Hot Now

Minciuna în organizații. Cui folosește?

01 10 2015, Aliz Kosza , 3 comentarii, 4.089 afisari

În ultimii 30 de ani am făcut parte din și am condus companii diverse. Am preluat organizații cu tot atât de diverse maladii, unele fiind imposibil de vindecat, chiar și după câțiva ani de mandat.

Una dintre cele mai răspândite boli organizaționale este MINCIUNA. Minciuna – în orice zonă a vieții noastre – pleacă tot de la individ; în cazul organizațiilor pornește de la „lideri”. Folosesc ghilimele, deoarece adevărații lideri nu mint!

Indiferent câte scuze ar exista, minciuna este un neadevăr cu care oamenii se amăgesc singuri și îi îndrumă pe piste false și pe alții.

Unii dintre manageri însă chiar încearcă să ne convingă (și să se convingă) că minciuna este uneori necesară: ”E spre binele lui… Dacă i-aș fi spus adevărul, ar fi suferit, l-aș fi demotivat…”. Dar nu ne gândim nici o clipă măcar, ce se poate întâmpla atunci, când totuși, adevărul iese la iveală? Cât de ”utilă” mai este atunci o astfel de minciună..?

Cele mai mari minciuni le-am întâlnit în companiile străine rigide unde ipocrizia este încă în floare. Eu una, atunci când știam că au obiceiul să mintă, nu am reușit niciodată să le cunosc superiorilor mei adevărata față și nici agendele lor ascunse pe durata discuțiilor oficiale sau individuale. Mereu mă întrebam: „Oare ce a vrut sa spună cu asta…? Oare ce este, de fapt, în spatele cuvintelor și a zâmbetului fals…?”. Am ținut minte această stare și mi-am promis să nu îmi supun niciodată colegii aceluiași tip de tensiune și incertitudine pe care l-am încercat eu.

Când am preluat primul meu mandat de manager, într-o multinațională, cel mai tare m-a șocat modul mincinos de comunicare cu noii angajați. Minciuna plutea în aer din momentul în care am călcat pragul organizației. Și începea așa: prezentarea viziunii, misiunii și a valorilor corporatiste și „aprofundarea” acestora în prima zi de lucru. Fraze pompoase și goale de sens, puse pe perete, în care majoritatea angajaților mai vechi, nu se regăseau. Una dintre valorile propovăduite era: „Ne pasă de oameni!”. Acest „ne pasă de oameni” era, de fapt, călcat în picioare foarte des. Mai ales atunci când oamenii încep să conștientizeze valoarea muncii lor și a propriilor contribuții individuale la progresul companiei și încep să ”deranjeze” cu opiniile lor, dar mai ales atunci când își revendică drepturile. În astfel de situații ”ne pasă de oameni” încetează brusc să mai funcționeze.

O altă experiență și exemplu relevante: la preluarea unui mandat de CEO, la prima ședință de management, oamenii mă înregistrau cu telefoanele, ca să aibă „dovada” celor spuse și decise, deoarece erau obișnuiți până atunci că, după întâlnire, se trezeau cu alte decizii scrise în minută decât cele stabilite.

A doua zi după angajare am primit fișa postului. Altă minciună, prin ultima fraza care, la secțiunea Responsabilități, specifica: „…alte sarcini și responsabilități…”. Această formulare magică permite supraîncărcarea oamenilor cu sarcini care nu țin de competențele lor sau de aria lor de activitate.

Apoi, încă din a treia zi, ți se dau sfaturi, cum să dai feedback pozitiv, constructiv ca nu cumva să „demotivezi” echipa. Cu alte cuvinte, să spunem mici „minciuni necesare, nevinovate” în interesul business-ului… Imi amintesc de un comentariu colosal al superiorului meu: „important e să dai feedback pozitiv, chiar dacă mâine trebuie să îl dai afară…”. Adesea la discuțiile de evaluare a performanțelor se pornește cu fraza : „ai rezultate foarte bune DAAAAAAR….”. Acest nenorocit „DAR”, care pune oamenii pe gânduri…

Un alt cuvânt des folosit printre valorile multor organizații este:”încredere”. Păi minciuna este inamicul numărul unu al încrederii. Ei fac pledoaria încrederii, în condițiile în care mint în fiecare zi. Definiția minciunii implică, de fapt, lipsa încrederii.

Ca să nu mai spun că, în foarte multe organizații, există o relație inversă între faptul de a spune adevărul și avansarea pe scara ierarhică.

Sunt doar câteva exemple foarte simple.

Nu pot lipsi din această relatare gesturile care trădează : mincinoșii zâmbesc doar cu gura și nu cu ochii (oglinda sufletului), iar limbajul trupului și tonalitatea vocii sunt în totală contradicție cu cele rostite.

În foarte multe organizații se minte încă cu nerușinare. Aud povești în fiecare zi, iar justificarea necesității minciunii ține deja de patologic. Nu de alta, dar falsitatea este tot minciună!

Chiar dacă în foarte multe situații minciuna este folosită „din diplomație”, pentru evitarea conflictelor, prin ocolirea unor întrebări directe sau incomode care i-ar putea face pe oameni să spună adevărul, mulți oameni se simt lezați că nu pot spune lucrurilor pe nume și se tem continuu pentru joburile lor.

Minciuna deteriorează relațiile interumane. Relațiile umane deteriorate generează tensiuni și au impact negativ pe rezultate. Oamenii tensionați nu pot aduce performanță.

Aceasta este o scurtă incursiune împotriva minciunii și falsității și, implicit, este și o pledoarie pentru încredere și onestitate. Spun din propria experiență de lider că adevărul nu dăunează oamenilor normali, ci ii ajută să învețe din greșeli și să se dezvolte.

Un om sincer este întotdeauna autentic și puternic. Este de preferat sinceritatea, întotdeauna. Minciunea este ascunzișul după degete, dătătoare de stări și energii negative care nu duc la nimic constructiv. Oamenii își dau seama imediat când avem gânduri ascunse, chiar și cei mai naivi sau neexperimentați dintre ei. În nici o profesie nu este recomandată înfrumusețarea realității.

Un adevărat lider spune ceea ce crede și face ceea ce spune. Paradoxal, liderii care „cosmetizează” și vorbesc mult despre importanta încrederii, sunt cei mai necredibili. Ceea ce nu înțeleg încă mulți oameni de business de top este faptul că minciuna (și, implicit, neîncrederea) se transferă și asupra organizațiilor pe care le conduc și, mai mult decât atât, și asupra brandurilor acestora. Există branduri de încredere și branduri care nu inspiră încredere, tocmai pentru că în percepția consumatorilor au fost construite pe minciună. Pe când minciuna este distructivă, încrederea poate constitui cel mai mare avantaj competitiv a unei companii, indiferent de dimensiunea acesteia.

De aceea, într-o companie cu adevărat sănătoasă, oamenii nu mint măcar dintr-un singur motiv: acela că le pasă de cei din jur și le pasă de ceea ce construiesc în fiecare zi. Minciuna arată, de fapt, că celor care mint nu le pasă de consecințe, că pentru ei nu contează dacă o ”cosmetizare” a realității poate aduce compania în situația de a pierde bani, resurse sau oportunități.

De aceea, minciuna nu este niciodată nici ”bună”, nici ”nevinovată” și nici, cu atât mai mult, ”necesară”. Minciuna este întotdeauna adversarul clarității și curajului în business. Minciuna are picioare scurte și, mai mult, atunci când iese la iveală (și iese mereu la iveala!) este întotdeauna extrem de costisitoare pentru un business.

Comentarii (3)
  1. Iulia A. spune:

    Daca in biroul managerului general sta sris maare „Dacă te aştepţi ca lumea să fie corectă cu tine doar pentru că tu eşti corect, te păcăleşti singur. E ca şi cum te-ai aştepta ca un caine sa nu te muste ca nici tu nu l-ai muscat pe el”
    Si la judecata celor mai mari criminali se probeaza prezumtia de nevinovatie.
    Urasc minciuna cat pot de tare dar, constat pe zi ce trece ca mincinosii , lenesii si smecherii sunt fff apreciati. Nu sunt frustrata sunt doar scarbita. Mi-e groaza de ce va urma pentru ca am doi copii si nu-mi place nici macar ca, vor trai in/intre asemenea lume…

  2. Alexandru Mihai spune:

    Excelenta tema!
    Indraznesc sa mai adauga la „bla,bla” munca in „echipa” propavaduita de top management pe pereti si/sau in sedinte dar care, in multe cazuri, nu stiu cum sa se faulteze intre ei de parca firma este locul lor de joaca din spatele casei.
    Echipa presupune incredere, respect multidirectional si un set de valori/reguli comune. Si cum bine s-a spus minciuna nu este prietena cu increderea si nici cu performanta!
    Nu cred ca exista „lideri adevarati”, exista doar lideri! Restul sunt sefi /directori/manageri sau daca vreti ‘lideri de context’ iar acestia iubesc „Yesmenii” si propria lor imagine.
    …din pacate Vestul a pierdut in multe cazuri, pe drumul catre Est respectul, respectul pentru propriile valori!

  3. Papp Mihai spune:

    Buna tuturor,
    Tin sa precizez ca subscriu la continutul articolului si a comentariilor.
    Foarte tare e ideea de feedback pozitiv ha ha sunt unii mari manageri care nu dau nici un feedback, nu ca nu ar fi ceva de corectat, dar fata de ce a fost e mult prea bine si se blocheaza, deoarece nu au precedent si nu au cum sa compare – sau – vreau cutare lucru si cand il pui in aplicare – esti prea dur sau prea „arogant” desi nu esti, doar esti stapan pe competentele tale si stii ce ai de facut, evident stii si atributiile subalternilor „colegilor”!
    Aia cu frustratul este in mare trend – desi inclin la ce am citit in articol mai mult e scirba nu frustrare – cand vezi ca „cel” din bisericuta nu stie si nu vrea sa invete clic – stanga/dreapta – dar e mentinut in post? desi cerintele sunt minimale si nu le indeplineste! – chiar nu e frustrare e UN STRESS MAJOR!
    Oricum suntem obligati sa fim ca si „majoritatea” o minciuna aici una acolo si iesim basma curata, trece luna ma vad cu bancomatul si totul e roz – si da nu se doreste nici disciplina si nici competenta! Se pierde mana de lucru daca te tii de etica, morala, si competente!
    Se investeste in orice tip de produse electronice, prin care se limiteaza in continuu prezenta cu adevarat umana. Desi uneori este greu sa tii pasul cu schimbarile sociale MULT PREA BRUSTE trebuie sa te dai pe val cu ceilalti sau evident gasesti altceva.
    Era o chestie misto – stii ca un om este destept cand ceilalti se asociaza impotriva lui 😉 cred ca este cea mai eficienta si actuala forma de a nu lasa loc in „gasca vesela”

Adauga comentariu

Cele mai noi

În acest an, training session-urile se axează atât pe dezvoltarea personală, cât și pe cea profesională. Deoarece adaptabilitatea reprezintă una dintre cele mai importante și căutate abilități soft, anul acesta ne-am adaptat și noi! Evenimentul se va desfășura în mediul online astfel ești la un click distantă de o saptamână gratuita în care vei avea […]

Detalii

Legislația privind prevenirea și sancționarea discriminărilor și cea privind egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați au fost modificate de un act normativ ce se aplică de luni. Astfel, de-acum e considerată formă de discriminare și hărțuirea morală la locul de muncă, salariații hărțuiți putând fi despăgubiți, în urma deciziei unei instanțe […]

Detalii

Școala de Valori a lansat pe 20 iulie Tabăra online Laboratorul de cariere, o premieră în educația alternativă românească: primul program de experiențe pentru succes în care tinerii cu vârste între 16 – 20 ani își pot dezvolta abilitățile și identifica oportunitățile de dezvoltare academică și de carieră. Înscrierea în tabăra are loc până pe […]

Detalii

Absolvenții din promoția 2020 de la ciclul de licență și masterat din toată țara, dar și tinerii profesioniști care se află în căutarea unui loc de muncă sau unui program de internship/trainee sunt invitați să acceseze gratuit portalul de carieră Hipo.ro, unde până pe 14 august, se desfășoară Târgul Virtual pentru Absolvenți 2020, un eveniment […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter