Deși cercetarea în managementul stakeholderilor are deja peste 30 de ani vechime, domeniul este încă, se pare, în căutarea unei direcții, abordând tematici foarte diverse, de la etică și politică organizațională până la psihologie organizațională. Cu toate acestea, sunt câteva idei și modele care rămân de referință și pe care se va construi foarte probabil în viitor. Unul dintre acestea este Salience Model.
Acceptarea realității
Modelul a fost dezvoltat de Ronald K. Mitchell și a apărut publicat prima oară în 1997, aducând la acea vreme o mică revoluție în domeniu: dacă până atunci “puterea” unui stakeholder era asimilată în totalitate cu “legitimitatea” lui, Mitchell, prin Salience Model, propune o tratare diferită a celor două atribute, insistând pe diferența dintre ele și pe faptul că, în realitate, se întâmplă să existe stakeholderi care să fie percepuți ca având putere dar să nu aibă legitimitate, cum la fel de bine există stakeholderi cu legitimitate însă fără putere (un exemplu pentru cel din urmă caz ar putea fi un project manager într-o organizatie matriciala slabă).
Dărâmarea miturilor
Contrar felului în care a fost promovat destul de mult de terți, modelul nu se vrea un instrument care să îi ajute pe manageri să prioritizeze stakeholderii și să îi ia în considerare într-o anumită ordine. Cu alte cuvinte, Mitchell spune că nu intenționează cu acest model să sugereze o abordare de genul urmator: “acesta este instrumentul, acestea sunt atributele, analizăm stakeholderii în funcție de cele 3 atribute și ne planificăm răspunsuri adecvate în funcție de rezultatul analizei”.
Mai degrabă se vrea a fi un model care încearcă să justifice că managerii își ating anumite obiective și, bazați pe anumite perceptii, iau în considerare inconstient în mod diferit stakeholderii în funcție de clasa din care fac parte, aceste clase fiind definite pe baza celor 3 atribute: putere, legitimitate și urgență.
Descrierea modelului
Ca să vorbim însă de aceste clase de stakeholderi, este important de subliniat felul în care Mitchell definește cele trei atribute.
Citește tot articolul pe Comunitatea management de proiect.
Anul 2023 a fost unul dificil pentru sectorul IT, atât la nivel global, dar mai ales în România. Pe de o parte, concedieri semnificative în prima parte a anului au lăsat foarte mulți candidați în căutare de job într-o piață cu pretenții tot mai ridicate, iar pe de altă parte, impozitarea veniturilor de peste 10.000 […]
DetaliiCustomer Experience Romania organizează CX Conference Bucharest 2023, un eveniment conceput pentru a sustine transformarea domeniul experienței clienților în România. Conferința va avea loc pe data de 25 octombrie la Nord Events Centre și se adresează liderilor din domeniul CX, marketing, resurse umane, customer care, customer service, vânzări, operațiuni și antreprenorilor romani. CX Conference Bucharest […]
Detalii91,2% dintre angajatorii care au participat la cel mai recent sondaj derulat de eJobs România au declarat că au în plan să facă angajări până la finalul anului. 5,4% spun că au blocat toate angajările, în timp ce 3,4% nu știu exact care va fi cursul evenimentelor până la final de an. Dintre cei care […]
DetaliiIndependenți, pragmatici, la curent cu noile tehnologii, tinerii din generația Z sunt deciși să își trăiască viața și să își construiască parcursul educațional și profesional conform propriului set de valori. Anual, la IUF- The International University Fair participă peste 20.000 de elevi și studenți. Datele ultimelor ediții ne arată că tinerii din România sunt din […]
Detalii