Alexandra Anghel, Chief Technology Officer – MorphL: „Oamenii sunt motorul unui startup”
Când vine vorba de startup-uri, lucrurile nu sunt niciodată atât de simple cum par pe hârtie. De la idee la realizare, drumul este plin de obstacole financiare, logistice, administrative și de HR. Când vine vorba de startup-uri în zona de tehnologie, contextul foarte dinamic al industriei și capitalul existent pentru investiții nuanțează, inevitabil, tipologia problemelor de care se lovesc fondatorii.
Pentru că suntem întotdeauna interesați să înțelegem cum se vede din interior efortul de dezvoltare a unui astfel de business, care sunt provocările și cum evoluează acestea în timp, am stat de vorbă cu Alexandra Anghel, co-fondator si CTO MorphL și Appticles.
1.Cum ai ajuns să fii fondator de startup? Care au fost momentele definitorii care te-au condus către această traiectorie?
MorphL este construit pe baza experienței pe care am acumulat-o în ani de zile, înființând anterior un alt startup și o companie de servicii (outsourcing). Abilitățile și cunoștințele acumulate în timp de livram proiecte pentru alte companii ne-au arătat că putem face acest lucru și pentru noi înșine, așa că am decis să încercăm să dezvoltăm ceva al nostru.
Au existat mai multe momente definitorii în evoluția mea ca fondator: crearea primul produs, pentru că aveam deja experiență pe partea tehnică, acceptarea la primul accelerator de business, ridicarea primei runde de investiții. Toate acestea sunt puncte care acumulează perioade intense de învățare și de muncă, fiind atât reușite, cât și praguri către provocări și mai mari.
2.Ce tipuri de abilități îi sunt necesare unui fondator de startup pentru a putea susține efortul intens de a construi o astfel de companie?
Pentru că lucrul într-un startup este o provocare în adevăratul sens al cuvântului, pe termen lung necesită o motivație corectă și puternică. Acea motivație este pur personală și cred că fiecare fondator de startup trebuie să lucreze pentru a o identifica. Această misiune personală joacă un rol fundamental în deciziile dificile care vin la pachet cu rolul de fondator.
Ca abilități, fondatorii sunt, în general, foarte buni generaliști, în sensul că pot privi o afacere din mai multe unghiuri (business și tehnic). Răbdarea și empatia sunt esențiale pentru a înțelege cu ce problemă se confruntă clientul și cum o pot rezolva cu ajutorul produsului. Aceste abilități se dezvoltă în timp, însă efortul conștient de a investi energie și timp în acest proces fac o diferență uriașă. Oamenii sunt motorul unui startup, iar de abilitățile fondatorilor depind dezvoltarea echipei și a business-ului per total.
3.Ce s-a schimbat în ultimii 6-8 ani în privința percepției despre ce înseamnă să lucrezi pentru un startup? Cât de corecte sunt aceste percepții și unde generează ele false așteptări?
Termenul de startup a devenit mult mai popular și, în același timp, și-a pierdut din semnificația inițială. Noi folosim acest termen pentru a ne referi la startup-uri în tehnologie, ce pot crește afacerea fără să crească neapărat și echipa (spre exemplu, un restaurant nu intră în această categorie). De asemenea, la ora actuală există mai mult capital pentru investiții, ceea ce este foarte bine pentru ecosistem.
Am observat în acest sens o greșeală ce se repetă destul de des în rândul celor ce pornesc un startup pentru prima dată. “Voi începe să lucrez la acest proiect atunci când voi primi o investiție”, spun unii dintre ei, ori investițiile sunt un facilitator pentru dezvoltarea afacerii, nu un scop în sine.Perspectiva asupra ce înseamnă un startup s-a distorsionat pe alocuri, de aceea cred că avem nevoie și că trebuie să contribuim la un proces continuu de educare în acest sens.
4.Care sunt cele mai mare provocări atunci când cauți să recrutezi pentru un startup? Care dintre ele e cel mai dificil de depășit?
Principala provocare este setarea așteptărilor. Mulți candidați au auzit despre startup-uri, dar nu au lucrat niciodată pentru un startup. Mediul de lucru este dinamic, ritmul este intens și, în același timp, implică multă responsabilitate din partea fiecărui membru al echipei.
Pentru că un startup are resurse limitate și nu poate intra în competiție cu o companie mare din punct de vedere financiar, există un număr restrâns de candidați căruia i se poate adresa. În general, aceștia sunt oameni care își doresc acea libertate în a veni cu idei și a lucra să le implementeze, dar care își asumă și responsabilitatea ce vine împreuna cu acest nivel de libertate și flexibilitate.
5.Cum îi ajută pe fondatori o experiență precum cea de la Techstars în a forma o echipă puternică și unită, care să poată crește un startup într-un ritm accelerat?
Techstars poate condensa experiența a 2 ani de zile pe parcursul a 3 luni. Primind foarte mult feedback din partea a 70-80 mentori, suntem determinați să regândim diverse aspecte ale afacerii – ce problemă rezolvăm, cui ne adresăm, cum putem crește rapid vânzările etc. Un astfel de proces de repoziționare sau rafinare a poziționării necesită un efort intens, de echipă.
Experiența unui accelerator duce la mai multă claritate cu privire la strategia de business, la identificarea rapidă a unor oportunități de creștere și la înțelegerea profundă a pieței. Tot acest know-how se transferă apoi către echipă, care devine mai unită prin experiențele ce rezultă din aplicarea lecțiilor învățate în procesul de accelerare.
6.Care e cel mai bun sfat pe care l-ai primit legat de cum să fii un lider și un manager bun într-un startup?
Nu am primit un sfat propriu-zis, e mai degrabă ceva ce am descoperit pe parcurs. Suntem – și eu, și co-fondatorul meu, Ciprian – fani Brene Brown (autor al cărții “The Power of Vulnerability”) și credem că, înainte de a fi fondatori de startup, angajați, investitori etc., suntem cu toții oameni. De aceea latura personală nu ar trebui ignorată în detrimentul celei profesionale, iar modul în care abordăm construirea echipei și tipul de susținere pe care îl oferim colegilor noștri nu se rezumă doar la munca pe care o facem împreună. Creștem învățând unii de la ceilalți, iar aceasta e un aspect esențial pentru noi.
7.Ne poți povesti despre o experiență nereușită în recrutare și ce impact a avut asupra dinamicii din echipă în contextul unui startup?
Experimentele nereușite pe care le-am avut până acum se datorează faptului că așteptările noastre nu era aliniate cu cele ale angajaților. Între timp am învățat că partea de comunicare în cadrul echipei este extrem de importantă și că această comunicare – clară, onestă – trebuie să pornească de la noi, fondatorii startup-ului. De asemenea, credem ca este important să avem discuțiile dificile cât mai devreme, pentru a ne asigura că echipa merge în aceeași direcție.
MorphL a fost recent selectat pentru a face parte din acceleratorul dedicat AI din cadrul Techstars, una dintre cele mai importante de rețele de susținere a startup-urilor la nivel global. Alexandra Anghel este una dintre puținele femei CTO din Techstars și fondatoarea acceleratorului https://
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam