Cel mai important element al întoarcerii la birou: autenticitatea
Tema întoarcerii la birou rămâne una dintre cele mai importante dezbateri în rândul specialiștilor în resurse umane, iar motivarea angajaților reprezintă o adevărată provocare. În această lună, PortalHR propune o serie de materiale dedicate întoarcerii la birou, oferind astfel specialiștilor în resurse umane și nu numai informații utile și surse de inspirație.
După perioada pandemică, în care majoritatea companilor a permis și încurajat sistemul work from home sau work from anywhere pentru mai bine de doi ani, anul acesta, știrile internaționale și locale au anunțat întoarcerea la birou pentru angajați.
Datele din ultima cercetare Microsoft Work Trend Index arată că 82% dintre persoanele de decizie spun că readucerea oamenilor la birou în persoană este o preocupare reală. Cu toate acestea, mai bine de doi ani fără timp pierdut în trafic și capacitatea de a gestiona mai eficient viața personală și muncă înseamnă că angajații caută un motiv convingător pentru a se întoarce la birou – și 73% dintre ei spun că au nevoie de un motiv mai bun decât așteptările companiei.
Așadar, întrebarea concretă este: Care este un motiv convingător pentru a veni la birou?
În cel mai recent raport Microsoft Work Trend Index prezentat de Harvard Business Review, 85% dintre angajați au clasat autenticitatea ca fiind cea mai importantă calitate pe care o poate avea un manager pentru a-i sprijini să-și facă treaba. Mai mult, 83% dintre cei responsabili de luarea deciziilor în afaceri consideră că este important ca cei din conducere să se prezinte autentic, nivelul de conștientizare fiind relativ ridicat în toate aspectele.
Chestionarul care a stat la baza studiului cuprindea, printre altele, și întrebarea care este un motiv convingător pentru a veni la birou, iar răspunsurile au dus la concluzia oamenii se preocupă de oameni, mai exact timpul social petrecut cu ceilalți colegi, consolidarea de relații și conexiuni care să conteze, cu alte cuvinte, elementele principale ale conceptului de autenticitate.
- 85% dintre angajați ar fi motivați să vină la birou pentru a reconstrui legăturile de echipă.
- 84% dintre angajați ar fi motivați să vină la birou dacă ar putea socializa cu colegii.
- 74% dintre angajați ar veni mai frecvent la birou dacă ar ști că prietenii de la serviciu sunt acolo.
- 73% dintre angajați ar veni mai frecvent la birou dacă ar ști că membrii echipei lor directe ar fi acolo.
Datele studiului menționat arată că oamenii vin unii pentru ceilalți pentru a recupera ceea ce le lipsește: conexiunea socială de a fi în prezența altor oameni. Cu alte cuvinte, reconstruirea capitalului social poate fi o modalitate de a aduce oamenii înapoi la birou.
Totodată, studiul arată că 82% dintre cei responsabili de luarea deciziilor spun că aducerea angajaților înapoi la birou este o preocupare pentru 2023, iar realitatea este că oamenii așteaptă flexibilitate și autonomie în ceea ce privește modul, momentul și locul de muncă. Mai mult, 73% dintre angajați și 78% dintre cei responsabili de luarea deciziilor în afaceri spun că au nevoie de un motiv mai bun pentru a veni la birou decât doar așteptările companiei.
Studiul relevă și faptul că persoanele tinere sunt în special dornice să folosească biroul pentru a se integra în comunitatea locului de muncă și să se simtă mai conectate la colegii lor de lucru: generațiile mai tinere încearcă în mod deosebit să se conecteze cu cei din conducerea superioară (78% dintre Gen Z și Millennials față de 72% dintre Gen X și cei mai în vârstă) și cu managerii lor direcți în persoană (80% dintre Gen Z și Millennials față de 76% dintre Gen X și cei mai în vârstă). Gen Z este, de asemenea, motivată în mod deosebit să lucreze în persoană pentru a-și întâlni prietenii de la locul de muncă (79% față de 68% dintre Gen X și cei mai în vârstă).
Cel mai probabil, acești tineri au fost recrutați și angajați în perioada pandemică, în sistem work from home sau hibrid, cei mai mulți dintre ei fiind la primul contract de angajare, iar lucrul din birou devenind astfel o noutate pentru aceștia.
Harvard Business Review menționează că autenticitatea începe de la vârful companiei, prin stabilirea unui ton în care conexiunile deschise, sincere și empatice devin cultură organizațională. Conceptul american „lead by example”, adică un management care și practică ceea ce spune, folosind în aceiași timp un limbaj care comunică deschidere, includere și faptul că este acolo pentru a ajuta oamenii să-și depășească propriile limite profesionale, sunt elemente principale ale autenticității pe care angajații o caută.
Biroul nu poate fi singurul răspuns – tehnologia joacă un rol critic în crearea conexiunilor oriunde și oricând. Comunicarea este crucială pentru a menține toți angajații implicați și informați: conform tuturor celor responsabili de luarea deciziilor în afaceri (96%) și angajaților (95%), comunicarea eficientă este printre cele mai critice abilități de care au nevoie. Și comunicarea trebuie să fie autentică, nu doar informativă. Angajații enumără autenticitatea ca fiind cea mai importantă calitate pe care un manager o poate avea pentru a-i sprijini să își facă cel mai bun lucru (85%), iar 83% dintre cei responsabili de luarea deciziilor în afaceri spun că este important ca cei din conducerea lor superioară să se prezinte autentic.
- folosește timpul petrecut față în față pentru a-i ajuta pe angajați să reconstruiască legăturile de echipă și rețelele de comunicare.
- construiește o experiență digitală pentru angajați care să-i ajute să rămână conectați între ei, cu cei din conducere și cu elementele centrale ale culturii companiei, indiferent de locul în care lucrează.
- creează o comunitate digitală pentru a stimula conversațiile, a împuternici oamenii să se exprime și a conecta conducerea cu angajații.
Photo by Jason Goodman on Unsplash
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam