Hot Now

Cum învățăm

26 02 2015, Cristina Otel , Comenteaza, 2.425 afisari

Când a fost ultima dată când ai învățat ceva? Te-ai gândit vreodată prin câte etape treci până să îți dezvolți o nouă abilitate? Prin câte stări emoționale? Acum ești fericit că te apuci de ceva nou și aparent interesant, doar ca să te trezești apoi că nu îți iese nimic, că ești trist sau nervos, poate dezamăgit; mai capeți ceva încredere pe măsură ce exersezi pentru ca, în final, să fii mândru de ce ai reușit să faci.

În linii mari, există 4 etape în procesul de învățare, indiferent care e abilitatea pe care vrei să o dobândești: când înveți un sport nou, o limbă străină nouă, înveți să gătești, să faci bijuterii, când te apuci de blogging, când vrei să devii un bun vorbitor în public, când începi școala de șoferi și lista poate continua.

Etapele se succed după un tipar clar, durata lor fiind însă variabilă de la caz la caz:

  • Inconștient incompetent – “Nu știu că nu știu cum să fac asta.” – E o etapa în care nu suntem foarte îngrijorați pentru că învățarea propriu-zisă nu a început încă și oricum suntem prea entuziasmați ca să ne facem griji. :) Dacă ai făcut școala de șoferi (pentru că îți doreai) îți amintești probabil cât de încântat ai fost că te-ai înscris și cum așteptai să te urci în mașina și să … conduci.
  • Conștient incompetent – “Știu că nu știu cum să fac asta.” – E etapa cea mai dificilă, o etapă în care ne judecăm aspru, deși greselile sunt o parte firească a procesului de învățare. Tot aici există și cel mai mare risc de a renunța pentru că avem tendința să credem că nu suntem făcuți pentru asta. Dacă experiența ta de la școala de șoferi se potrivește cu a mea, probabil că îți aduci aminte ce s-a întâmplat cu motorul în momentul în care ai încercat să pleci prima oara (și a doua) de pe loc.
  • Conștient competent – “Știu că pot să o fac.” – Cu cât exersăm mai mult, cu atât ne simțim mai bine și mai încrezători în forțele proprii. În principiu, cu teoria stăm foarte bine. Partea practică mai trebuie exersată. Ai permisul în mână și e prima dată când trebuie să pleci singur(a) din punctul A în punctul B. Știi senzația? Cam câte întrebări din categoria “Dar dacă…” crezi că ți-au trecut prin minte atunci? Probabil că multe.
  • Inconștient competent – “M-am născut să fac asta!” – ultima treaptă a procesului de învățare, în care ne descurcăm foarte bine, suntem mândri de ce am realizat, putem să explicăm, să îi învățăm și pe alții. După ce ai condus mult și în toate condițiile meteo, în oraș și în afara lui, pe lumină, pe întuneric, etc. îți vine ușor să zici: “Îți arăt eu. E foarte simplu!” :D

Chiar dacă la finalul procesului înotăm într-o mare de entuziasm și incredere în forțele proprii, drumul până acolo nu e lipsit de neplăceri. În momentele dificile, ajută să îți amintești din când în când motivul pentru care te-ai apucat să înveți.

Adauga comentariu

Cele mai noi

În perioada 2-6 martie, Sindicatul Studenților din Facultatea de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică (SiSC) pregătește cea de-a IX-a ediție a proiectului Spring IT. SiSC este cea mai veche organizație studențească din Academia de Studii Economice din București, care a realizat peste 200 de proiecte, desfășurate cu succes, în decursul a 23 de ani de […]

Detalii

Catalyst Solutions anunță organizarea celui mai mare târg de joburi din România, Angajatori de TOP dedicat tuturor candidaților, indiferent de nivelul de experiență. Eveniment de carieră consacrat în București și Timișoara, Angajatori de TOP se extinde în Constanța, Ploiești, Pitești, Craiova și oferă oportunități de carieră pentru candidații cu studii superioare și medii care sunt […]

Detalii

–   Prima platformă de wellbeing ce reunește peste 100 de programe dedicate sănătății fizice și psiho-emoționale a angajaților și familiilor acestora; –   Segmentarea în premieră a programelor pe cele două categorii de generații care constituie mai mult de 75% din forța de muncă: Generația X și Millennials; –   Programele sunt accesibile în 40% în formatul atelierelor experiențiale și […]

Detalii

Este un drept al angajatorilor să le stabilească angajaților lor obiective de performanță profesională, dar este o obligație a acestora față de angajați, începând de la momentul angajării, să le arate care sunt criteriile de evaluare profesională și care e procedura. Printre elementele obligatorii ale regulamentului intern regăsim, de altfel, criteriile și procedura de evaluare […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter