Secțiune susținută de

Băncile și candidatul – de la discurs la realitate

Portal HR \ Actual \ Băncile și candidatul – de la discurs la realitate

Domeniul resurselor umane se complică pe zi ce trece. Trebuie să facem faţă recrutării prin social media, să înţelegem marketingul recrutării, să facem SEO pentru anunţurile de angajare, să optimizăm comunicarea cu potenţialii angajaţi. Avem nevoie de suportul departamentului de IT pentru a concepe soluţii tehnice prietenoase şi intuitive menite să ne ajute să construim comunităţi de talente şi un renume de bun angajator. La toate acestea se adăuga o serie de provocări geo-sociale: nevoia de a limita migraţia talentelor spre marile oraşe/alte ţări/alte companii de top, diversificarea tipurilor de contracte de muncă (cazul McDonald’s), atragerea talentelor aparţinând unor grupuri minoritare pentru care libertatea de exprimare/comportament primează (rockeri, EMO, homosexuali, membri ai unor grupări religioase).

În faţa acestor provocări, dinamismul şi flexibilitatea sunt căile succesului. Pentru că reprezentanţii sectorului bancar românesc se autocaracterizează prin indicatorii de mai sus, am fost curios să văd cum se prezintă situaţia contactului virtual dintre candidaţi şi angajatori. Plecasem de la premisa că un domeniu dinamic şi flexibil este direct interesat în a-şi diversifica modul de a atrage şi reţine talentele care-i vor consolida şi multiplica atuurile.

Din păcate, contactul dintre “dinamici” şi  “flexibili” de realizează preponderant prin email şi uneori chiar prin poştă clasică. Din cele 34 de bănci “vizitate” doar câteva au o secţiune de cariere bine pusă la punct. Ca o trăsătură generală, nu am găsit nici urmă de intenţie de a stabili o relaţie, de a dialoga, de a oferi un contact personalizat, de a fi flexibili şi dinamici într-o lume a telefoanelor inteligente, tabletelor, aplicaţiilor de tot felul. Doar o singură bancă se promovează că bun angajator prin descrierea experienţei de angajat în organizaţia pe care o reprezintă. Nici măcar o singură bancă care este activa pe reţelele sociale nu are conectată secţiunea de cariere cu profilele virtuale. În unele cazuri vorbim de zeci de mii de fani (sursa: Facebrands) care pe lângă înregistrarea unui CV pot consulta şi ofertele băncii.

De multe ori un plan strategic este abandonat pe motivul unui ROI mai puţin evident/direct măsurabil însă calitatea experienţei ca utilizator şi candidat poate determina decizia de cumpărare. Cu alte cuvinte, un candidat pentru un post în banca poate deveni client mai uşor decât cineva care nu vizitează saitul şi deci nu are şansa unei “întâlniri” extraordinare cu brandul.  Studii recente arată că emoţia/experienţa vizavi de un serviciu sau produs este pe primul loc ca motiv în formarea deciziei de cumpărare.

Daniel Kahneman spune că deciziile noastre de cumpărare sunt  iraţionale, Suzanne Piet afirmă că există un cod emoţional care ne guvernează acţiunile (cartea “Emocode”), Pine şi Gilmore afirmă că suntem în era economiei experienţiale unde relaţiile dintre actori sunt caracterizate de co-participare. Toate acestea se aplică cu brio în domeniul resurselor umane şi nu ar avea cum să fie altfel (Gilmore va susţine o conferinţă pe tema Experience economy în Human Resources).

În lupta pentru câştigarea talentelor cel mai simplu pas pe care îl putem face este să punem la punct secţiunea de cariere în aşa fel încât cei care îşi caută un loc de muncă să beneficieze de o experienţă extraordinară. Astfel, vom obţine mai uşor co-participarea candidaţilor în a-şi alege temele dorite pentru newsletterul de carieră, poate chiar vor recomanda organizaţia noastră sau se vor implica cu întrebări şi răspunsuri în comunitatea de talente.

Cred că cele prezentate în acest articol înglobate în strategia generală pentru consolidarea renumelui de bun angajator nu vor fi lipsite de urmări pozitive. Mai mult, organizaţia va creşte, supravieţuind chiar şi uraganelor cu care ne ameninţa sociologul Richard Florida în cartea The Rise of the Creative Class: And How It’s Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life.

Dacă importanţa experienţei oferite candidaţilor pe durata întregului proces de recrutare v-a pus pe gânduri, vă recomand raportul acesta.

Data articol: noiembrie 6, 2012

Sunt Cristi Ariton, licenţiat în sociologie, pasionat de HR, social media şi …pantofi. Recunosc sociologiei influenţa asupra manierei de a analiza şi scrie, iar ca om în ansamblu sunt reformat constant de simplitatea creştinismului. Inspiraţia şi curajul de a scrie îmi vin de la oameni, cărţi şi situaţii cotidiene.

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam