Laura Mihăilescu: “Un antreprenor care nu are experiență de angajat va avea un gol în parcursul profesional”
Pe Laura Mihăilescu am întâlnit-o în ceainăria ei unde am descoperit o atmosferă prietenoasă și veselă cu oameni plăcuți, fotografii, pisici și ceaiuri aromate. Laura este genul de persoană căreia îi place să își asume riscuri. Se hrănește cu adrenalină și artă fotografică și este pasionată de gătit. Este o profesionistă convinsă în comunicare și marketing și un antreprenor iscusit dacă ne referim la afacerea ei. Este un concept nou în București, care cu siguranță o să vă placă, dar să o lăsăm pe Laura să ne povestească mai multe despre cum a renunțat la un job călduț într-o companie mare și de succes, ce a învățat din experiența de angajat și care sunt planurile pe care le are din postura de antreprenor.
Cum arată parcursul tău profesional de până acum?
Am început să lucrez în marketing și comunicare în urmă cu nouă ani. Am terminat Litere și inițial am început să fac meditații cu copii, mergeam la ei acasă, însă consumam mult timp pe drumuri. Așa că, în primul an de facultate am decis să mă îndrept către un job full-time și m-am orientat către o agenție mică de comunicare unde am lucrat 3 ani. Apoi am ajuns să lucrez în alte două agenții de publicitate și comunicare. După ce mi-am încheiat relația cu agențiile, am lucrat în marketing într-unul dintre cele mai mari magazine foto-video din țară. Timp de un an am fost marketing manager, apoi am devenit consultant în marketing.
Care este backgroundul tău educațional?
Sunt licențiată în Litere, în ciuda faptului că părinții nu au fost prea încântați de decizia mea. În prezent sunt în anul 2 la Facultatea de Relații Economice Internaționale. Am mai urmat cursuri de online media, social media, digital media. Am făcut cursurile Academiei de Management în care am învățat multe despre organizarea echipei, managementul proceselor și al rezultatelor, recrutare.
Ce ai învățat din experiențele avute din postura de angajat?
Experiența de angajat te ajută foarte mult. Sunt de părere că un antreprenor care nu trece printr-un proces de recrutare, care nu lucrează și învață de la un manager, va avea tot timpul un gol în parcursul lui profesional pentru că nu va fi capabil să înțeleagă anumite dinamici din grup, nu poate să aplice anumite lucruri pe care le învață.
De exemplu, eu ca angajat nu m-am gândit niciodată la problemele pe care le-aș întâmpina ca manager. M-am lovit de problemele adevărate în momentul în care am primit funcția de manager. De aceea este esențială experiența de angajat.
Șocul a venit când am trecut de la un mediu corporatist la unul de bucătărie, de restaurant, atunci când am făcut practica pentru cursul de bucătar. A fost un efort fantastic pentru că munceam 10-12 ore pe zi la restaurant și am urmat cursuri de gătit timp de patru luni. În septembrie (n.r. 2013) am obținut diploma de bucătar după ce am trecut cu nota 10 examenul final. A fost un efort uriaș pentru că în timp ce urmam cursurile, am luat decizia să deschid ceainăria.
Când te-ai gândit să faci schimbarea asta majoră, cu cine te-ai consultat? Au fost oameni care ți-au spus că faci o prostie?
Am avut un job călduț și plăcut și am renunțat la el pentru o promisiune pe care mi-o fac în fiecare zi și anume aceea că încerc să ofer oamenilor lucruri faine. Au fost persoane care nu au crezut în conceptul nostru de ceainărie, au motivat că sunt prea multe ceainării în București și că n-ar mai fi loc pentru încă una. Mama, de exemplu, nu a fost de acord să renunț la jobul meu și să mă îndrept către antreprenoriat mai ales în vremuri de criză.
În acest business suntem patru parteneri. Avem încredere în noi și ne dorim să oferim oamenilor experiențele frumoase pe care ne-ar plăcea să le primim și noi în alte restaurante/ceainării.
Cochetai cu acest domeniu și pe vremea când erai angajată?
Da, cochetam cu bucătăria și când eram angajată. Totul a început cu blogul personal unde scriam despre marketing și comunicare. În paralel, am început să gătesc, să fac poze la mâncare și să scriu rețetele pe blog, iar lumea a început să mă urmărească. Asta se întâmpla acum 3-4 ani. Atunci nu mă gândeam serios să deschid un business în domeniu, însa cei de la Lumea Rețetelor m-au invitat să gătesc la un restaurant din București în cadrul unei campanii cu bloggeri. Am gătit carne de porc la tava cu legume și un desert, iar bucătarul-șef mi-a spus că preparatul meu este unul dintre cele mai bune pe care le mâncase în București. Și desertul a fost lăudat, mi-a spus că este aproape la fel de bun ca al lui. Încurajată de aceste complimente, am urmat cursurile școlii de bucătar și asa am luat decizia să deschid o ceainărie.
Povestește-mi puțin despre conceptul ceainăriei.
Conceptul ceainăriei PrioriTea este de fapt un mix între plăcerea de a găti, de a face proiecte frumoase și arta fotografică. Noi suntem pasionați de fotografie, credem în fotografie ca artă și ne dorim să susținem tagma fotografilor. Chiar în prima zi de lansare a ceainăriei am organizat și o expoziție de fotografie al lui Andrei Pandele, fotograful nostru preferat.
Am primit foarte multe review-uri pozitive despre ceainărie, iar lumea a fost încântată de la început.
Ce activități au loc în ceainărie?
Organizăm expoziții tematice o dată la două săptămâni. Pe lângă expoziții de fotografie, organizăm o serie de evenimente despre alimentație sănătoasă și sănătate naturală sau lansăm o serie de branduri noi pentru diverse companii.
Pe lângă aceste activități, din perioada de iarnă ne dorim să organizăm seri de lectură, seri dedicate benzilor desenate, un sleepover cu proiecții de filme legate de fotografie. În weekend avem brunch-uri, gătim mâncare din diverse bucătării internaționale.
Care este profilul clientului care trece pragul ceainăriei?
Clientul nostru este pasionat de artă, de fotografie și mulți dintre ei sunt bloggeri sau au diverse business-uri antreprenoriale.
Cât timp dedici afacerii? Mai ai energie și pentru alte activități?
În prezent, pentru că am multe ajutoare în ceainărie, îmi petrec în jur de 5-6 ore pe zi. Însă, în primele două luni, lucram de la 10 dimineața și până la închiderea programului. Și pentru că aveam nevoie de ajutoare am început să facem angajări. Toți angajații noștri au și alte pasiuni care ajută la conturarea business-ului. De exemplu avem un angajat care se va ocupa de partea de expoziții pentru că e pasionat de artă, un altul este pasionat de bucătărie și contribuie cu tot felul de inițiative, iar un alt angajat este pasionat de social media și se va ocupa de promovarea ceainăriei pe rețelele sociale.
Ce ai făcut cu primii bani pe care i-ai câștigat din antreprenoriat?
Încă din a doua lună am început să ne susținem din banii încasați, iar aceste venituri plătesc chiria, angajații și am reușit să investim într-un espresor nou de cafea și în mobila pentru ceainărie.
Ce sfaturi i-ai da unui tânăr antreprenor care ar vrea să deschidă genul acesta de ceainărie?
Să aibă multă răbdare și timp. În momentul în care îți deschizi un business trebuie să fii prezent de la început pentru că dacă nu te implici de la început e foarte greu să controlezi lucrurile.
Ce planuri de viitor aveți cu ceainăria?
Ceainăria va avea un parcurs frumos. Ne dorim să lansăm o serie de cursuri de fotografie pentru că avem foarte multe solicitări în acest sens. Intenționam ca în decurs de doi ani să mai deschidem o locație, care să aibă o abordare similară, dar un concept diferit, pentru că avem nevoie de un spațiu care să permită organizarea de evenimente mai mari.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam