Hot Now

Flexibilitatea în muncă, un tipar permanent

24 11 2021, Portal HR , Comenteaza, 446 afisari

Pandemia a accelerat adoptarea pe scara largă a evoluțiilor tehnologice și a schimbat conceptul de muncă cu impact pe plan social. Fezabilitatea pe scară larga a lucrului din afara biroului a fost demonstrată. Acest tipar rămâne în actualitate și va fi menținut și după rezolvarea situației sanitare. Flexibilitatea muncii, adoptată larg în ultima perioadă, se referă la programul de lucru sau la locul de desfășurare  a muncii. Pe lângă productivitate, aduce satisfacția și fidelizarea angajaților.

Modul de lucru tradițional sub presiunea schimbărilor de azi

Parinții generației Milenialilor aveau un program de lucru clar definit în cadrul birourilor. „Mers la serviciu” însemna în mod obișnuit să ajungi la birou la ora 9, să ramai în birou opt ore și să pleci de la birou la orele 5 sau 6. Vorbim de un program de lucru fix și un loc fix de desfășurare  a muncii.

Practic „locul de muncă” rămânea strict în birou până a doua zi. Serile și weekendurile erau rezervate vietii private a indivizilor. Locația de lucru era (in cel mai ideal caz) în apropierea caselor angajaților, deoarece aceștia ar trebui să se deplaseze la birou în fiecare zi lucrătoare pentru a-și putea îndeplini sarcinile de serviciu. Nu exista o alta modalitate de a accesa datele și informațiile companiei.

Conceptul de muncă a suferit modificări drastice în ultimele două decenii datorită revoluției tehnologice.

Tehnologia a revoluționat atitudinile pe care le avem față de muncă și, de asemenea, modelează în mod important rutinele de lucru pe care le construim.

Datele și sistemele companiilor pot fi accesate din afara birourilor.

Pandemia de COVID a demonstrat fezabilitatea pe scară larga a lucrului din afara biroului pentru anumite ocupații. și nu numai în mediul privat. Acest fapt este confirmat și la noi în tară de Studiul privind oportunitatea flexibilizării modului și timpului de lucru în Administrația Publică din România realizat de Institutul Național de Administrație (INA).

Companiile au nevoie de acces la o forță de muncă globala pentru a compensa limitările în resurse disponibile pe piața de muncă locală. Tehnologia le permite acum accesul la piața globala.

Creșterea traficului în orașe în ultimii ani, a făcut ca pentru situațiile uzuale în care un program de lucru începe la ora 9, angajații sunt nevoiți să pornească spre birou mult mai devreme fie pentru a evita traficul, fie pentru că se petrece foarte mult timp în trafic și nu există nicio metoda de evitare a acestuia. Angajații se stresează, întârzie la birou, iar productivitatea acestora scade.

Nu în ultimul rând, o mare schimbare este reprezentată de modul în care se iau în considerare echilibrul dintre viața profesională și viața personală și alocarea timpului. Spre exemplu, ca urmare a lucrului de acasă din perioada pandemiei COVID, multi angajați au realizat importante modificări de activităti, capitalizând pe eliminarea timpului petrecut în trafic și favorizând activități regulate de petrecere a timpului cu copii sau/și însoțire și îngrijire a persoanelor vârstnice. Aceste noi obiceiuri stabilite pe perioada ultimelor 18 luni sunt dificil de combătut azi.

Modul de lucru intr-o noua lumina

Un program flexibil de muncă poate fi o modalitate buna de a ajuta angajații să găsească echilibrul optim intre viața profesională și viața profesională și, ca rezultat, să aiba o productivitate ridicată la locul de muncă.

Flexibilizarea progamului de muncă se poate realiza sub mai multe aspecte. Mentionăm mai jos căteva aspecte adoptate mai nou ca elemente obișnuite (si nu exceptionale):

  • Flexibilitatea temporală – la nivelul programului de lucru(“orarului”) – mai nou existente în Codul Muncii, au început să fie tot mai mult implementate. Program flexibil de lucru – cu stabilirea unor ore “core” între care toți angajații trebuie să fie disponibili, cât și program de lucru inegal – un număr de ore agreate pe o perioada (săptămână, lună) și repartizate conform nevoilor angajatorului și disponibilității angajatului
  • Flexibilitatea spațială – la nivelul locului de desfășurare  a muncii. Opțiunile la sediul angajatorului și la sediul clienților erau obișnuite. Telemunca – la domiciliul angajatului – este opțiunea ce se adaugă ca o opțiune permanentă (și nu temporară pe perioada pandemiei)

Existența programului (orarului) de lucru flexibil, atât în cazul în care angajații lucrează de la birou cât și de acasă, nu are niciun impact asupra responsabilităților lor, a obiectivelor individuale care trebuie atinse sau a numărului agreat de ore de lucrat.

Iată câteva exemple de programe flexibile de muncă:

  • Manager de Proiect cu program de lucru inegal, cu 40 ore lucrătoare pe săptămâna, repartizate astfel: Luni, Marți, Joi, Vineri 10 ore, Miercuri zi liberă;
  • Programator care lucrează 3 zile de acasă și 2 zile de la biroul companiei;
  • Manager de Vânzări care lucrează zilnic între orele 10 și 19, în contrast cu un program de lucru obișnuit între orele 8 și 17.

Beneficiile aranjamentelor de lucru felxibile (orar, hibrid)

Beneficiile programelor de muncă flexibile sunt percepute atât la nivelul angajaților, cât și al angajatorilor. Acesta este și unul dintre principalele motive pentru care companiile se îndreaptă spre programele de lucru flexibile.

Satisfacția la locul de muncă

Angajații sunt mai predispuși să fie eficienți atunci când au un control mai mare asupra orelor lor de lucru. Astfel, oferirea de programe de lucru flexibile va încuraja satisfacția angajaților, iar angajații fericiți conduc la o creștere mai bună a profitului și la profitabilitate.

Programele de lucru flexibile construiesc, de asemenea, o relație mai bună între angajatori și angajați, astfel angajații simt un sentiment de sprijin din partea managerilor lor. Nu în ultimul rând, se reduc absenteismul și întârzierile.

Productivitate

Productivitatea angajaților poate crește pe măsură ce angajații lucrează când și unde sunt cei mai productivi. Pentru unii, s-ar putea să funcționeze lucrul de acasă noaptea târziu. în timp ce pentru alții, s-ar putea să funcționeze lucrul la distanță cu normă întreagă dintr-un alt colț al lumii.

Fidelitatea angajaților

Datorită satisfacției profesionale pe care o oferă programele de lucru flexibile, angajații sunt mai predispuși să rămână, chiar și în perioadele grele, reducând semnificativ fluctuația angajaților.

Abordarea Oraroo

Oraroo ajută managerii și responsabilii HR să gestioneze toate tipurile de programe de muncă (program de lucru, loc de desfășurare a muncii).

Cu Oraroo, poți stabili programe de lucru standard la nivel de companie, dar și programe de lucru flexible personalizate. Astfel, managerii vor ști cu exactitate care este efortul care trebuie depus de fiecare angajat în parte și intervalul în care vor fi la birou. La rândul lor, angajații își pot consulta în timp real programul de lucru cât și disponibilitatea colegilor de echipă.

Despre Oraroo

Modelul de lucru la distanță al companiilor de servicii creative și profesionale necesită soluții pentru gestionarea muncii.

Într-un moment în care atât de multe companii caută câștiguri de productivitate, prin centralizarea informațiilor într-o singură viziune holistică și în timp real, se elimina riscul de supra-alocare și se împuternicesc managerii de proiect să ia decizii proactive.
În același context al muncii la distanță, angajaților trebuie să li se faciliteze accesul ușor la informațiile legate de muncă, precum și procese rapide și digitale de administrare pentru a menține un nivel ridicat de implicare.

Abordând nevoile de mai sus, Oraroo își propune să îmbunătățească performanțele operaționale și financiare ale companiilor de servicii profesionale și unește într-un singur sistem managementul de proiectgestionarea resurselortarifarea și facturarea contractelor, administrarea forței de muncă, business intelligence și integrarea cu sistemele existente.

Încercați gratuit Oraroo  sau versiunea demo

Articol de Bogdan Marin, Oraroo

Adauga comentariu

Cele mai noi

Cele mai căutate funcții din domeniul IT în România sunt cele de dezvoltator interfețe, inginer software, specialist în securitate, analist big data, specialist asigurarea calității, arată datele Undelucram.ro, cea mai mare comunitate online a angajaților din România. Salariile medii aferente celor mai căutate cinci joburi din domeniul IT în platforma Undelucram.ro sunt:  Dezvoltator interfețe: 7.520 lei; […]

Detalii

Pe 12-13 septembrie 2022, BusinessMark a organizat la București cea de-a patra ediție a HR Uncovered, eveniment dedicat specialiștilor de resurse umane, în cadrul căruia a fost acordată o atenție deosebită culturii organizaționale și importanței acesteia în recrutarea candidaților și experiența angajaților la locul de muncă. Pe parcursul celor două zile, am avut alături de […]

Detalii

Accace România, una dintre principalele companii de consultanță de afaceri și externalizare servicii din Europa Centrală și de Est, anunță lansarea YoDA powered by Accace, un program dezvoltat de specialiștii Accace România pentru studenții care își doresc să urmeze o carieră în domeniul Contabilității – Economic sau Resurse Umane, fie că este vorba de administrare […]

Detalii

Cea de-a X-a ediție a Conferinței Naționale a Directorilor IT din România, organizată de către Asociația CIO Council România și Revista CARIERE, va avea loc pe 6 octombrie 2022, între orele 8.45-17.00, la Hotel Radisson Blu din București, sala Atlas. Evenimentul va reuni peste 250 de profesioniști și manageri IT, CIOs și COOs, oferindu-le acestora […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter