Ce preț punem pe caracter
Citeam în urmă cu ceva vreme o postare de pe blogul lui Seth Godin despre caracter și despre cât de mult (sau de puțin contează el) în lumea în care trăim.
Termenul din engleză și mai ales contextul în care este folosit în articol trimite mai degrabă către sensul de „însușire morală care se manifestă prin perseverență, voință fermă și corectitudine” (DEX online) și nu neapărat spre ideea de caracter ca „ansamblul însușirilor fundamentale psiho-morale ale unei persoane, care se manifestă în modul de comportare, în ideile și în acțiunile sale” (DEX online), de unde și nevoia și posibilitatea de a dezvolta caracterul, fie că este vorba de al nostru sau de al celor cu care interacționăm.
Dar cât de multe programe de training își pun problema dezvoltării caracterului? Răspunsul e evident. Niciunul, pentru că pornim de la premiza că el există deja ca un dat absolut al fiecăruia dintre noi și că nu îl putem modifica. În cel mai bun caz, putem da vina pe lipsa „celor 7 ani de acasă” sau a unei educații axate pe valori corecte (care sunt acelea e o altă discuție foarte lungă în care nu voi intra acum).
Mi-a plăcut ideea lui Seth Godin că e greu să dezvolți caracterul pentru că e nevoie să o apuci pe căile mai dificile, mai puțin umblate. La fel de greu este să răsplătim caracterul pentru că în general ni se oferă o variantă prescurtată și nu neapărat corectă a unor comportamente care, la finalul zilei, asigură un salariu și atât.
Dar oricât de greu ne-ar fi să facem diferența între scurtături și acțiuni verticale, de fiecare dată când reușim, spune Seth Godin, impunem un alt tip de cultură și construim o lume mai apropiată de cea la care visăm.
Vă propun să ne gândim împreună la caracter azi (și nu numai). Poate schimbăm ceva în modul în care ne raportăm la ceilalți, în modul în care ne setăm și comunicăm așteptările, în cât de mult îi permitem caracterului să conteze.
Citiți aici articolul lui Seth Godin.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam