Un nou studiu arată că angajații români sunt tot mai vulnerabili emoțional

63,6% dintre angajații români traversează o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional, iar impactul profesional este semnificativ. Datele provin din cel mai recent sondaj realizat de eJobs România, care arată că stresul financiar, epuizarea, lipsa recunoașterii la locul de muncă și incertitudinea generalizată sunt principalele surse de dezechilibru.
Pentru specialiștii în resurse umane, aceste date ridică un semnal de alarmă clar: sănătatea emoțională a angajaților nu mai este un „nice to have”, ci o prioritate strategică.
Problemele emoționale au la bază dezechilibre profesionale
Respondenții au indicat în proporție de 22,2% că principala cauză a stării lor emoționale negative este venitul insuficient în raport cu costurile vieții. Alte cauze relevante includ:
- probleme personale (14,5%),
- burnout (11%),
- lipsa aprecierii la locul de muncă (10,8%),
- dificultăți prin care trece compania (9,9%),
- pierderea recentă a locului de muncă (8,9%).
„Jumătate dintre angajați declară că anul 2025 a început prost și că nu au speranțe că lucrurile se vor redresa până la final. Această lipsă de perspectivă alimentează o spirală a demotivării și a deconectării emoționale de la muncă”, subliniază Raluca Dumitra, Head of Marketing eJobs.
Ce frici îi paralizează pe angajați în 2025?
Pe lângă provocările curente, peste 58% se tem că veniturile nu vor ține pasul cu inflația, iar 42% invocă instabilitatea socio-politică. Teama de a nu-și găsi un nou loc de muncă sau de a-și pierde echilibrul emoțional completează tabloul.
În acest context, 45% resimt incertitudine profundă, 46,5% sunt constant îngrijorați cu privire la viitor, iar 17,8% recunosc că și-au pierdut complet echilibrul emoțional. Doar 2,3% dintre respondenți afirmă că se simt bine cu adevărat.
Terapii accesibile? Încă un vis pentru mulți
Doar 26,4% dintre angajați spun că au simțit nevoia de a apela la terapie în ultimul an, însă mai puțin de jumătate dintre aceștia au făcut pasul efectiv. Costurile ridicate, teama de stigmatizare și disconfortul de a vorbi cu un străin sunt principalele bariere.
În plus, doar 12,4% au consilierea psihologică inclusă în pachetul de beneficii. 51% spun că și-ar dori-o, în timp ce 36,6% nu o consideră o nevoie personală, chiar dacă nu o au la dispoziție.
Mesaj pentru HR: cultura organizațională trebuie să se transforme
Sub 25% dintre angajați consideră că managerii lor sunt cu adevărat preocupați de starea lor emoțională. Această percepție este critică și ar trebui să ducă la acțiuni concrete, de la traininguri pentru lideri pe empatie și inteligență emoțională, până la crearea unor spații sigure pentru exprimarea disconfortului.
Problemele structurale evidențiate în sondaj – de la salarizare la volumul de muncă sau lipsa flexibilității – trebuie tratate ca factori determinanți ai sănătății mintale în organizații. Integrarea unei strategii de wellbeing sustenabilă, care să nu fie doar o bifă în lista de beneficii, poate deveni un avantaj competitiv pe o piață tensionată.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam