Cat de mult te ajuta un MBA?
In ultimii ani de zile, s-au petrecut lucruri interesante in dinamica deciziei managerilor de a urma un MBA. Daca pana in anul 2008, marea majoritate a acestora beneficiau de un astfel de program deoarece costurile erau acoperite de compania unde lucrau, acum, in criza, cand firmele se uita cu atentie la bani, a crescut numarul celor urmeaza un MBA pe cont propriu.
Putine sunt punctele de sprijin pe care le avem in viata profesionala, intr-o perioada de criza. Angajatorul se uita la reducerea costurilor, colegii – la pastrarea scaunului, prietenii sunt nevoiti sa işi dedice toata energia si resursele spre a gasi cai de supravietuire pentru ei insisi. MBA-ul devine in acest context ceva mai mult decat o scoala de afaceri.
Iata 5 argumente care vin sa sustina cele mai sus declarate:
1. In vremuri “tulburi” reteaua de contacte este mai valoroasa decat in momente de liniste. Ea devine o reală reţea de sprijin. MBA-ul este un fel de nume de cod pe care il spui si care deschide usi. Si de cele mai multe ori, intr-o initiativa profesionala, cel mai greu se poate dovedi sa deschizi o usa. Asa cum spune unul dintre absolventii nostri cu o cariera impresionanat in vanzari, una din cele mai mari provocari in sales este sa treci de secretara.
2. Indiferent de ce se intampla in mediul economic, de riscurile la care esti expus, cunostintele pe care le ai sunt un bagaj asupra caruia nu exista nicio indoiala: el te va insoti intotdeauna. Pe langa cunostinte, un program de instruire solid iti mai da ceva: atitudinea. Increderea in competentele tale genereaza o energie pe care orice partener de afaceri si-o doreste alaturi. Pentru ca mai cu seama in perioade sumbre, entuziasmul devine o calitate de pret.
3. Oamenii au devenit mai selectivi in alegerea colaboratorilor si a partenerilor de afaceri. Cand afacerile devin la fel de sensibile ca mersul pe franghie, cu totii ne dorim sa ne asociem cu oameni in care avem incredere deplina, atat din punct de vedere profesional, cat si al calitatii umane. MBA-ul scoate la iveala personalitatea cursantilor, prin proiectele pe care acestia trebuie sa le pregateasca, individual sau in echipa, prin modul in care reusesc sa isi indeplineasca responsabilitatile etc. Un astfel de program este un selector important al potentialilor colaboratori, angajati sau parteneri de afaceri.
4. Afacerile nu mai au atat de multa rabdare cum aveau acum cativa ani. Pana si cele mai procedurale companii incep sa “se relaxeze”. Criza scoate la iveala idei bune, care cauta oportunitatile si cine nu este pregatit sa le primeasca ori nu are capacitate de reactie rapida, le pierde. Una dintre solutiile de supravietuire recomandate de teorie si testate cu succes de practica este aceea de intrare pe noi piete, de noi directii de dezvoltare a unei afaceri. Odată decizia luată, nu mai stai să faci “scouting”, poţi să pui mâna pe telefon şi ştii exact pe cine să suni.
5. Indiferent de ce s-ar intampla, ai la dispozitie un Plan B. O parte dintre cursantii nostri au devenit antreprenori pentru ca au decis sa puna in aplicare proiectul de absolvire al programului, unii dintre ei devenind chiar lideri de piata in domeniul in care activeaza. Programul iti da siguranta unui plan de afaceri bine facut, care te reprezinta, care va functiona intotdeauna ca un as in maneca si pe care il poti pune in aplicare imediat, pentru ca munca de gandire, cercetare, documentare, proiectare a fost deja facuta.
Adriana Dutescu este Director la Bucharest School of Management, Romanian-Canadian MBA Program.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam