Hot Now

Contribuția la șomaj: Ce trebuie să știi ca angajator sau ca salariat

26 09 2016, Avocatnet , Comenteaza, 1.333 afisari

Contribuția la șomaj se numără, conform Codului fiscal, printre contribuțiile sociale obligatorii pe care angajatorii trebuie să le achite pentru propriii salariați. Plata acestei contribuții către unitățile teritoriale ale Fiscului aduce asiguraților o serie de beneficii, cel mai important fiind indemnizația de șomaj.

Contribuția asigurărilor pentru șomaj sau, pe scurt, contribuția la șomaj este a patra astfel de obligație fiscală despre care scriem în seria „Dosarul contribuțiilor”. Aceasta este datorată de fiecare angajator pentru toate persoanele pe care le încadrează în muncă în baza contractului individual.

Cotele de contribuții valabile în prezent, după cum se arată în Codul fiscal, sunt de 0,5% pentru contribuția individuală a salariatului și de 0,5% pentru contribuția angajatorului.

Baza de calcul a contribuției individuale pentru salariat este reprezentată, potrivit actului normativ, de câștigul brut realizat din salarii și venituri care sunt asimilate salariilor (printre care se numără, concret, veniturile din salarii în bani și/sau în natură, sumele reprezentând participarea salariaților la profit sau indemnizațiile de incapacitate temporară de muncă pentru accidente de muncă sau boli profesionale). Pentru angajator, baza lunară de calcul este suma câștigurilor brute ale salariatului pentru care trebuie plătită contribuția la șomaj.

Pentru salariați, achitarea contribuției înseamnă obținerea calității de asigurat în sistemul autohton de șomaj. Asta înseamnă că asigurații pot beneficia, în baza Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, de trei mari categorii de ajutoare.

Înainte de toate, salariații care-și pierd locul de muncă din motive ce nu li se pot reproșa, de exemplu, pot solicita și obține indemnizația lunară de șomaj. Aceasta este o compensație parțială a veniturilor asiguraților și este acordată în funcție de stagiul de cotizare. Apoi, persoanele asigurate pot accesa o serie întreagă de servicii pentru îmbunătățirea șanselor de angajare (cum ar fi informarea și consilierea profesională, formarea profesională sau chiar consultanța și asistența pentru deschiderea unei afaceri).

În fine, asigurații sistemului de șomaj se pot bucura de anumite sume de bani dacă reușesc să se angajeze în perioada de acordare a indemnizației de șomaj. De exemplu, cei care se angajează într-o localitate aflată la peste 50 km de casă pot cere o primă de încadrare, iar cei care se încadrează în muncă într-o altă localitate și își schimbă domiciliul au dreptul la o primă de instalare.

Notă: Află de aici informații mai multe despre beneficiile prevăzute de lege pentru persoanele asigurate în sistemul autohton de șomaj.

Declararea și plata contribuției la șomaj revine angajatorilor

Angajatorii sunt obligați, conform Codului fiscal, să calculeze atât contribuția individuală a salariatului, cât și propria contribuție. Contribuția la șomaj se raportează, fie lunar, fie trimestrial, cu ajutorul formularului 112: „Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.

„Persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora (…) sunt obligate să depună lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile, Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”, este punctat în Codul fiscal. Depunerea trimestrială (sau, mai exact, completarea și depunerea formularului 112 pentru fiecare lună a trimestrului) este posibilă, de exemplu, pentru asociații, fundații, microîntreprinderi sau întreprinderi individuale.

Declarația trebuie depusă, potrivit dispozițiilor Ordinului Ministerului Finanțelor Publice nr. 1045/2012, la unitatea fiscală la care angajatorul este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe și contribuții. Documentul se completează cu ajutorul unui program gratuit de asistență și se transmite electronic, în baza certificatului calificat.

„Contribuțiile de asigurări pentru șomaj individuale (…) se plătesc până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile sau până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se datorează, după caz, împreună cu contribuția angajatorului ori a persoanelor asimilate angajatorului datorată potrivit legii”, scrie în Codul fiscal. Mai precis, plata contribuției la șomaj se face în contul unic 55.02 „Disponibil al bugetelor asigurărilor sociale și fondurilor speciale, în curs de distribuire”, așa cum stabilește Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 531/2016.

Atenție! Angajatorii care nu rețin sau rețin și nu achită integral contribuțiile pot fi amendați de autorități, în funcție de cuantumul obligațiilor fiscale sustrase de la plată, cu sume cuprinse între 1.000 și 27.000 de lei, prevede Codul de procedură fiscală.

Dacă ești șomer, ești asigurat la sănătate și pensii

Persoanele care și-au pierdut locul de muncă și beneficiază, potrivit legii, de indemnizația de șomaj sunt, totuși, asigurate în continuare atât în sistemul sanitar de stat, cât și în sistemul public de pensii, prevede Codul fiscal.

Citește tot articolul de Alexandru Boiciuc pe Avocatnet: Contribuția la șomaj: Ce trebuie să știi ca angajator sau ca salariat.

Save

Adauga comentariu

Cele mai noi

CIO Council și Revista CARIERE în parteneriat cu Dell Technologies și Intel organizează joi, 16 iulie, între orele 16:00-17:30, evenimentul online cu tema “Leading Change for the Digital Future” care are loc sub umbrela CIO Talks. În ultimele luni am conștientizat cu toții că acum, mai mult ca niciodată, tehnologia trebuie să se afle în […]

Detalii

Deși companiile europene intenționează să accelereze transformarea digitală, este posibil ca investițiile lor mai lente în inovare să nu le permită să ajungă din urmă companiile americane și chineze Două treimi (66%) dintre liderii afacerilor la nivel mondial sunt încrezători că piața europeană va înregistra o revenire relativ rapidă în urma recesiunii economice cauzate de […]

Detalii

Regulamentul intern este un document obligatoriu pentru toți angajatorii și acesta a căpătat o importanță sporită în contextul epidemiei de coronavirus. De ce? Pentru că fiecare angajator trebuie să-și adapteze regulamentul intern la regulile de protecție sanitară stabilite recent prin legislație. Conform Codului muncii, regulamentul intern stabilește aspecte precum regulile de protecție, igienă și securitate în muncă, […]

Detalii

Tehnologiile sigure de colaborare care ajută oamenii să lucreze de oriunde reprezintă o preocupare majoră pentru orice CIO, punând presiune pe echipele IT nevoite să asigure suport atât pentru angajații care lucrează de la distanță, cât și pentru planificarea revenirii la birou. Cisco (NASDAQ: CSCO) anunță câteva îmbunătățiri cheie aduse soluției Webex, pentru a răspunde […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter