Flow-based working: muncă în jurul momentelor de concentrare naturală
În ultimii ani, odată cu evoluţia muncii hibride, digitale şi distribuite, s-a conturat tot mai pregnant ideea că nu este suficient să schimbăm „unde” lucrăm, ci mai ales „când” şi „cum” lucrăm. Conceptul de flow-based working apare ca un răspuns la această realitate: în locul programului rigid 9-17, organizaţiile şi angajaţii vizează structurarea zilei de lucru în jurul momentelor autentice de concentrare optimă („flow”) şi colaborare, adaptate ritmului natural al individului şi echipei.
În psihologia pozitivă, noţiunea de „flow”, introdusă de Mihaly Csikszentmihalyi, descrie starea în care persoana este complet absorbită de activitate, pierde noţiunea timpului şi performează la maximum. În mediul organizaţional modern, adoptarea elementelor acestui fenomen către structuri de lucru conduce la ideea de flow-based working: o practică care-i lasă pe angajaţi să valorifice momentele lor de concentrare maximă şi să îşi sincronizeze activităţile colaborative în ferestre definite, astfel încât să optimizeze performanţa şi bunăstarea.
Cum a apărut flow based working
Originea flow based working poate fi urmărită prin câteva fire convergente. Pe de o parte, studiile privind starea de flow în muncă arată că angajaţii care pot accesa intervale de concentrare profundă obţin rezultate superioare şi un grad mai mare de satisfacţie. Pe de altă parte, practica managerilor şi organizaţiilor, în contextul post-pandemic, a început să experimenteze cu calupuri de timp dedicate focusului şi altele pentru colaborare, în loc de intervale continue. Mai mult, conceptul de chronoworking, adică alinierea activităţii la ritmurile biologice ale individului, contribuie la această evoluţie.
În plus, cercetările recente care analizează „work rhythms” (ritmurile de lucru) arată că lucrul eficient nu este despre orele petrecute, ci despre modul în care aceste ore sunt distribuite, în funcţie de intensitate, repauze şi energie. Astfel, flow based working reprezintă o paradigmă care combina nouă-din-zece flexibilitate (când/unde) cu o nouă atenţie la „când sunt eu în stare bună de concentrare”.
Ce presupune pentru HR şi lideri
Din perspectiva HR-ului, adoptarea flow based working implică câteva schimbări de mindset şi structură. În primul rând, trebuie să se înţeleagă că angajaţii au perioade diferite de energie şi productivitate, unii sunt „early birds”, alţii „night owls”, iar felul în care sunt organizate activităţile în echipă poate să indice diferenţa dintre stres şi performanţă. Soluţia vizează două tipuri de ferestre: programele de colaborare (întâlniri, sinergie, decizii rapide) şi programele de concentrare (timp individual, fără întreruperi). În al doilea rând, managerii trebuie să devină facilitatori ai acestui tip de structură, adică să definească adaptorii, să monitorizeze ritmul echipei şi să optimizeze momentul în care echipa lucrează împreună versus separat. Implementarea presupune claritate: care sunt momentele comune, care sunt cele individuale, cum se gestionează comunicarea în intervalele de focus, cum se asigură că cei care lucrează la distanţă nu pierd „ferestrele colaborative”.
Beneficii tangibile şi provocări
Principalul beneficiu al flow based working este creşterea capacităţii de concentrare, reducerea fragmentării timpului şi creşterea calităţii output-ului. Într-o lume în care întreruperile, notificările şi schimbările de context sunt factori de scădere a performanţei, alegerea conştientă a programului de focus aduce avantaje competitive. De asemenea, angajaţii care experimentează perioade de flow raportează satisfacţie mai mare şi implicare mai puternică. În acelaşi timp, există provocări reale: nu toate rolurile permit programe lungi de concentrare (ce presupun intervenţii spontane, servicii, echipe operative). De asemenea, organizaţiile trebuie să gestioneze comunicarea asincron, să evite decalajele între membrii echipei care lucrează în ferestre diferite şi să asigure echitate. Studiile recente notează că flexibilitatea nelimitată poate avea un impact mixt asupra stării de bine şi productivităţii dacă nu este implementată cu atenţie.
Flow based working este mai mult decât o adaptare la biroul hibrid sau la muncă de la distanţă. Este o invitaţie către muncă conştientă, structurată în jurul ritmului uman, nu în jurul convenţiei de 8 ore la birou. Pentru profesioniştii de HR, reprezintă o oportunitate de a conduce organizaţia către un nivel mai ridicat de performanţă şi bunăstare: să creăm spaţii de lucru în care oamenii nu doar lucrează mult, ci lucrează bine.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam
