Secțiune susținută de

Daniela Caia: Primele 10 secunde sunt esențiale când cunoști o persoană

Portal HR \ Opinia consultantului \ Daniela Caia: Primele 10 secunde sunt esențiale când cunoști o persoană

Daniela Caia – consultant vestimentar și de imagine și personal shopper – ne povestea, în prima parte a interviului, publicată cu puțin timp în urmă, ce înseamnă să desfășori această activitate în România, cum a ajuns aici și ce fel de cliente are. Dar pentru că am avut, pentru prima dată, ocazia de a sta pe-ndelete de vorbă cu un personal shopper, am descusut-o cât de mult am putut! Și am aflat câteva tips-uri prețioase, pe care vi le dezvălui și vouă!

Care e diferența dintre un consultant de imagine și un consultant vestimentar?

Domeniul general este consultanța de imagine. Pentru că imaginea personală ține de vestimentație, dar și de felul în care mergem, în care vorbim și gesticulăm. O atitudine corespunzătoare, însoțită de un aspect îngrijit și de vestimentația aleasă cu gust sunt, după părerea mea, reprezentative pentru o persoană de succes.

De unde îți vin sursele de inspirație?

Citind cărți de specialitate și cursuri de consultanță de imagine. Așa am aflat că se poate face o meserie din asta, că există personal shopper. Cartea care mi-a deschis cumva apetitul pentru partea asta de consultanță vestimentară a fost Stilista de buzunar, de Kendall Farr, care a fost tradusă și în limba româna. Citind-o, mi-am dat seama că e foarte important să te cunoști ca stil și să te îmbraci conform siluetei tale. Din cursurile de specialitate am aflat cât de importante sunt proporțiile pe verticală, de exemplu. Valorile obținute în urma măsurătorilor pe verticală sunt importante prin compararea lor unele cu altele, și nu cu niște valori ideale. Am mai aflat și de tipurile coloristice – cât de importantă e culoarea pe care o porți în apropierea feței. La noi se știu câteva chestii generale – dacă vrei să pari mai subțire, îmbracă-te într-o singura culoare din cap până în picioare (și de preferat în negru), dacă vrei să pari mai înaltă poartă dungi verticale și așa mai departe. Dar lucrurile sunt mult mai elaborate: o anumită culoare te poate pune în valoare, în timp ce o culoare nepotrivită tipului tau coloristic îți va adăuga niște umbre pe față sau îți va aspri trăsăturile, iar tu vei părea, fără să vrei, obosită sau chiar bolnavă.

Care e treaba cu brandurile?

Pe parcursul întâlnirii noastre, Daniela mi-a spus că atunci când stăm de vorbă întâia dată cu cineva, ne formăm o părere despre persoana respectivă în primele 10 secunde! E mult, e puțin? Îndeajuns cât să “scanăm” omul din fața noastră și să ne formăm o prima impresie despre acea persoană. De aceea, am întrebat-o cât de importante sunt brandurile în vestimentație și accesorii, mai ales dacă asociem brandul și cu o anumită calitate.

Sunt importante brandurile în mediul de business? Ținând seama că trebuie să ai o anumită prestanță.

Eu nu aleg un produs în funcție de brand. Ceea ce mă interesează este ca produsul respectiv să mă ajute să fac cât mai multe combinații cu piesele pe care le am deja în dulap. Asta consider că este o investiție bună, indiferent de eticheta pe care o poartă. Brandul nu îți garantează că vei arăta bine sau ca vei avea mai multa prestanță. Important este felul în care știi să combini hainele, modul în care le porți și felul în care știi să îți construiești garderoba, astfel încât să nu ai în fiecare dimineață eterna dilemă: eu cu ce mă îmbrac azi? O persoană cu stil știe să aleagă ce i se potrivește din multitudinea de produse existente într-un magazin. Asta înseamnă să ai stil, nu să porți un brand.

Dar nu asociezi brandul cu o anumită calitate?

Nu întotdeauna. Pentru că pot exista produse vestimentare bune, la prețuri decente, care pot fi purtate în bună stare doup-trei sezoane și pot fi produse similare, dar pentru care plătești brandul și care se deterioreaza în același interval de timp.

Dar dacă vorbim de accesorii? Sunt ele importante în mediul de afaceri?

Accesoriile, dacă sunt bine alese, pot ridica nivelul oricărei ținute. Ele reprezintă antidotul împotriva monotoniei ținutelor noastre, iar felul în care le purtăm conferă etichetă stilului nostru personal.

Și care ar fi acestea? Dă-ne câteva exemple.

Deși nu beneficiază de aceeași atenție de care se bucură gențile și pantofii, broșele și ceasul de mână, eșarfele și curelele sunt accesorii care ne permit de fapt să ne exprimăm cel mai bine creativitatea.

Broșa este considerată pe nedrept un accesoriu demodat, fiind asociată, în majoritatea cazurilor, cu modul simplist de a fi purtată la reverul unui sacou. Eu cred că nu există o bijuterie mai potrivită decât broșa, care să adauge o doză de rafinament unei ținute. Eșarfele sunt accesoriile care aduc în apropierea feței acele culori care dau strălucire tenului oricărei femei și care îi vor pune în evidență trăsăturile feței, culoarea ochilor și a părului. Cureaua ajută la finalizarea unei ținute. Va crea întotdeauna un punct de focalizare a privirii la nivelul taliei și a soldurilor.

Cum să îți construiești o garderobă practică

De la Daniela Caia am aflat ceva cu totul nou (pentru mine) și foarte util: o garderobă practică se construiește pe capsule. Adică grupuri de 5 până la 10 sau 12 haine pe care să le combini între ele fără prea mari bătăi de cap și cu ajutorul cărora să poți realiza cât mai multe ținute. Cu cât numărul de combinații posibile este mai mare, cu atât mai valoroasă este acea capsulă.

Principalul criteriu în alcătuirea unei capsule este culoarea, iar piesa centrală o reprezintă sacoul (blazerul sau cardiganul pentru un stil mai relaxat). Apoi vom adauga fustele, pantalonii, cămășile și bluzele care se potrivesc cu acest sacou. Accesoriile (pantofii, gențile, eșarfele, bijuteriile, etc) vor fi cele care vor da nota de originalitate ținutelor.

Găsești haine frumoase în România?

Da. Asta face parte din meseria mea – să descopăr firme sau magazine noi și să reușesc să îmi duc clientele în locuri din care să aibă sentimentul să își iau lucruri personalizate. Încurajez individualitatea fiecărei cliente. Mai ales acum, când toate revistele prezintă trendurile și riști să-ți cumperi ceva care ți-a plăcut cum arăta la altcineva sau cum era prezentat în vitrină, dar ajunsă acasă, descoperi că nu se potrivește cu restul hainelor din dulap sau că nu te pune în valoare exact cum îți doreai. Și porți o dată sau de două ori produsul respectiv, după care îl abandonezi în colțul cel mai puțin accesibil al dulapului. Aceea este o investiție nefericită pentru garderoba ta. În general, orice intrare nouă în garderobă trebuie să-ți genereze cel puțin două ținute noi! Deci, când îți cumperi un produs nou, gândește-te cu ce anume poți să-l combini din dulap, astfel încât, cu un singur produs, mâine să fii în stare să îți faci două ținute diferite. Asta e o adevărată investiție. Și așa se contruiește garderoba funcțională. Nu trebuie ca, atunci când deschizi dulapul, să cadă hainele pe tine! Acel haos generează crizele de genul: am dulapul plin, și totuși nu am cu ce să mă îmbrac!

În cât timp se construiește o garderobă funcțională?

Construirea unei garderobe necesită timp. De exemplu, am o clientă cu care în timp  am construit o relație specială și cu care am pornit de la zero. Am urmat toți pașii ca la carte – partea de cunoaștere, evaluarea garderobei și apoi dezvoltarea ei, în concordanță cu personalitatea clientei mele. Mi-a spus că nu are haine fără de care să nu reziste si a fost dispusă să renunțe la tot ce avea. Apoi am construit împreună o garderobă noua. Dar asta se face în timp, nu ai cum să găsești toate hainele necesare într-un singur sezon. E important să iei piese esențiale, care să îți rămână și care sa fie versatile. După aceea, poți să întreții garderoba adăugand în fiecare sezon accesorii remarcabile și câteva piese vestimentare noi.

Ce înseamnă piese care să îți rămână? Cam câți ani?

Depinde. Dacă îți iei un palton de calitate, dintr-o țesătură bună, poți să-l porți și zece ani! Dar ca să eviți monotonia, trebuie să îl reinventezi în fiecare sezon – adică să-l porti cu accesorii diferite (eșarfe și curele) în fiecare sezon.

Ținuta clasică te scoate mereu din încurcătură!

Recunoașteți și voi: oricât de experimentați ați fi, atunci când vă pregătiți pentru o întâlnire importantă, un interviu sau să dați ochii cu o persoană în fața căreia trebuie să fiți foarte convingători, stați câteva minute să vă gândiți: cu ce mă îmbrac? Mai ales dacă e foarte cald, prea frig sau nu știți absolut nimic despre persoana cu care urmează să vă întâniți. Am întrebat-o pe Daniela și cum ne pregătim pentru astfel de situații.

Cum ne îmbrăcăm pentru o întâlnire cu o persoană pe care nu o cunoaștem? 

Când mergi la o întâlnire cu o persoană despre care nu ai nicio informație, cel mai bine e să alegi o ținuta în stil clasic. Nu plictisitor, și nici tern. E vorba de acel clasic caracterizat prin bun gust și calitate, nimic ostentativ sau opulent. Nu ne împodobim cu cele mai prețioase bijuterii, nu purtăm brandurile la vedere, nu ne dăm cu toată sticla de parfum și nu adâncim inutil decolteul.

De unde începe acest inutil?

Sunt situații în care decolteul trebuie să existe. Dacă ai gâtul scurt și bustul plin, în momentul în care porți ceva la baza gâtului, sporești senzația de volum. Practic vei părea mult mai mare decat în realitate. În acest caz, decolteul în V este varianta câștigătoare, dar trebuie să fii atentă la adâncimea acestui decolteu, mai ales dacă discutăm despre o ținută business. Un alt exemplu: dacă vrei să porți la o întâlnire de afaceri o rochie neagră, dar negrul nu se potrivește tipului tău coloristic, e preferabil să alegi o rochie cu un decolteu care să lase să se vadă cat mai multa piele în jurul feței. Sunt mici trucuri la care apelăm pentru că ne fac bine, nu pentru că vrem să atragem atenția.

Revenind la întrebarea anterioară: de ce e bine să adoptăm stilul clasic pentru prima întâlnire cu un partener de afaceri?

Oamenii reacționează mult mai bine momentul în care întâlnesc o persoană de care le place cum arată. Dacă arăți îngrijit, persoana din fața ta va fi dispusă să îți acorde atenție, răbdare și timp. Dacă te duci răvășit, cu hainele așezate la întâmplare, dezordonat, cu un aspect total neîngrijit, omul acela îți va pune o etichetă și nu știu dacă va mai avea aceeași disponibilitate să-ți acorde o parte din timpul lui, chiar dacă tu ai să-i spui lucruri interesante. Dacă în primele 10 secunde în care te-a „scanat” nu și-a făcut o impresie bună despre tine, atunci disponibilitatea lui nu va mai fi aceeași. De aceea e bine să încerci să nu îl șochezi pe cel cu care te întâlnești. Iar ținuta clasică te pune la adăpost în astfel de situații.

Ce alte sfaturi de stil poți să ne mai dai? Care sunt cele mai frecvente greșeli de stil?

Prima săptămână de lucru, după angajare, e foarte importantă. Indiferent de poziția pe care o vei ocupa în cadrul organizației, fie că vei fi persoana de la recepție sau directorul general, oamenii te vor evalua și îți vor pune etichete în aceste zile, judecând și după felul în care te vei îmbrăca. Și mai mult, nu este recomandabil să apari complet diferit față de felul în care te-ai prezentat la interviu. Altfel, cel care te-a angajat poate pune sub semnul întrebării alegerea făcută.

Vorbind despre greșeli de stil, nu lăsa să ți se vadă lenjeria când te apleci și scoate etichetele de pe talpa pantofilor noi. Nu purta la birou bijuterii zgomotoase – brățări sau coliere care zdrăngăne: zgomotul lor distrage atenția sau îi enervează pe cei din jur.

Pantofii cu vârful decupat sau cei fără călcâi sunt acceptați pe timpul verii și la ținutele business, atâta timp cât pedichiura este făcută și călcâiele arată îngrijit.

E bine să ții cont de tendințe și să îți actualizezi garderoba de vară cu piese vestimentare viu colorate, dar când îți construiești ținutele pentru birou, evită pe cât posibil culorile puternice purtate din cap până în picioare. Mai bine optează pentru un top într-o culoare puternică, purtat cu o fustă într-o culoare neutră (bej, gri sau bleumarin) sau pentru o pereche de pantaloni colorați, purtați cu o camașă albă.

Și pentru că este încă foarte cald, o recomandare în ceea ce privește ținuta pentru birou pe timpul verii: nu purta la birou încălțăminte de tip flip-flops, tricouri cu mesaje, pantaloni scurți, rochii lungi sau cu spatele gol, în general haine pe care în mod normal le porți în vacanță, la mare sau la o terasă cu prietenii.

Data articol: septembrie 6, 2012

Jurnalist de profesie, am urmat Jurnalism și Științele Comunicării din pasiune pentru presa scrisă. Între 1999 și 2011 am lucrat în trusturile Edipresse și Ringier, în redacțiile mai multor reviste, însă mediul online a câștigat, zic eu, pariul cu presa scrisă, așa că m-am hotărât să devin freelancer. Scriu, în continuare, din pasiune, chiar dacă suportul este altul, iar această schimbare îmi lasă timp pentru ceea ce prețuiesc cel mai mult: să fiu alături de familie.

Vezi profilul Linkedin

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam