Unde se situează România pe harta coaching-ului
Trăim într-o lume în schimbare și acest lucru nu are cum să nu ne influențeze zi de zi. Evoluția tehnologică, schimbările de ordin economic din ultimii ani, ritmul cotidian nebunesc și-au pus amprenta asupra modului nostru de viață, asupra felului în care gândim și în care reacționăm la tot ce ne înconjoară. Coaching-ul este, la rândul său, influențat de aceste evoluții, iar cei care au tangență cu coaching-ul trebuie să țină pasul cu vremurile.
În cadrul Conferinței ICF 2012 – A New Path, de pe 8 martie 2012, s-a discutat și despre tendințele în coaching. Șerban Chinole a explicat, în contextul menționat, că acestor schimbări li se datorează și numele – A New Path – și că 2012 nu va aduce sfârșitul, ci dimpotrivă, este un an al transformării.
Unde se situează România pe harta coaching-ului global, dacă tot vorbim despre evoluție? Șerban Chinole apreciază că în România există, în prezent, aproximativ 1000 de coachi, adică persone care au trecut printr-un program autorizat de formare. Estimarea sa se bazează pe activitatea școlilor de training din România, capitol început în 2005: în prezent, în țara noastră sunt cinci școli de coachi, care au pregătit, între 2005 și 2011, între 100 și 200 de coachi anual. Dacă ne uităm dincolo de granițele țării noastre, numărul de coachi la nivel global este de aproximativ 47.000, iar în Europa de Est sunt 3500. Ca perspectiva economică, și acest domeniu e într-un proces de transformare.
Pe lângă mediul economic, evoluția tehnologică își spune, și ea, cuvântul, piața se digitalizează tot mai mult. Chiar și celebra “regulă 80/20” (principiul conform căruia 20% dintre clienți îți pot aduce 80% din profit) se transformă în “regula celor 98%”. Cum? În era transformațională totul se nișează, astfel încât, dacă îți identifici targetul, îți poți mări profitul cu 98%. În coaching e la fel, mai spune Șerban Chinole: nu poți da orice pentru toată lumea, trebue să îi găsești „tribul” și șansele să îți mărești profitul pot atinge 98%.
Șansele cresc și prin faptul că toți coachii pot oferi și servicii de consultanță, training, facilitare, mentoring, instruire sau consiliere (psihologică, de carieră etc.).
Care sunt potențialele obstacole în coaching în România? Confuzia din piață cu privire la aceste beneficii (trebuie să recunoaștem, ne aflăm la începuturile coaching-ului) și existența persoanelor fără calificare care se pretind a fi coachi.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam