Secțiune susținută de

Cum e să lucrezi în gaming? Mavenhut angajează!

Portal HR \ Opinia consultantului \ Cum e să lucrezi în gaming? Mavenhut angajează!

Pentru că numele lui Bobby Voicu nu mai are nevoie de nicio introducere, iar ultimele 12 luni au fost, pentru acesta, “3 ani prinși într-unul singur”, cum scrie chiar Bobby pe blogul său, am să intru direct în subiect. Am stat de vorbă cu cofondatorul Mavenhut despre Startup Bootcamp Dublin, despre finanțarea de 550.000 de euro, câștigarea titlurilor de Best Startup Of The Year (mavenhut.com), Best Co-founder (Bobby Voicu, Mavenhut) și Best Web App (SolitaireArena.com) la Romanian Startup Awards 2013 și ce planuri au de acum înainte.

“Overnight success usually takes 15 years”, spune Bobby Voicu. „Normal, și eu și băieții ne-am bucurat când am aflat că am primit banii. Te simți bine, dar, în același timp, lucrul pe care îl înțelegi în momentul acela este că ai făcut un pas extrem de important, dar foarte mic. Pentru că, după ce ai primit banii, nu mai ai niciun argument pentru care să nu-ți iasă! Iar presiunea este cu totul alta, mult mai mare: it works – or it doesn’t! Și pe măsură ce înaintezi, presiunea devine din ce în ce mai mare”, adaugă acesta.

Pentru Mavenhut, se pare că „it works”, pentru că echipa se va lărgi. Bobby și partenerii săi caută noi colegi, pentru a dezvolta Solitaire Arena și alte câteva titluri în perioada următoare.

Aș vrea să ne spui, mai întâi, ce făceai acum un an, înainte de a porni Mavenhut?

Adevărul este că, în momentul în care a apărut ideea de Mavenhut, mă hotărâsem să îmi iau un an sabatic! Eram destul de obosit, înainte de asta am fost, timp de șase luni, în 2011, managerul Intact Interactive (divizia de online a grupului Intact), am fost reprezentantul Yahoo pentru România, în 2008 și 2009 și am lucrat pentru multe proiecte de comunicare online – printre care și Redescoperă România (cu Petrom), Blogoree (cu Romtelecom) și, mai nou, în același timp cu Mavenhut, mă ocup și de Coder Dojo – cursuri gratuite de programare pentru copii. Bobby Voicu 2

Deci, cum spuneam, când a apărut ideea de Mavenhut, adică acum un an, îmi doream să iau o pauză, să călătoresc, să nu mai am atâtea responsabilități, să mă pot trezi dimineața și grija mea să fie: ce mănânc la prânz? Pentru că nu știu cum e asta. Lucrez de când aveam 16 ani și în ultimii opt am avut doar două vacanțe de câte o săptămână. Visam să întrerup orice proiect pentru un an, dar toată lumea îmi spunea că nu o să rezist mai mult de trei luni! Ei bine, până la urmă, am stat doar trei zile. Pentru că m-am dus la How To Web, unde am cunoscut un american, cu care m-am înțeles bine și care mi-a zis, în contextul experiențelor mele: de ce nu vii la Dublin? Mi-a spus că este vorba despre un accelerator de business, așa că am vorbit cu Cristi și Elvis (ceilalți doi cofondatori Mavenhut, n.r.), cu care mai lucrasem înainte, ne-am înscris la Startup Bootcamp Dublin, am trecut printr-un proces de selecție și am plecat la Dublin.

Ați plecat toți trei?

Da, Cristi și Elvis și-au dat demisiile și, practic, de la 1 martie 2012 am început să lucrăm acolo. Eu sunt pe partea de business, iar Elvis și Cristi, care sunt în gaming de șase ani, se ocupă de produs. Cristi este game designer și product manager, iar Elvis este programator. Suntem o echipă de cofondatori cu skill-uri perfect complementare!

Așadar, am plecat la Dublin, la Startup Bootcamp. Am lucrat, timp de trei luni, la produsul nostru, după aceste trei luni a venit Demo Day, un eveniment important, în timpul căruia fiecare dintre cele zece echipe participante la startup își prezintă, în fața investitorilor, proiectul și apoi continuă discuțiile legate de investiții. Noi am obținut investiția în mai puțin de cinci luni, iar asta este destul de rapid. Am avut vreo opt oferte în prima săptămână după Demo Day și am ales să lucrăm cu SOS Ventures.

Cum de v-ați gândit să faceți Solitaire Arena?

Cristi a venit cu ideea de a face jocuri simple, pentru că asta își doresc oamenii. Ne-am dat seama că există o piață pentru jocurile care se pot juca în reprize mici de timp. Solitaire se poate juca cinci minute, sau în timp ce dai un telefon, de exemplu. Așadar, Cristi a întrevăzut această nișă, am făcut o listă și, analizând-o, am ajuns la Solitaire, pe care l-am făcut mai atractiv, pentru că îl poți juca acum împotriva altcuiva (multiplayer). Este free to play, poți juca gratuit, dar pentru a face anumite lucruri trebuie să plătești. Mai există și posibilitatea de a plăti un abonament lunar. Majoritatea userilor joacă, deci, gratuit, dar există și un procent de oameni care cumpără, ajutându-ne pe noi să continuăm business-ul.

Monetizați, deja, Solitaire Arena?

Da, jucătorii pot cumpăra diferite „power ups” în cadrul jocului, pentru a câștiga mai ușor, pentru a se debloca și așa mai departe.

Poți să îmi dai niște statistici legate de numărul de jucători, de timpul pe care îl petrec jucându-se Solitaire Arena?

Avem sute de mii de jucători, iar audiența este în creștere constantă. Sunt useri care joacă și câte opt ore pe zi – și vorbim despre un joc care se termină în cinci minute! Este interesant și faptul că majoritatea nu joacă de la muncă, ci de acasă, pentru că ne uităm la orele la care joacă – mai mult seara. Când am început, ne-am gândit că vor juca în timpul serviciului – dar s-a dovedit că joacă seara, de acasă. Majoritatea userilor sunt din SUA. În februarie, de exemplu, jucătorii noștri au jucat, în total, 300 de ani :).

Cât ați cheltuit până acum pentru promovare?

Nu cheltuim mult pentru marketing, comparativ cu companii care cheltuie de câteva ori mai mult decât noi, pentru că acesta este modelul nostru de business. Ne concentrăm eforturile pentru a face produsul cât mai bun, ca să-i convingă pe jucători nu numai să revină, dar să le spună și prietenilor. Eforturile noastre financiare nu sunt atât de mari, pentru că preferăm să avem o creștere constantă. Asta vede și Facebook – platforma principală cu care lucrăm noi. De exemplu, oamenii de la Facebook au un sistem intern prin care evaluează aplicațiile și le promovează ei, le fac featured, este un proces pe care nu îl poți controla. Deci ne promovează ei aplicația datorită ratingului nostru foarte bun, pentru că jucătorii chiar agreează jocul și ne dau un punctaj mare.

Cărui fapt crezi că se datorează ratingul vostru foarte bun?

Toată echipa – suntem șapte acum – lucrează pentru a face aplicația mai bună. Și modul nostru de a gândi este către aplicație, în permanență urmărim ce ne zic consumatorii și avem feedback constant. Avem, de exemplu, o persoană care se ocupă numai cu urmărirea feedback-ului, pe Facebook, unde se poate juca, deocamdată, Solitaire Arena.

Cine sunt userii voștri?

Sunt ceva mai multe femei, dar publicul nostru este destul de eterogen, ca vârstă sau alte caracteristici. Nu pot să spun că avem ceva specific, în comparație cu industria, care să ne scoată pe noi în evidență.

„Vrem să cooptăm oameni care chiar își doresc să facă așa ceva

Bobby Voicu_echipaBobby Voicu și colegii săi au planuri mari pentru perioada următoare. Își doresc să dezvolte Solitaire Arena și să mai lanseze și alte titluri în următorii doi ani. De aceea, urmăresc să extindă echipa, fiind în căutare de programatori. Ce ar trebui să știi ca să faci parte dintr-o echipă tânără și, mai ales, dintr-un startup cu o audiență de sute de mii de jucatori în toată lumea? Câți oameni se mai caută? Îți spune chiar Bobby Voicu.

Ce planuri ai cu Solitaire Arena?

Jocurile free to play sunt în permanență îmbunătățite, deci nu o să ne oprim din dezvoltarea Solitaire Arena până în momentul în care închidem jocul – moment care poate să fie peste 10 sau 15 ani, sau s-ar putea să nu fie! Vom îmbunătăți experiența jucătorilor și vom găsi modalități de a-i ajuta să joace mai mult. Acum ne aflăm la 10-15% din ceea ce ne dorim să fie acest joc, avem foarte multe lucruri de îmbunătățit.

Dar, pe lângă Solitaire Arena, la ce mai lucrați?

Vrem să mai scoatem cateva titluri, în următorii doi ani, dar nu avem in plan anumite jocuri, specific. Aici apare, însă, și problema resurselor, noi creștem într-un ritm destul de susținut la nivel de useri, așa că urmărim să ne extindem și echipa. Suntem în căutare de programatori, dar ritmul de căutare nu este foarte rapid. Pentru că, pe lângă ceea ce trebuie să știe potențialii candidați (să programeze JavaScript, PHP și HTML), ne interesează niște programatori care să aibă skill-uri specifice, să își dorească să facă gaming și, mai ales, să facă parte dintr-un astfel de startup.

Câți oameni vreți să mai angajați?

Nu ne așteptăm să fim o echipă mai mare de zece oameni până la sfârșitul anului. Deci, practic, căutăm să mai angajăm trei programatori, dar preferăm să fim foarte atenți, pentru că suntem o echipă mică și cineva care nu se potrivește poate să ne dea destul de ușor echipa peste cap. Așa că vrem să cooptăm oameni care chiar își doresc să facă așa ceva și, mai ales, cărora li se pare interesant să facă parte dintr-un startup cu o audiență de sute de mii de jucatori în toată lumea.

În afară de Mavenhut mai faci și altceva?

Nu. E un commitment asumat față de cofondatori. Aveam o grămadă de oportunități să mai fac ceva pe lângă Mavenhut, dar îmi lua din timp, și atunci am decis să nu mai fac nimic altceva. Pentru prima dată în viață, mă ocup de un singur proiect! Bobby Voicu 5

Ah, mai e și Coder Dojo, cursurile gratuite de programare pentru copii, dar se întâmplă rar și sunt, oarecum, legate de Mavenhut, deci nu e așa de separat.

Cum te-ai simțit când ai câștigat finanțarea la Dublin și, apoi, premiul Best Romanian Startup din 2012 la The Next Web?

Știi cum se spune: overnight success usually takes 15 years. Normal, și eu și băieții ne-am bucurat când am aflat că am primit banii. Țin minte că, în momentul acela, singurul lucru la care mă puteam gândi era că abia așteptam să mă duc acasă și să dorm, eram rupt de oboseală și știam că urmează o perioadă complicată. Te simți bine, dar, în același timp, lucrul pe care îl înțelegi în momentul în care îți intră banii este că acela este un pas extrem de important, dar foarte mic. Pentru că, după ce ai primit banii, nu mai ai niciun argument pentru care să nu-ți iasă! Iar presiunea este cu totul alta, mult mai mare: it works – or it doesn’t! Și pe măsură ce înaintezi, presiunea devine din ce în ce mai mare.

Legat de premiu – care este al echipei -, noi chiar am făcut niște chestii foarte mișto în 2012 și chiar cred că meritam premiul. A fost un efort în echipă, toată echipa a făcut inclusiv eforturi de comunicare și impactul s-a văzut.

De ce crezi că ați câștigat voi?

În primul rând, cum spuneam, pentru că am avut un 2012 foarte bun, am început de la zero și am ajuns unde suntem acum. După aceea, ne-a ajutat și faptul că am comunicat foarte bine, poate și acela că eu aveam un profil destul de ridicat în industrie și este un success story care place. În plus, suntem o echipă tânără, ne place ceea ce facem și asta se vede, așa că lumea ne-a votat!

Data articol: martie 21, 2013

Jurnalist de profesie, am urmat Jurnalism și Științele Comunicării din pasiune pentru presa scrisă. Între 1999 și 2011 am lucrat în trusturile Edipresse și Ringier, în redacțiile mai multor reviste, însă mediul online a câștigat, zic eu, pariul cu presa scrisă, așa că m-am hotărât să devin freelancer. Scriu, în continuare, din pasiune, chiar dacă suportul este altul, iar această schimbare îmi lasă timp pentru ceea ce prețuiesc cel mai mult: să fiu alături de familie.

Vezi profilul Linkedin

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam