Hot Now

Bunele maniere si comunicarea in business

25 03 2011, Portal HR , 5 comentarii, 11.385 afisari

Mara ne-a intrebat:

Lucrez in domeniul serviciilor livrate catre HR. Job-ul meu este in new business, iar intrebarea este: din ce motiv acum, mai mult ca oricand (sau ca niciodata inainte), nu se raspunde la emailuri? Nu se da feedback, nici macar negativ? Este legat de jena de a refuza sau de nepasare?
Din punctul meu de vedere HR-ul romanesc se duce-n jos de cativa ani buni… si nu ma refer numai la profesie – ca asta se poate invata – ci mai ales la etica… din pacate…

Noi ii raspundem:

Gandindu-ne la intrebarea ta ni s-au actualizat impresii si experiente directe pe care le-am acumulat in timp referitoare la ce inseamna un comportament civilizat (si) in universul comunicarii de business.

Din pacate, datorita faptului ca in comunicarea electronica nu exista (cel putin aparent) presiunea fizica a unei prezente care asteapta raspuns, exista adesea riscul ca acesta sa intarzie nepermis de mult sau sa nu mai apara deloc. Lipsa de timp, prioritatile diferite sau lipsa de interes pentru subiectul unui mail nu sunt decat explicatii palide pentru o atitudine care nu poate fi descrisa altfel decat ca lipsa de buna crestere.

S-au scris carti despre eticheta in business iar comunicarea electronica e putin probabil sa fi scapat analizei si structurarii dupa anumite reguli de bune maniere. Credem noi, insa, ca problema celor care se comporta asa cum descrii tu nu vine neaparat din faptul ca nu le-au citit. Lucrurile sunt mult mai simple: este vorba de intelegerea comunicarii si derularea ei in conditii de respect si reciprocitate, indiferent de caracterul electronic sau fata in fata al conversatiei. Este, in fond, o problema de respect.

Respectul fata de interlocutor ar trebui sa fie parte integranta dintr-un cod de etica profesionala, dar, am indrazni noi sa spunem, nu numai al HR-ului. Lipsa raspunsului la mesaje sau intarzierea feedback-ului nu sunt doar apanajul celor din resurse umane. Si s-ar putea chiar sa pacatuim afirmand ca toti cei din HR procedeaza in felul acesta. Ca in orice meserie, oamenii sunt amestecati si diferiti si e bine ca e asa. Mai exista macar sansa ca cei care fac lucrurile asa cum trebuie sa ofere un model si sa mai „spele” din onoarea pierduta a unei meserii atat de mult discutate si contestate.

Suntem de acord cu tine ca profesia se poate invata (si mare parte din efortul nostru de pe PortalHR merge in sensul educarii si transmiterii de informatii imediat utile in meserie), dar suntem si suficient de optimisti ca sa credem ca etica, desi poate sa para mai degraba un dat ca atare si nu o abilitate dobandita in timp, poate fi, totusi, educata. Mai mult decat atat, simplul fapt ca e firesc sa raspunzi in timp util la un mail/mesaj sau la o cerere nici nu este neaparat un aspect al eticii profesionale. Este, insa, o dovada de buna crestere si profesionalism.

Daca in anumite situatii (si ne gandim acum la cei proaspeti in meserie si in viata profesionala in general) putem gasi explicatii si ca atare si scuze pe motive de necunoastere si de defecte de constientizare a modului corect cum trebuie facute lucrurile, in timp si cu cateva exemple bune situatia se poate indrepta.

Problema devina insa si mai acuta atunci cand nici superiorii acestora nu respecta codul (scris sau nescris) al feedback-ului obligatoriu. Pentru ca, din pacate, „calul batran greu se mai invata la ham”. Si, in plus, de la cine ar mai putea ei invata?

Comentarii (5)
  1. Anka spune:

    Desigur ca nu sunt specialist nici in resurse umane, nici in business, nici in comunicare. Desi am activat, in ultimii 15 ani, in toate aceste domenii. Acum studiez jurnalismul si comunicarea tocmai pornind de la totala lipsa de comunicare care este cultivata in Romania. Si nu doar la nivel de business.
    Din proprie experienta, ceva este foarte sigur: NU exista scuze si argumente pentru a nu transmite o reactie la un mesaj. Nu are absolut nici o legatura cu faptul ca este vorba de un mesaj electronic. Ba mai mult, particularitatile tehnice ale casutei postale ne ajuta enorm in a NU ignora sau uita niste mesaje la care nu am raspuns.
    Totul se limiteaza la mentalitatea vis-a-vis de acest lucru si aceasta mentalitate – anume ca nu exista o comunicare fara reactii si transmitere de feed-back – lipseste in proportie de 95% in Romania. Nu exista educatie in acest sens si eu observ foarte atent acest aspect in jurul meu, la fiecare om cu care relationez.
    Nu exista ”nu am timp” sau ”am alte prioritati”. Cu atat mai mult cu cat – e jenant, dar repet – avem toti aceleasi instrumente tehnice unde putem seta raspunsuri, de exemplu. Daca nu poti raspunde la solicitarea respectiva asa cum trebuie, in timp decent, obligatia ta (etica?) ar fi sa trimiti macar o confirmare de primire a solicitarii si o fraza insotitoare de genul: ”Vom reveni cu un raspuns in maximum X zile.”. Cel putin atat poate face oricine. Dar nu se doreste acest lucru.
    Eu aplic pe un site de recrutare si intamplarea face ca destul de multe anunturi sunt postate de una si aceeasi agentie de recrutare, …..[continut editat de PortalHR] cred ca se numeste. Am aplicat de cel putin 10 ori la anunturi foarte specifice postate de ei. Niciodata nu au raspuns. Le-am trimis un e-mail cu rugamintea sa imi spuna cineva de ce ma ignora, cu atat mai mult cu cat aplicam pe joburi consacrate profesiei si experientei mele. Deci am trimis o solicitare clara, pe e-mailul firmei respective, cu rugamintea sa ma contacteze cineva de la ei. Credeti ca s-au obosit? Nici vorba. Nu le pasa, e foarte simplu.
    Partea trista si alarmanta este ca se face atata caz de comunicare, dar se refuza comunicarea. Si partea cea mai trista este ca de aici se deterioreaza, pe termen lung, aspecte vitale ale relatiilor dintre indivizi si entitati juridice.

    • Portal HR spune:

      @Anka, multumim pentru comentariu si detalierea experientei personale. Din motive pe care le-am mai detaliat pe PortalHR, am editat din mesajul tau numele companiei la care aplici. Ne dorim sa tragem un semnal de alarma, nu sa punem oameni sau institutii la zid. Lipsa comunicarii este, intr-adevar, ingrijoratoare, dar ce ne facem cu cei care totusi raspund si se preocupa de cel de la „capatul firului”? Pe ei cum sa facem sa nu ii discriminam?

  2. anka spune:

    E OK, nu ma deranjeaza ca nu ati publicat denumirea firmei, indiferent de argumentul pe care l-ati adus. D.p.d.v. etic, nu ati respectat oinia si argumentele cuiva care se loveste aproape zilnic de o mentalitate defectuoasa. Toti ne lovim, dar nu multi o constientizam. Daca vom refuza mereu, cu false argumente, sa „nu punem la zid” pe nimeni, atunci NU trebuie sa ne mire rezultatele pe care le traim din plin in societatea romaneasca a ultimilor ani. Vorbim de companii de resurse umane, nu de cel care livreaza nu stiu ce gogoasa la chiosc. Daca nu se va recunoaste ca mentalitatea este cel mai mare defect, nu se va lucra niciodata la acest aspect, deci nu se va repara nimic. Ca urmare, batem apa in piua degeaba, cum se zice, nu?
    Cat despre discriminare …. sa fim seriosi, traim intr-o lume a discriminarii pe cele mai variate motive. Stiti ca a fi femeie te incadreaza automat intr-o categorie vulnerabila, potrivit unor studii si chestionare care tin de resursele umane?!
    Ce face o persoana de sex feminin, care are peste 40 de ani, dar are un stil de viata pe care nici unii la 30 de ani nu il duc, deci este activa si updated cam cu tot ce se poate pe profilul ei, dar in 6 luni de zile „a prins” doar 3 interviuri, si alea de entry level? Ce ne facem cu somerii care chiar vor sa munceasca, dar care si-au permis sa aiba peste 38-40 de ani, pe deasupra mai sunt si de sex feminin, carora nici nu li se acorda sansa prezentarii la un interviu? Nu imi spuneti ca este criza, argumentul e prea putin valabil. Cunosc si tabara angajatorilor, si pe cea a candidatilor. In urma cu 2 ani recrutam personal si din 10 interviuri programate, se prezentau la interviu uneori 3 candidati, in zilele bune veneau chiar 6 din cei 10. Fara sa dea nici macar un telefon in prealabil, sa anunte ca nu ajung. Sau un candidat, pe care m-am dus eu sa il iau de la metrou, sa fie mai usor pentru el, nu a venit pe motiv ca: „nu era nici o zebra de traversat bulevardul, asa ca m-am intors!”. Si zebra era la 40 de m in dreapta iesirii de la metrou. Si multe alte situatii hilare.
    Este hilar sa va focusati aici pe discriminarea celor 2 sau 3% carora pur si simplu nu le pasa. Imaginea care respira, la general, din partea „specialistilor de resurse umane” care, mai nou, s-au apucat sa dea tot felul de sfaturi pe internet, este ca sunt rupti de realitatea din piata. Ca sa fii un bun specialist, trebuie intai sa exersezi cum este sa fii candidat, sa treci macar un an de zile prin experienta unui simplu candidat care isi cauta de munca. Sa strangi toate reactiile si lipsa de reactii vis-a-vis de aplicatiile trimise de tine si sa incepi sa analizezi ce se intampla.
    In multe cazuri, angajatorii se pot scuza ca nu au trimis feed-back pentru ca au primit 2.000 sau 6.000 de CV-uri pe un singur post scos la concurs. Nimeni din lume nu va deschide si nu va citi acest volum de informatie. Dar povesteam in interventia de mai sus de instrumentele pe care ni le ofera tehnica, nu?
    De aproximativ o luna de zile am remarcat ca unele companii au descoperit, in sfarsit, faptul ca exista instrumente tehnice pe care, culmea, le pot utiliza chiar!! Adica in momentul in care aplici primesti un mesaj de genul urmator: „Daca nu veti fi contactat in decurs de max. 2 saptamani, inseamna ca decizia a fost luata in favoarea altui candidat.” Sau posteaza aceasta fraza chiar in enuntul anuntului, la final. E bine si-asa, e mai mult decat nimic.
    Si sa stiti ca anterior am dat un singur exemplu, dar nu este doar cazul acelei companii de resurse umane care, in ciuda oricaror insistente, nu s-a obosit niciodata sa raspunda.
    Exista chiar si site-uri de resurse umane unde adresezi intrebari directe, pe o adresa de e-mail nominalizata, si tot nu primesti niciodata vreun feed-back.
    Si nu ma mai lungesc. Este o politica de stat in a NU se raspunde sau a se trimite raspunsuri in doi peri, fara semnatura, o alta tema de discutie, dar nu aici.
    Si, in incheiere, obiceiul acesta de tutuire nu este deloc profesionist si nu va face cinste, nu credeti, „Portal HR”?

    • Portal HR spune:

      Stimata doamna Anca B., ne pare rau daca modalitatea noastra de adresare (de care pana acum nu s-a plans nimeni) v-a deranjat. Cat despre problemele enumerate de dumneavoastra, se pare ca deja verdictele sunt date si nu exista solutii. Mesajul dumneavoastra contine, de altfel, atat intrebarile cat si raspunsurile. Noi ne incapatanam sa credem ca lucrurile se pot schimba, asa ca va propunem sa ramanem pe pozitii diferite, cum spune englezul: „we agree to disagree”. In rest, sa auzim numai de bine… ca de rau tot auzim mereu, nu? P.S. Cat despre ceea ce ne face sau nu cinste, e o chestiune de punct de vedere, suficient de discutabila si de subiectiva ca sa nu justifice o alta discutie despre si cu verdicte absolute.

  3. […] Iar pentru cei care cred că tăcerea este un răspuns negativ şi îmbrăţişează chestia asta, ar fi bine să mai citească şi ei ce înseamnă bunele maniere! Să nu se ascundă după deget sau să nu fie leneşi în a da un răspuns, indiferent că e un da sau un nu. http://portalhr.ro/bunele-maniere-si-comunicarea-in-business/ […]

Adauga comentariu

Cele mai noi

Peste 60% dintre tinerii cu vârsta între 15 și 24 de ani de la nivel global (830 de milioane de persoane) nu vor avea competențele necesare pentru piața muncii în 2030, inclusiv cele pentru tranziția la economia verde, arată raportul ”Why the world needs to upskill young people to enable the net zero transition”, realizat […]

Detalii

Aproximativ 500.000 de căutări au fost făcute, de la începutul anului, pe eJobs.ro de către candidații aflați în căutarea unui loc de muncă. Numărul este în creștere față de aceeași perioadă a anului trecut, evoluție reflectată și în nivelul aplicărilor înregistrate în luna ianuarie, când a fost depășit pragul de 1 milion. Prima lună din […]

Detalii

Cătălina Dodu se alătură EY România ca Partener în cadrul departamentului de Consultanţă,începând cu luna februarie 2023. Bogdan Ion, Country Managing Partner EY România și Moldova și Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală și de Sud-Est și Regiunea Asiei Centrale: „În calitate de Cybersecurity Leader pentru EY South Cluster şi Tehnology Consulting Leader pentru […]

Detalii

82% dintre angajați ar renunța la locul de muncă din cauza unui manager nepotrivit FUTURE Manager – programul ce ajută tinerii și profesorii să își dezvolte competențele de lideri. FUTURE Manager este programul gratuit care se lansează în România pentru studenții și profesorii universitari care doresc să își dezvolte competențele de management și să fie […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter