Secțiune susținută de

Cum arată tendințele în HR din 2024 pentru profesioniștii din resurse umane

Portal HR \ Reports & planning ahead \ Cum arată tendințele în HR din 2024 pentru profesioniștii din resurse umane
reports

Cu piața muncii extrem de dinamică, situații socio-politice care se schimbă constant peste tot în lume și evoluția AI-ului, anul 2024 devine o provocare și pentru profesioniștii din domeniul resurselor umane.

Urmărind studii internaționale și publicații cu notorietate în trenduri și predicții ca Forbes, Gartner, Deloitte, PwC, sau Harvard Business Review, PortalHR a radiografiat cele mai importante aspecte de luat în considere în 2024 în domeniul resurselor umane.

Cultura centrată pe om: conceptul human-centric culture

O afacere de succes înseamnă o echipă dedicată, care înțelege și face tot posibilul să găsească soluții rapide și favorabile părților implicate, luând în considerare și aspectele legate de etică și sustenabilitate. Abordarea centrată pe om pune accentul pe bunăstarea și creșterea sentimentului de apartenență al angajaților, recunoscând că o echipă care se simte împuternicită și care are la dispoziție suportul companiei poate schimba radical succesul unei afaceri. Publicația Harvard Business Review a subliniat beneficiile unei astfel de culturi, notând creșterea angajamentului și a productivității angajaților. În era automatizării și a transformării digitale, valoarea creativității umane, a empatiei și a colaborării a devenit și mai pronunțată. Companiile care recunosc acest lucru investesc într-o cultură care apreciază aceste elemente umane, asigurând nu doar creșterea companiei, ci și crearea unui mediu de lucru în care indivizii se simt cu adevărat valorizați și motivați.

Accentul pe wellbeing

Bunăstarea unei persoane cuprinde sănătatea fizică, mentală, emoțională, socială și financiară a acesteia, de aceea programele de wellbeing au devenit atât de importante pentru angajatori și angajați deopotrivă. Prin susținerea bunăstării angajaților în toate aceste domenii, organizațiile pot îmbunătăți productivitatea, reduce absenteismul și crește moralul angajaților.

Prin abordarea holistică a bunăstării angajaților, organizațiile pot crea o forță de muncă mai productivă, angajată și nu în cele din urmă, fericită.

Dimensiunea socială a unei companii

Preocupările pentru mediu și sustenabilitate au devenit o componentă importantă, aproape nelipsită, din orice companie locală sau internațională. Unul dintre trendurile globale în peisajul în continuă evoluție al resurselor umane menționează atracția posibililor candidați pentru astfel de companii, care nu doar urmăresc profitul, ci se concentrează și pe impactul pozitiv asupra societății.

Această tendință se observă mai ales la generațiile Millenials și Gen Z, care nu caută doar compensații financiare de la locurile lor de muncă, ci caută și sens și împlinire. Un sondaj Deloitte a arătat că astfel de organizații au tendința de a avea angajați mai implicați, atrag talente de top și adesea raportează performanțe financiare mai bune. În plus, consumatorii devin mai conștienți și preferă să facă afaceri cu astfel de companii care acordă prioritate responsabilității sociale.

Cultura dedicată compensațiilor financiare și flexibilității

Pe măsură ce forța de muncă evoluează, o nouă tendință de HR începe să devină din ce în ce mai importantă și are legătură cu partea de compensații financiare și flexibilitate în ceea ce privește munca. Acești factori nu mai sunt izolați, ci în mod colectiv formează satisfacția angajaților, productivitatea și loialitatea. Angajatul contemporan nu mai este motivat doar de stimulentele financiare; ei caută o experiență de angajare holistică care se aliniază cu valorile și aspirațiile lor. Această schimbare reflectă o recunoaștere mai largă în societate că locurile noastre de muncă pot, și ar trebui, să ofere mai mult decât doar un salariu.

Pe măsură ce generațiile Millenials și Gen Z intră și influențează forța de muncă, preferințele și valorile lor devin relevante. Mai multe sondaje au arătat că aceste generații acordă prioritate echilibrului între viața profesională și cea personală, culturii organizaționale și scopului din spatele muncii lor, în loc de metrici tradiționali precum salariul. Pe măsură ce organizațiile se adaptează la aceste preferințe, integrarea plății, culturii, flexibilității și muncii cu sens devine o necesitate strategică, nu o opțiune.

Epuizarea profesională în HR

În ultimii ani, profesioniștii de HR au fost supuși presiunilor și cerințelor tot mai mari, ceea ce a dus la o creștere a tendinței de epuizare profesională în zona resurselor umane. Această epuizare nu este doar oboseală individuală; ea afectează eficiența întregilor organizații și poate împiedica retenția și atragerea de talente.

Creșterea numărului de persoane care practică muncă de la distanță și responsabilitățile referitoare la bunăstarea și sănătatea mentală a angajaților au amplificat provocările cu care se confruntă profesioniștii de HR, așa cum a evidențiat Gallup. Această tendință reflectă schimbările mai ample în mediul de lucru și solicită intervenții imediate.

Departamentele de HR se află în centrul dinamicii în evoluție a mediului de lucru. De la gestionarea echipelor la abordarea anxietăților sporite ale angajaților, pandemia i-a aruncat pe profesioniștii de HR în teritorii necunoscute. Harvard Business Review subliniază importanța prevenirii epuizării personalului, lucru cu atât mai pertinent pentru profesioniștii de HR care sunt direct vizați pentru găsirea de soluții în ceea ce privește bunăstarea angajaților, ceea ce poate transforma epuizarea profesională în HR într-o adevărată criză.

Automatizarea cu ajutorul inteligenței artificiale și luarea deciziilor bazate pe date

Fără îndoială, inteligența artificială este una dintre schimbările cele mai rapide și revoluționare care au avut loc în ultimii ani – iar 2023 a cunoscut un boom al inteligenței artificiale care se așteaptă să continue în noul an. Conform Gartner, 81% dintre liderii de HR au explorat sau au implementat soluții AI în organizațiile lor, și 52% au declarat că au explorat posibile cazuri de utilizare și oportunități pentru AI generativ într-un sondaj din iunie 2023.

Totodată, tehnologiile bazate pe inteligență artificială (AI) ar putea genera o creștere economică globală de 14% (15,7 trilioane de dolari) până în 2030, potrivit unui studiu realizat de PwC, ca urmare a creșterii productivității din automatizarea proceselor. De la asistenții personali ai telefoanelor mobile la tot ce înseamnă personalizare în interacțiunile comerciale și detectarea fraudelor și de la automatizarea unor procese și activități la strategii de lansare pe piață a noilor produse, AI va atinge aproape fiecare aspect al vieții noastre.

Și dacă în prezent, inteligența artificială automatizează sarcini care necesită și implicare umană, cercetătorii și companiile de tehnologie din întreaga lume se străduiesc să obțină o inteligență artificială autonomă, care să nu necesite intervenția umană pentru a lua decizii extrem de complexe. Acest lucru va însemna noi modele de afaceri, fie că este vorba de servicii financiare, sănătate, energie, industrie sau media și divertisment.

Diversitatea și incluziunea

Diversitatea și incluziunea vor rămâne pe agenda de profesioniștilor din resurse umane pentru 2024 și dincolo de aceasta. Companiile își vor intensifica eforturile pentru a crea echipe diverse și pentru a promova o cultură care să sărbătorească diferențele. Aceasta nu este doar o tendință socială, ci și o strategie comercială inteligentă, deoarece echipele diverse aduc perspective și idei noi.

Anul 2024 aduce un ansamblu diversificat de provocări și oportunități în domeniul resurselor umane, schimbarea și adaptabilitatea fiind cuvintele cheie, unde este esențial ca aceștia să rămână flexibili și în pas cu noile dezvoltări pentru a răspunde nevoilor angajaților și ale companiilor lor. Prin înțelegerea și aplicarea corectă a acestor tendințe, profesioniștii de HR pot influența pozitiv cultura organizațională, retenția angajaților și performanța generală a companiilor. Astfel, ei au oportunitatea de a juca un rol central în conturarea viitorului muncii și în asigurarea că angajații se simt valorizați și sprijiniți în mediul lor de lucru, ceea ce, la rândul său, va stimula succesul și creșterea organizațiilor în anul 2024 și dincolo de acesta.

Articolul face parte din seria PortalHR dedicată tematicii Reports & planning ahead.

Photo by John Schnobrich on Unsplash

Data articol: noiembrie 6, 2023
Jurnalistă cu peste 12 ani de presă, în continuă căutare de povești și oameni care schimbă lumea prin educație și inovație, pasionată de istorie gastronomică și cultură.

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam