Hot Now

Empatia. Cât de mult contează?

20 02 2013, Ana Glavce , 8 comentarii, 20.883 afisari

Oare nu știți măcar o poveste despre un angajat foarte inteligent, cu competențe profesionale bine dezvoltate, căruia i se prevedea un viitor strălucit dar care, odată promovat pe o poziție de conducere a eșuat (spre stupoarea tuturor)? Sau un executant oarecare, fără calități intelectuale și tehnice ieșite din comun, care și-a contruit o carieră strălucită din momentul în care a ajuns în poziția de a-i conduce pe alții (spre stupoarea tuturor)?

 Goleman a studiat fenomenul și a pus totul în seama a ceea ce el a numit “inteligența emoțională” – o combinație de elemente precum conștientizarea propriilor emoții, autocontrolul, motivația, empatia și abilități interpersonale.

Dar nu numai Goleman a vorbit despre asta; Le Bon și Ribot vorbesc despre “logica sentimentelor”/ “logica afectivă”, Ruisel despre “inteligența socială”, Gardner despre mai multe tipuri de inteligență, printre care inteligența intrapersonala și cea interpersonală etc.

Numeroși au fost cei care au vorbit despre faptul că succesul nostru social și profesional depinde în măsură deloc nesemnificativă (și) de altceva decât de “capacitatea de a înţelege uşor şi bine, de a sesiza ceea ce este esenţial, de a rezolva situaţii sau probleme noi pe baza experienţei acumulate anterior; deşteptăciune” (definiția inteligentei, conform DEX). Acest altceva este încă difuz, denumit și explicat în multe feluri, însă un lucru este deja destul de clar și unanim acceptat: acest altceva contează mai mult decât credem!

Albert Mehrabian susține că un om inteligent emoțional este acela capabil de:

  • perceperea curată (dreaptă), ordonată a emoțiilor personale și ale altora
  • a răspunde cu emoția și comportarea adecvată (realist, nedistorsionat, adaptat) la situațiile variate de viață
  • implicarea într-o relație interpersonală, având capacitatea de a exprima onest emoțiile, echilibrat, arătând considerație și respect
  • alegerea muncii (îndeletnicirii) care aduce satisfacție emoțională, evitând amânarea, dubiile și nerealizările
  • capacitatea de a lucra echilibrat și de a se recreea, relaxa în viață

Printre lucrurile pe care trebuie să le avem pentru a ne putea încadra în această definiție, se află empatia.

Conform dicționarului Oxford, empatia înseamnă “capacitatea de a se identifica mental (și astfel de a înțelege în întregime) cu o altă persoană sau obiect contemplat”. Cu alte cuvinte, reprezintă capacitatea de a identifica și de a înțelege situația, emoțiile, nevoile și motivele altuia; capacitatea de a “ne pune în situația celuilalt”, de a vedea lumea “prin ochii altuia”. A fi empatic înseamnă a deveni conștient de emoțiile pe care altul le simte și despre cum îi afectează acestea percepțiile. A fi empatic NU înseamna să fim de acord (în acord) cu felul în care celalălt percepe lucrurile, ci înseamnă să fim capabili să înțelegem cum este să trăiești ceea ce trăiește el.

Empatic este acela care poate purta pentru o clipă “ochelarii” altuia, ajungând astfel să poată înțelege cum se văd lucrurile prin acei “ochelari”. Această înțelegere este esențiala în construirea și menținerea relațiilor cu ceilalți. Desigur, important este ca după ce înțelegem cum se văd lucrurile, să părăsim perechea străină de “ochelari” și să-i reluăm pe cei proprii – dar asta este altă poveste 🙂

Empatia este la fel de importantă ca și translatorul atunci când purtăm o conversație cu cineva care vorbește o limbă necunoscută nouă: fără el ne putem doar imagina ce ni se spune, iar șansele ca răspunsurile noastre să fie potrivite sunt infinitesimale… În absenta “translatorului”, putem ajunge să dialogăm precum surzii cu cei din jurul nostru. În lipsa dialogului, relațiile se construiesc greu și nu prea au cum să dureze.

Săptămâna viitoare: despre empatie și leadership. Nu cred că există leadership de bună calitate în absența abilității de a empatiza. Din diverse motive, empatia este departe de a fi una dintre calitățile selectate și cultivate în organizațiile noastre. Să fie acesta unul dintre motivele pentru care în general ne plângem de lipsa leaderilor reali?

Comentarii (8)
  1. Cristi Ariton spune:

    Albert Mehrabian e idealist si il contrazice oarecum pe Goleman. A. M nu lasa loc pentru managementul impresiei si elimina astfel dramaturgia socială (care insoteste orice relație).
    Eu cred ca trebuie sa fim sinceri si sa recunoastem atat limitele noastre, cat si nevoia pragmatismului in empatie (mai mult in plan social decat psihic).
    Sunt curios de felul cum vedeți o cultura a empatiei in organizații via leadership. Eu am observat ca empatia ca stil si metoda de lucru nu fidelizeaza angajații, accelereaza diluarea standardelor si creste absenteismul.
    Sa nu-l iau pe NU in brate, in unele cazuri au fost rezultate spectaculoase (20:80).

    • Ana Glavce spune:

      In primul rand, exista acea diferentiere empathy vs simpathy, pe care o facem mai greu. Empatie inseamna intelegere, interpretare corecta a starii celuilalt si astfel ne permite sa avem un raspuns „corect” – deoarece tine cont de ceea ce simte celalalt si astfel are mai multe sanse sa fie pe intelesul sau. Empatie NU inseamna sa tolerezi devieri, empatie inseamna sa le intelegi cauzele si astfel sa le poti „trata” eficient. Faptul ca intelegem ca un angajat calca in strachini pentru ca are tulburari emotionale, nu inseamna ca trebuie sa ne apuce mila si trebuie sa-l toleram asa cum e, cu orice pret, la nesfarsit. Inseamna ca trebuie sa intelegem ca are dificultati (si sa-i spunem si lui asta), sa intelegem ca degeaba dam cu barda-n el, sa incercam sa-i sugeram „pe limba lui” ce schimbari de comportament asteptam si sa-l sustinem sa le faca. Cu toate astea, in cele din urma, putem foarte bine decide ca despartirea se impune, in caz ca schimbarile nu apar. Una e sa intelegi si sa sustii, si cu totul alta sa cari in spate oameni care nu doresc sa schimbe ceva la ei.

  2. Ana Glavce spune:

    Alex, poate fi spus si asa, dar numai daca tii mortis sa scoti in evidenta o conotatie negativa :)) era un raspuns la ideea ca empatia ar putea duce la diluarea standardelor – mai simplu spus ar putea fi: intelegi alteritatea, sustii respectarea diferentelor – pana in punctul in care acest lucru poate aduce atingere intregului/ valorilor/ principiilor/ ideii de dreptate/ echilibrului etc. Si nici atunci nu are loc o „pedepsire” – este o alegere, aceea de a face sau nu parte dintr-un sistem anume. Ea are nevoie uneori de ajustari din partea individului, asa cum si sistemul sufera diverse adaptari la particularitatile celor care il compun. Daca aceasta adaptare reciproca nu functioneaza, daca efortul nu vine din ambele parti, in mod natural vine o vreme cand eforturile inceteaza. Este „pedeapsa” asta? Nu prea cred 🙂

  3. claus web spune:

    Se spune ca e important sa fi empatic nu doar in viata personala sau in relatia cu ceilalti, dar si in afaceri, la locul de munca si, de fapt, in toate domeniile in care ne desfasuram viata sau ne dezvoltam. Cu totii suntem empatici mai mult, sau mai putin, insa multi dintre noi nu sunt constienti de ea sau nu stiu ce inseamna sa fi empatic. Cred ca opusul ei ar fi ori egoismul ori faptul ca nu esti indeajuns de activ sau ‘infipt’, ca sa spun asa, si nu te-ai implicat in multe medii de lucru sau de locuri, efectiv, in care sa te lovesti de situatii si sa intelegi ce inseamna sa ai o anumita stare, sa fi pus intr-o anumita situatie sau se experimentezi o anumita conjunctura.

  4. Melania spune:

    Empatia este importanta si exista in lumea si intro societate dezvoltata.
    Daca mergi insa in zone mai putin civilizate si observi ca aceasta stare nici macar nu apare in dictionarul lor ii spimti cu adevarat valoarea si importanta in societate.

Adauga comentariu

Cele mai noi

Tehnologiile sigure de colaborare care ajută oamenii să lucreze de oriunde reprezintă o preocupare majoră pentru orice CIO, punând presiune pe echipele IT nevoite să asigure suport atât pentru angajații care lucrează de la distanță, cât și pentru planificarea revenirii la birou. Cisco (NASDAQ: CSCO) anunță câteva îmbunătățiri cheie aduse soluției Webex, pentru a răspunde […]

Detalii

În perioada 24-25 iunie 2020, BusinessMark a organizat cel de-al 30-lea eveniment de HR. Ediția de anul acesta a marcat și o premieră, „Tomorrow@Work” fiind prima conferință din această serie care s-a desfășurat exclusiv în mediul online. Pe parcursul celor două zile, specialiști români și internaționali au analizat și dezbătut trei factori cu rol determinant […]

Detalii

MyDesks.ro vine în ajutorul freelancerilor și antreprenorilor din România și lansează MyDesks Work, o platformă de job-uri și proiecte punctuale pentru cei care aleg să lucreze de la distanță. Ideea platformei a apărut în plină pandemie, când interesul pentru proiecte remote și freelancing a crescut în România cu peste 40%, conform Google Trends. Cu această […]

Detalii

Piața muncii se află într-o continuă dezvoltare ceea ce face ca o mare parte dintre angajatori să caute constant noi talente în cadrul companiilor. Pentru a se integra în piața muncii studenții au nevoie de o dezvoltare majoră atât a competențelor hard, precum și a celor soft: comunicare, lucrul în echipă, creativitate sau responsabilitate. „Profesorii […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter