Hot Now

NEfrica de a munci împreună: Specialiștii ne spun cum să lucrăm în siguranță la locul de muncă

26 06 2020, Portal HR , Comenteaza, 187 afisari

Ne-am reînceput activitatea și suntem puși în fața unor reguli noi, comportamente schimbate și gesturi zilnice mici, de care trebuie să fim constienti. Vlad Mixich, medic și expert în politici de sănătate, dr. Adrian Marinescu, medic primar boli infecțioase și ing. Iosif Răducu, consultant SSM-SU, ne explică cum să avem grijă de sănătatea noastră, a colegilor și a familiei și cum să ne modificăm rutinele zilnice de la serviciu, în webinarul MedLife – NEfrica de a munci împreună.

În cele ce urmează, sunt sumarizate principalele subiecte de discuție.

MASCA DE PROTECȚIE

Întrebare: Cum ne bem cafeaua la birou astfel încât să ne păstrăm sănătatea?

Dr. Adrian Marinescu – Sunt date noi care ne arată că transmiterea virusului prin intermediul suprafețelor este destul de mică. Dacă sunt într-un spațiu închis port masca. (..) Dar fiind în spațiu închis ar trebui aerisită camera, distanța să fie de 1,5 m, îmi scot masca, dar înainte o soluție dezinfectantă este necesară.

Ing. Iosif Răducu – Se recomandă sa nu mai ieșim în grup mare, ieșim în 2-3 colegi – grupuri cât mai mici cu păstrarea distanței sociale de 1,5 – 2m. Conversațiile de la cafea – trebuie să renunțăm la obiceurile de a saluta (dat mâna), să ne dezinfectăm pe maini și să practicăm respectarea întregului set de măsuri.

Oamenii sunt îngrijorați că purtarea măștii la birou ar duce și la o oxigenare mai scăzută, ar putea avea efecte negative asupra persoanelor cu probleme respiratorii. Merită cost/beneficiu purtarea măștii?

Dr. Adrian Marinescu – Clar merită. Scoatem masca, dar păstrăm distanța și combinăm cu băutul apei sau a unui ceai. Asmaticii, cei care au bronșită, aici va trebui să aibă o contraindicație de a purta masca, în cazul lor purtarea măștii trebuie înlocuită cu distanțarea de 3m.  Dacă nu am afecțiuni, nu există o contraindicație pentru mască, trebuie să am aerisire, să fac pauză la 2 ore și să nu fie cald în interior.

Ing. Iosif Raducu – Anagajații care se află singuri în birou nu vor purta masca, de asemenea, și cei care lucrează în aer liber – cu distanțare socială. Cerințele legale sunt ca aceste măști să fie oferite de către angajator, în mod normal minim 4 măști /persoană/ zi. Una pentru drumul spre muncă, apoi cate 1 la 4 ore și ultima pentru drumul spre casă. De asemenea, trebuie să asigure diverse substanțe dezinfectate pentru suprafețe, echipament tehnic și tegumente.

Ce fel de măști are obligația angajatorul să ofere?

Ing. Iosif Raducu – Este vorba despre măștile chirurgicale albastre din polipropilenă. La cadrele medicale sunt și alte tipuri de măști mai performante cu diferite grade de filtrare.

PURTAREA MĂNUȘILOR

Dr. Marinescu – Purtarea mănușilor oferă un grad în plus de protecție, dar foarte important: și mănușile trebuie dezinfectate, trebuie să ne dăm cu soluție pe mâini în timp ce le purtăm. Mănușile nu ne protejează de virus dacă ducem mâna la față.

DEZINFECTAREA

Cât de des trebuie să ne dezinfectam la locul de muncă? Există prea mult sau prea puțin? Care e echilibrul?

Dr. Adrian Marinescu – Cât de des este nevoie. Trebuie să evităm să ducem mâna la gură sau la nas. Oricât te-ai dezinfecta, dacă atingi și apoi ai ticul de a duce mâna la nas, nu ajută. Daca stau la birou și nu fac nimic altceva, nu trebuie să ma dezinfectez din 5 în 5 min. Suprafețele pe care lucrăm trebuie dezinfectate la un anumit interval, mai ales când împărțim un calculator sau un spațiu. Pe lângă dezinfectanți, recomand și varianta de dezinfectant de buzunar și e important să o avem la îndemână când ieșim și am atins anumite suprafețe.

Ing. Iosif Raducu – Dezinfectarea suprafețelor la începutul programului de lucru, la 4 ore de la începutul programului și apoi la plecare. (…) În planurile de prevenire și protecție noi, cum cere legea, se prevăd bugete și pentru celelalte costuri, 3 categorii de substanțe dezinfectante, pentru alimente, pentru suprafețe și pentru tegumente. Trebuie sa fie substanțe omologate, certificate ca substanțe biocide, care au efect asupra acestui virus. Costurile pentru angajatori sunt mai mici decât dacă o persoană s-ar îmbolnăvi. Dacă spunem „hai, lasă ca merge”,” hai că nu există COVID”, ne putem trezi cu o explozie epidemiologică, repercusiuni financiare și medicale, iar activitati economice se pot închide.

SIMPTOMATOLOGIE

Dacă vedem un coleg care are simptomatologie de răceală, trebuie să îl trimitem imediat acasă?

Dr. Marinescu – Orice simptomatologie respiratorie trebuie luată în calcul și persoana trimisă acasă, chiar dacă nu este vorba de COVID.

E suficient un termometru clasic tip pistol?

Ing. Iosif Raducu – Pentru societatile cu personal redus, este suficientă termometrizarea. La cei cu flux mare de angajați se recomandă un serviciu epidemiologic. Medicii de medicina muncii pot face acest triaj.

Care e logica din spatele acestei obligativități? Nu toți fac febră.

Dr. Marinescu – Persoana simptomatică are risc mai mare de transmitere. Pornim de la ideea că, dacă are febră, este bine sa nu intre în mediu, pentru că simptomatologia are încărcătura virală mai mare și șansele să îi îmbolnăveasca pe ceilalți este mai mare. Este bine să așteptăm câteva minute după ce ajungem, apoi să se ia temperatura. E posibil să venim de la caldură și să avem temperatura mai ridicată pentru câteva minute. Dacă temperatura este mai mare de 37.3, se trimite la consult de specialitate.

TRIAJUL MEDICAL

Screening-ul epidemiologic poate fi făcut și de o persoană fără pregătire medicală?

Dr. Marinescu – Angajatorul trebuie să pună următoarele întrebări: dacă există simptomatologie, dacă a avut contact cu persoane care au avut un contact pozitiv și efectiv măsurarea temperaturii.

Ing. Iosif Raducu – Legat de triaj, în afară de cel făcut dimineața într-o companie, șefii de echipă au obligația legală de a observa daca angajații au aceste simptome și să-i îndrume către medic.

Ce le recomandați companiilor mici și mijlocii unde e dificil să aibă acces la un cadru medical? Pot desemna o persoana care să fie epidemiolog de serviciu?

Ing. Iosif Raducu – Angajatorul trebuie să desemneze o persoană responsabila pentru acest triaj, care să măsoare temperatura. Dificultățile apar la companiile mici și mijlocii, e dificil să aibă acces la medicina muncii, să desemneze o persoană, epidemiolog de serviciu și atunci de obicei e portarul. Legal, angajatorul trebuie să desemneze o persoană responsabilă pentru triaj și măsurarea temperaturii.
 

STRESUL

Există o creștere a frecvenței posibilelor tulburări de natură mentală?

Dr. Marinescu – Este important să avem informațiile corecte. Deși este o situație gravă, trebuie să înțelegem că vom putea trece peste ea. Trebuie să gândim cu calm și răbdare, logica ne ajută să avem o rutină.  Ceea ce trebuie să fac este logic, aici vorbim de măsurile de siguranță. Partea psihologica este la fel de importantă ca cea medicală, asta o spun din practică. (…) Să ne gândim și la concedii, la vacante, dar să le facem cu prudență.

Întregistrarea integrală o puteți urmări aici.

Adauga comentariu

Cele mai noi

Tehnologiile sigure de colaborare care ajută oamenii să lucreze de oriunde reprezintă o preocupare majoră pentru orice CIO, punând presiune pe echipele IT nevoite să asigure suport atât pentru angajații care lucrează de la distanță, cât și pentru planificarea revenirii la birou. Cisco (NASDAQ: CSCO) anunță câteva îmbunătățiri cheie aduse soluției Webex, pentru a răspunde […]

Detalii

În perioada 24-25 iunie 2020, BusinessMark a organizat cel de-al 30-lea eveniment de HR. Ediția de anul acesta a marcat și o premieră, „Tomorrow@Work” fiind prima conferință din această serie care s-a desfășurat exclusiv în mediul online. Pe parcursul celor două zile, specialiști români și internaționali au analizat și dezbătut trei factori cu rol determinant […]

Detalii

MyDesks.ro vine în ajutorul freelancerilor și antreprenorilor din România și lansează MyDesks Work, o platformă de job-uri și proiecte punctuale pentru cei care aleg să lucreze de la distanță. Ideea platformei a apărut în plină pandemie, când interesul pentru proiecte remote și freelancing a crescut în România cu peste 40%, conform Google Trends. Cu această […]

Detalii

Piața muncii se află într-o continuă dezvoltare ceea ce face ca o mare parte dintre angajatori să caute constant noi talente în cadrul companiilor. Pentru a se integra în piața muncii studenții au nevoie de o dezvoltare majoră atât a competențelor hard, precum și a celor soft: comunicare, lucrul în echipă, creativitate sau responsabilitate. „Profesorii […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter