Tendinte HR Romania 2024: Prioritizarea wellbeing-ului, ESG și AI în programele de Beneficii și Diversitate
Aon România, unul dintre liderii globali ai pieței brokerajului de asigurări corporate, a organizat două evenimente Aon HR Breakfast, în data de 11 iunie în București și în data de 18 iunie în Cluj-Napoca, cu prilejul prezentării rezultatelor Studiului de Beneficii Angajați – 2024. În cadrul celor două evenimente, moderate de Adrian Löw-Vesa – Head of Health Solutions la Aon și Armina Dobrică – autoarea cărții Let’s Get Physical, s-a discutat despre principalele tendințe în recrutare, importanța beneficiilor pentru angajați și strategii eficiente de retenție, wellbeing, dar și noile provocări generate de inteligența artificială și cum poate fi folosită aceasta de profesioniștii HR.
În România, discrepanțele între salariile angajaților nu sunt la fel de pronunțate precum în Statele Unite ale Americii sau în țările din vestul Europei. Cu toate acestea, în contextul tendințelor globale și a noilor reglementări legislative, se preconizează o creștere a transparenței salariale și o recompensare a angajaților care nu se va mai baza doar pe criterii de senioritate și poziție ierarhică, ci și pe măsura implicării și a valorii aduse companiei. Aceste schimbări vor influența modul în care angajații își gestionează carierele și preferințele, transformând beneficiile extrasalariale în factori de decizie critici în alegerea unui loc de muncă.
„Zona de atracție și retenție a talentelor este pe locul patru la nivel global în ceea ce privește principalele tendințe care influențează mediul de afaceri, potrivit studiului Aon Client Trends, însă, când ne-am uitat la Europa de Est, riscurile respective nu erau cotate în top zece riscuri, ceea ce înseamnă că marile companii încă sunt apăsate în prezent de multe alte riscuri. Totuși, când firmele din Europa de Est au fost întrebate care sunt riscurile percepute pentru următorii cinci ani, riscurile legate de forța de muncă, de atracție și retenție a angajaților au apărut în top trei. Ceea ce înseamnă că suntem cu toții conștienți că zona de resurse umane este provocarea viitorului, iar zona de wellbeing este cea care poate face o diferență notabilă în atragerea și retenția forței de muncă”, a declarat Eugen Anicescu, CEO Aon România, în deschiderea evenimentului.
Rezultatele Studiului de Beneficii 2024 ne arată că beneficiile oferite prin programe de wellbeing includ, în ordinea importanței, următoarele: terapie psihologică (60%), programe pentru managementul stresului (40%), abonamente la sala de sport (34%), opțiuni de mâncare sănătoasă (34%), programe de educație financiară (31%), sesiuni de coaching (31%), programe de training pentru grupe de angajați (20%) și programe de management al greutății corporale (14%).
„Felul în care ne uităm, ca organizații, la mixul de beneficii, se va schimba, pe măsură ce generația Z va deveni generația dominantă în companii. Așteptarea lor este de flexibilitate și beneficii customizabile. Marea parte a studiilor care vizează acest grup de angajați identifică salariul și work-life balance ca fiind principalii factori pe care un tânăr îi ia în calcul atunci când alege un loc de muncă. Ori beneficiile extra-salariale pot să facă mult diferența, pentru că vizează, uneori, ambii factori simultan și, astfel, o companie devine mult mai atractivă pentru noile talente„, a declarat Adrian Löw-Vesa – Head of Health Solutions Aon.
În urma discuțiilor între paneliști, s-au cristalizat cele mai eficiente trenduri din zona HR, pe care angajatorii le mixează pentru a fi în măsură să asigure retenția angajaților: de la programe de annual leave, în care angajații își iau câte zile de concediu doresc, cu singura condiție de a acoperi în continuare sarcinile alocate, la programe de voluntariat sau programe de nutriție și discounturi integrate pentru servicii și produse.
„În prezent, generațiile tinere, felul în care se simt la muncă și modul în care asta se transpune și în timpul lor liber a devenit prima lor prioritate. Dacă vorbim de recrutare, majoritatea companiilor caută acel ‘culture fit’, pentru că abilitățile pot fi dezvoltate. Și asta nu se poate întâmpla cu succes decât în companiile cu o cultură sănătoasă”, a completat Adrian Löw-Vesa.
În prezent, în România, se observă o preocupare tot mai mare pentru diversitate și incluziune, abordările variind considerabil în funcție de organizație și de politicile lor interne globale. O schimbare notabilă în priorități se remarcă în domeniul programelor de wellbeing, unde wellbeing-ul fizic a devenit cel mai important pentru companii, comparativ cu work-life balance, care era prioritatea principală anul trecut. De asemenea, un trend internațional care câștigă teren și pe piața locală este ESG (Environmental, Social, Governance), unde companiile își pregătesc deja experți în domeniu.
Pentru a eficientiza procesele interne, specialiștii din HR au început să utilizeze inteligența artificială, de la crearea unor agende de training, la gestionarea mesajelor către angajați prin intermediul unor softuri care elimină erorile de procedură, la utilizarea de chatbot-uri și drone pentru lucrări de mentenanță, în scopul protejării angajaților. Deși încă nu este utilizată la scară largă, inteligența artificială oferă oportunități de perfecționare a competențelor pentru seniori și poate fi folosită cu succes și în pregătirea noilor angajați.
„Ce ne propunem noi, Aon România, este să devenim partenerul la care să apelați pentru rezolvarea provocărilor cu care vă confruntați, să fim văzuți de dumneavoastră ca și furnizorul de expertiză spre care vă îndreptați atunci când trebuie să luați o decizie bazată pe date. Expertiza noastră de la nivel local este sprijinită de expertiza Aon la nivel de grup, astfel încât noi suntem în măsură să vă sprijinim să luați cele mai bune decizii pentru succesul afacerii, în actualul context plin de provocări”, a completat Eugen Anicescu, CEO-ul Aon România.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam