Hot Now

Cat de mult te ajuta un MBA?

15 03 2011, Adriana Dutescu , 7 comentarii, 10.779 afisari

In ultimii ani de zile, s-au petrecut lucruri interesante in dinamica deciziei managerilor de a urma un MBA. Daca pana in anul 2008, marea majoritate a acestora beneficiau de un astfel de program deoarece costurile erau acoperite de compania unde lucrau, acum, in criza, cand firmele se uita cu atentie la bani, a crescut numarul celor urmeaza un MBA pe cont propriu.

Putine sunt punctele de sprijin pe care le avem in viata profesionala, intr-o perioada de criza. Angajatorul se uita la reducerea costurilor, colegii – la pastrarea scaunului, prietenii sunt nevoiti sa işi dedice toata energia si resursele spre a gasi cai de supravietuire pentru ei insisi. MBA-ul devine in acest context ceva mai mult decat o scoala de afaceri.

Iata 5 argumente care vin sa sustina cele mai sus declarate:

1. In vremuri “tulburi” reteaua de contacte este mai valoroasa decat in momente de liniste. Ea devine o reală reţea de sprijin. MBA-ul este un fel de nume de cod pe care il spui si care deschide usi. Si de cele mai multe ori, intr-o initiativa profesionala, cel mai greu se poate dovedi sa deschizi o usa. Asa cum spune unul dintre absolventii nostri cu o cariera impresionanat in vanzari, una din cele mai mari provocari in sales este sa treci de secretara.

2. Indiferent de ce se intampla in mediul economic, de riscurile la care esti expus, cunostintele pe care le ai sunt un bagaj asupra caruia nu exista nicio indoiala: el te va insoti intotdeauna. Pe langa cunostinte, un program de instruire solid iti mai da ceva: atitudinea. Increderea in competentele tale genereaza o energie pe care orice partener de afaceri si-o doreste alaturi. Pentru ca mai cu seama in perioade sumbre, entuziasmul devine o calitate de pret.

3. Oamenii au devenit mai selectivi in alegerea colaboratorilor si a partenerilor de afaceri. Cand afacerile devin la fel de sensibile ca mersul pe franghie, cu totii ne dorim sa ne asociem cu oameni in care avem incredere deplina, atat din punct de vedere profesional, cat si al calitatii umane. MBA-ul scoate la iveala personalitatea cursantilor, prin proiectele pe care acestia trebuie sa le pregateasca, individual sau in echipa, prin modul in care reusesc sa isi indeplineasca responsabilitatile etc. Un astfel de program este un selector important al potentialilor colaboratori, angajati sau parteneri de afaceri.

4. Afacerile nu mai au atat de multa rabdare cum aveau acum cativa ani. Pana si cele mai procedurale companii incep sa “se relaxeze”. Criza scoate la iveala idei bune, care cauta oportunitatile si cine nu este pregatit sa le primeasca ori nu are capacitate de reactie rapida, le pierde. Una dintre solutiile de supravietuire recomandate de teorie si testate cu succes de practica este aceea de intrare pe noi piete, de noi directii de dezvoltare a unei afaceri. Odată decizia luată, nu mai stai să faci “scouting”, poţi să pui mâna pe telefon şi ştii exact pe cine să suni.

5. Indiferent de ce s-ar intampla, ai la dispozitie un Plan B. O parte dintre cursantii nostri au devenit antreprenori pentru ca au decis sa puna in aplicare proiectul de absolvire al programului, unii dintre ei devenind chiar lideri de piata in domeniul in care activeaza. Programul iti da siguranta unui plan de afaceri bine facut, care te reprezinta, care va functiona intotdeauna ca un as in maneca si pe care il poti pune in aplicare imediat, pentru ca munca de gandire, cercetare, documentare, proiectare a fost deja facuta.

Adriana Dutescu este Director la Bucharest School of Management, Romanian-Canadian MBA Program.

Comentarii (7)
  1. Daniela spune:

    Felicitari pentru articol Adriana. Este perfect adevarat tot ce ai spus. Cred ca cel mai important este sa investim in noi, apoi in companie. Altfel, compania pe care o conduci nu poate sa cresca peste capacitatile tale 🙂

  2. Ion Ionescu spune:

    Excelent articol! Doream doar sa precizez ca doar un MBA adevarat ajuta si aduce valoare adaugata atat carierei unei persoane cat si companiilor care il/o angajeaza. Din pacate, MBA-ul reprezentant de doamna, ca si altele de pe piata din Romania, sunt doar niste copii kitschoase ale celor cotate pe plan international. Din punctul meu de vedere sunt doar niste instrumente de „legitimare” a multor asa-zisi manageri romani cu diploma de Spiru care nu au luat GMAT-ul si n-au stiut sa faca eseurile pt MBA-urile cu staif, dar vor sa pozeze in mari businessman-i. Am cunoscut persoane absolvente de astfel de programe care „complecteaza”, nu „completeaza” sau scriu „nostrii”, nu „nostri”. Asa ca mare atentie amatorilor pe ce dau banii, ca MBA-urile astea sunt acum cum erau facultatile particulare dupa revolutie…in cativa ani si femeile de serviciu vor avea MBA-uri in Romania. Cine vrea MBA serios, sa consulte rankingurile Financial Times si The Economist si sa aplice acolo. E putin mai scump, insa se pot lua si loan-uri si ROI-ul e mult mai mare….normal pentru cei admisi:)
    Toate bune!

  3. Adriana Dutescu spune:

    Multumesc pentru comentariu Daniela. Tinem aproape, cu prietenie, Adriana Dutescu

  4. Va multumesc pentru comentariu si pentru felicitari. MBA-ul Romano-Canadian lucreaza constant la actualizarea studiilor de caz prezentate studentilor, astfel incat sa le oferim informatii cand mai relevante si mai adecvate provocarilor pietei locale. De altfel, multi dintre profesori provin din mediul de afaceri.

  5. Programele MBA din Romania sunt la inceput de drum. Ele nu pot fi nici mai bune nici mai proste decat cei care predau in ele, decat cei care le urmeaza si decat mediul de afaceri romanesc in general. Important este sa ne recunoastem punctele slabe, sa invatam din greseli si sa incercam sa le corectam pentru a deveni mai buni. Daca sunt destule brand-uri romanesti care performeaza pe pietele regionale si vest europene, de ce nu s-ar putea intampla acelasi lucru si cu o scoala de business? In final, nu stiu altii cum sunt dar Programul MBA Romano-Canadian este mandru de absolventii sai. Care sunt motivele pentru care suntem mandri? – vezi http://www.25lideri.ro

    Multumesc

  6. Oana spune:

    Si noi absolventii, suntem mandri de acest program 🙂
    Iar greselile nu sunt multe din fericire si oricum e bine ca nu ne-ati lasat pe noi sa le facem.

  7. Eremia Angela spune:

    Un MBA te ajuta nu cat trebuie, ci cu mult peste cerinte. Cursurile sunt uimitoare si pe inteleseul oricarui manager adevarat. Sper sa nu coboare niciodata sub nivelul la care au ajuns cei de la ROmano Canadian pana acum.

Adauga comentariu

Cele mai noi

Tehnologiile sigure de colaborare care ajută oamenii să lucreze de oriunde reprezintă o preocupare majoră pentru orice CIO, punând presiune pe echipele IT nevoite să asigure suport atât pentru angajații care lucrează de la distanță, cât și pentru planificarea revenirii la birou. Cisco (NASDAQ: CSCO) anunță câteva îmbunătățiri cheie aduse soluției Webex, pentru a răspunde […]

Detalii

În perioada 24-25 iunie 2020, BusinessMark a organizat cel de-al 30-lea eveniment de HR. Ediția de anul acesta a marcat și o premieră, „Tomorrow@Work” fiind prima conferință din această serie care s-a desfășurat exclusiv în mediul online. Pe parcursul celor două zile, specialiști români și internaționali au analizat și dezbătut trei factori cu rol determinant […]

Detalii

MyDesks.ro vine în ajutorul freelancerilor și antreprenorilor din România și lansează MyDesks Work, o platformă de job-uri și proiecte punctuale pentru cei care aleg să lucreze de la distanță. Ideea platformei a apărut în plină pandemie, când interesul pentru proiecte remote și freelancing a crescut în România cu peste 40%, conform Google Trends. Cu această […]

Detalii

Piața muncii se află într-o continuă dezvoltare ceea ce face ca o mare parte dintre angajatori să caute constant noi talente în cadrul companiilor. Pentru a se integra în piața muncii studenții au nevoie de o dezvoltare majoră atât a competențelor hard, precum și a celor soft: comunicare, lucrul în echipă, creativitate sau responsabilitate. „Profesorii […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter