină proiectul în activitatea de evaluare a rezultatelor. Inițiativa beneficiază de sprijinul programului Raiffeisen Comunități. Alt susținători ai proiectului sunt Ibis Hotels și editura Elena Francisc.

Ce facem

O echipă de coachi voluntari sprijină cinci licee care au avut rezultate slabe la BAC în 2011 să găsească soluții la problemele cu care se confruntă: de la absenteism, la indisciplină și lipsă de motivație sau de încredere. Elevii provin, în general, din medii defavorizate – familii monoparentale sau au părinții plecați în străinătate. Fiecare liceu beneficiază de sprijinul a doi coachi, care se întâlnesc o dată la câteva săptămâni cu echipa școlii, formată din profesori, elevi, părinți și membri ai comunității locale

Metoda aplicată

Metodologia folosită în proiect și-a dovedit eficacitatea și eficiența în  lucrul cu școlile din alte țări. Cel care pregătește coachii în această metodologie este Ernie Turner, preşedintele Leadership in International Management (LIM). Ernie este coach cu experienţă de peste 30 de ani în a lucra cu organizaţii intenaţionale, atât în sectorul privat, cât și în domeniul educațional. „Sunt încântat de modul cum se dezvoltă proiectul, de progresele obținute deja de echipele liceelor și, mai ales, de modul cum funcționează echipa de antrenori, ca model pentru ceilalți participanți în proiect. Sunt onorat să fiu parte din acest proces transformațional”, spune Ernie, și el voluntar în acest proiect.

“În acest proiect, avem metode de formare a echipei fiecărui liceu, dar nu avem rețete. Fiecare liceu trebuie să găsească propriile soluții pentru a depăși blocajele sau obstacolele cu care se confruntă. Profesorii și elevii știu cel mai bine care este situația și care sunt răspunsurile. Ceea ce facem noi este să le dăm încredere, dar ei fac pașii necesari”, explică Oana Stoianovici, coach cu experiență în leadership transformațional. Oana este cea care coordonează echipa de coachi și supervizează aplicarea metodologiei.

“Țelul nostru este ca echipele liceelor să devină performante și să funcționeze independent în următorul an. Din punctul nostru de vedere, proiectul își va atinge scopul atunci când aceste licee nu vor mai avea nevoie de coaching și vor deveni modele pentru alții”, adaugă Costel Coravu, președinte al Asociației Române pentru Coaching și unul dintre coachii voluntari.

Puteți urmări aici o știre despre proiect difuzată de TVR în luna august 2012, iar aici puteți citi un articol publicat recent de revista Dilema veche. Site-ul proiectului este www.zburd.ro .

Data articol: noiembrie 14, 2012

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam