“Groparu” Radu Băzăvan ne ademenește cu “Usturoi”
Radu Băzăvan – pe care cei mai mulți dintre voi îl știți,mai degrabă, drept Groparu – este blogger, traducător, interpret, scriitor, copywriter, technical and commercial writer și, mai mult decât toate acestea la un loc, un tată dedicat fiului său de 2 ani, despre care a vorbit și în interviul pentru PortalHR. Cu alte cuvinte, după cele opt ore de serviciu, Radu vine acasă, unde petrece timpul alături de familie, iar de la ora 22, când băiatul lui merge la culcare, intră într-o altă lume: una în care, printre altele, scrie pe blog, traduce cărți sau lucrează pentru “Usturoi”. Nu, nu este vorba despre un nume conspirativ (sau poate că da?!), ci despre filmul pe care se pregătește să îl lanseze. Pentru că, pe lângă tot ce v-am povestit, Radu Băzăvan a scris scenariul pentru un nou film românesc și, alături de o echipă plină de pasiune, a realizat filmul “Usturoi”, pentru care mai are nevoie de fonduri pentru montaj, promovare și distribuție. “Noi am pus tot ce am avut mai bun în filmul acesta, am suplinit cele mai mari lipsuri cu cea mai mare generozitate și, dacă nu aș fi fost 100% convins de proiectul nostru, aș fi încetat să mai caut parteneri. Dar pentru că știu că este un produs de calitate și știu ce încărcătură emoțională va transmite filmul, continui să caut parteneri și voi continua până când voi găsi”, spune Radu despre proiectul său de suflet.
Cu ce te ocupi în prezent și, mai ales, ce hobby-uri ai?
Am terminat Facultatea de Litere la Cluj (Engleză-Franceză) și lucrez ca technical writer, la o companie mutinațională de software. Pe lângă asta, scriu și hârtiile comerciale – broșuri, product descriptions, product guide, texte pentru site, sloganuri și altele, deci fac și copy writing. Mai lucrez și ca traducător freelancer și ca interpret, traduc din engleză și franceză. Acum, de exemplu, trebuie să termin de tradus o carte despre istoria Transilvaniei în secolul al XIII-lea, este a treia carte de istorie pe care o traduc. Mai fac și interpretare, am un masterat în interpretare de conferințe și, pe lângă toate acestea, sunt și blogger, scriu pe groparu.ro și am scris și un scenariu de film – “Usturoi” – pentru care am făcut și producția. Sperăm să lansăm filmul anul acesta, nu știu exact când, pentru că sunt lucruri care nu țin de mine.
Am început blogul în 2006, am trecut pe .ro în martie 2007 și, de atunci, scriu aproape zilnic pe groparu.ro. Este mai degrabă un blog personal, decât unul generalist. Nu mă pot abține să nu scriu, în momentul în care mă aflu în fața monitorului, cu o pagină albă în față, mă simt în largul meu și în momentul acela lucrurile merg de la sine. De obicei, scriu seara, după ce adoarme băiatul meu, care are 2 ani și 4 luni.
Am avut nevoie de aproximativ un an ca să iau o hotărâre radicală: nu mai lucrez câtă veme fiul meu nu doarme. Dacă el e treaz, oricât de obosit sunt, nu lucrez, ci stau cu el. Timpul petrecut alături de familie, când ajung, seara, acasă, îmi dă energie să le fac pe celelale, de aici îmi extrag seva. După ora 22, când el se culcă, încep să lucrez și, de regulă, până la 1 noaptea, stau pe internet, scriu sau fac planuri, proiecte. Practic, activitatea mea de freelancer începe după ora 22. Dar nu văd numai muncă în ceea ce fac eu, este și multă relaxare, e o activitate plăcută, simt nevoia să scriu ca să mă deconectez.
Dacă te-ai apucat de film, o să mai ai timp și de blog, în continuare, sau vei renunța la groparu.ro?
Am de gând să merg cu blogul mai departe, în niciun caz nu o să renunț la el. Pentru că – și același lucru este valabil și în cazul traducerilor – dacă nu îți folosești cum trebuie acea parte a creierului care se ocupă de creație, mai devreme sau mai târziu îți vei pierde abilitățile. Am început blogul ca pe o evadare față de rutina zilnică, iar acum deja a devenit parte din mine, nu mă văd renunțând la blog.
“Sper ca filmul Usturoi să aducă un aer de prospețime în cinematografia românească”
Pornit de la o idee apărută cu mai mulți ani în urmă, filmul “Usturoi”, al cărui scenariu este scris de Radu Băzăvan și cu o regie semnată de prietenul său, Lucian Alexandrescu, producția “Usturoi” se află într-una din cele mai importante etape ale unui film: montajul. Pentru finalizarea căruia Radu și echipa sa mai au nevoie de fonduri, aflându-se, în acest moment în căutarea unor sponsori care să gândească “în afara cutiei”, cum spune Radu.
Când ți-a venit ideea de a face un film?
Coceam ideea de câțiva ani. Am luat hotărârea de a face filmul după îndelungi discuții cu prietenul meu, Lucian Alexandrescu – el locuiește în America de mulți ani, este și regizorul filmului “Usturoi”. El mi-a spus să facem împreună ceva, un documentar sau un scurt metraj, m-am gândit la asta ani de zile până când, din aproape în aproape, am ajuns la un film de lung metraj. În cinematografia independentă este foarte cunoscut succesul producției “The Blair Witch Project”, un film realizat cu o cameră de umăr și trei oameni, care a spart toate tiparele de până atunci și toți cei care fac filme independente visează să aibă succesul lui “The Blair Witch Project”. Și noi ne dorim să avem același succes, să vedem ce va ieși.
După ce mi-a indus Lucian virusul, anul trecut m-am hotărât să facem o poveste frumoasă, originală, convingătoare, care să fie complet diferită de ceea ce s-a făcut până acum în cinematografia românească. Ne-am dorit să aducem un aer de prospețime în acest domeniu și să vedem ce putem face cu pasiune, puțini bani, dar cu multă artă și îndemânare. Aici îi dau tot creditul lui Lucian, care a făcut adevărate minuni. Drept urmare, uitându-ne peste ce am montat până acum, pot spune că, punând foate multă pasiune, am reușit să facem ceva de care suntem mândri. Eu zic că ne putem bate, în ceea ce privește calitatea, cu o mulțime de alte filme care au avut bugete de sute de mii sau poate chiar milioane de euro.
În ce stadiu este filmul acum?
Nu este editat, încă mai avem mult de lucru la montaj și, din această cauză, practic, tărăgănăm lucrurile nepermis de mult. Pentru montaj ne-ar mai trebui 30-40.000 de euro, sumă care ne-ar ajuta să facem un montaj la calitate holywood-iană și să terminam filmul în cinci-șase luni.
Despre ce este vorba în film?
Despre doi prieteni, doi copii – unul de etnie romă și un român – care, din cauza faptului că fratele băiatului de etnie romă vrea să se însoare cu fata unui clan bogat și nu au bani să cumpere mireasa, se hotărăsc să fugă în lume pentru a deveni actori și pleacă într-un oraș mare, care le poate oferi bucuria asta. Drept urmare, cei doi pleacă de la ora de engleză, fug peste văi, munți și câmpii și trec prin tot felul de aventuri și pățanii. Nu este un road-movie, cum s-ar crede, ci un film despre maturizare și un drum inițiatic. În cele din urmă ajung în Cluj, oraș în care vom vedea dacă vor reuși sau nu să ajungă actori. Mai multe nu spun, pentru că nu vreau să vă răpesc plăcerea de a vedea desfășurarea acțiunii.
“Usturoi” este un nume, dar are și altă simbolistică în film – pe care vă invit să o descoperiți, nu vă spun mai multe acum. Aș vrea să vă mai spun, însă, că filmul a fost turnat în lunile mai şi iunie 2012, în Sălaj şi în Cluj-Napoca, este o comedie românească autentică, în care joacă Elena Ivanca, Ileana Negru, Jon Seleși, Sebastian Topan şi Darius Stoica (cei doi copii), Daniela Stoica și mulți alții. Echipa de filmare a fost compusă din Lucian Alexandrescu de la E-motions films, Ionuţ Turda de la IT Media Studio, Chris Nemeş, Mircea Groza, Mihai Pripon, iar eu am semnat scenariul și producția. Mai sunt încă mulți oameni care au făcut parte din echipa filmului și pe care nu i-am menționat aici.
De unde te-ai inspirat?
Fiind absolvent de Litere, am avut suficiente teme cu care să pot jongla. Tema mea preferată este cea a drumului inițiatic, a aventurii. Mi-am dat seama, după ce am făcut filmul, că este un fel de “Huckleberry Finn”: doi copilași care pleacă în lumea largă, să își urmeze destinul. Este o temă care mie îmi place foarte mult.
Ce alte planuri mai ai?
Deja am cel puțin două planuri de filme pentru anul viitor, îmi dă ghes ideea de a face un prim film de groază românesc sau prima comedie neagră românească, să vedem care mi se va părea mai potrivit și în ce măsură reușim să încheiem anul acesta afacerile cu “Usturoi”, pentru a putea porni la anul cu proiectele care ne dau târcoale.
Mi-aș mai dori foarte mult să public ceva anul acesta, am niște planuri ambițioase, aș vrea să public o carte în format print – un roman pe baza scenariului din “Usturoi” – și una în format electronic, aș vrea să adun cele mai bune postări de pe blogul meu și să le public într-un e-book. Pe lângă toate acestea, mi-ar plăcea foarte mult să mă ocup numai de creație literară – fie că este vorba despre scenariu, cărți, proză sau poezie.
Deci tu îți dorești, practic, să te orientezi mai mult către scris? Să fie mai mult decât un hobby, să devină sursa prinicpală de venit?
Da, asta mi-aș dori. Dar, deocamdată, principalul proiect este să iasă filmul “Usturoi”, după care vom mai vedea.
Care este suma totală care vă mai lipsește?
Ne-ar trebui, cum spuneam, cam 30-40.000 de euro ca să terminăm montajul în condiții foarte bune, am mai avea nevoie de încă 26.000 de euro ca să plătim actorii și bani pentru promovare – cred că am putea reuși cu aproximativ 30.000 de euro. Filmul “Usturoi” este pariul nostru și mergem mai departe. Dacă reușim să obținem în jur de 90.000 de euro, eu cred că l-am putea termina și am face și o promovare a filmului cum nu s-a mai văzut în România.
Ce ar avea de câștigat o companie, dacă ar investi în filmul vostru?
Aici va trebui să sper că în spatele companiilor care ar putea fi interesate de filmul nostru sunt niște oameni care au viziune și care nu se tem să își asume niște riscuri.
Eu îmi doresc ca “Usturoi” să fie filmul anului 2013 în România, pentru că are un scenariu original, o poveste proaspătă, niște oameni care joacă extraordinar de bine, doi copii senzaționali, muzică foarte frumoasă, avem dansuri, peisaje, imagine clară și sunet foarte bun. Avem, de asemnea, teasere de o calitate foarte bună și am făcut mult buzz în blogosferă pe tema aceasta. Peste 100 de bloggeri sunt dispuși să facă reclamă gratis unui brand din România, dacă acesta sponsorizează filmul nostru. Am rămas surprins de efectul viral al teaserelor și de reacția cititorilor – toată lumea ne întreabă când e gata filmul, pentru că vor să îl vadă.
Pe lângă toate acestea, avem o strategie de lansare foarte îndrăzneață, un concept foarte bine pus la punct – avem blog, site, pagini de Facebook și Twitter, activez de suficient de multă vreme în online, așa că încerc să promovez filmul cât se poate de bine. Dacă vom reuși să ajungem la un anumit nivel de răspândire în România, dacă filmul va fi văzut de cât mai multă lume, se va realiza un transfer de notorietate foarte fericit. Și dintre brand înspre noi – și invers. Sunt convins că atuurile filmului se vor transfera și asupra sponsorului, dacă se asociază cu filmul nostru.
Ca o conlcuzie, mi-aș dori foarte mult ca oamenii din companii să gândească în afara cutiei, să vadă oportunitatea aceasta și să înțeleagă faptul că am pus tot ce am avut mai bun în filmul acesta, am suplinit cele mai mari lipsuri cu cea mai mare generozitate și, dacă nu aș fi fost 100% convins de proiectul nostru, aș fi încetat să mai caut parteneri. Dar pentru că știu că este un produs de calitate și știu ce încărcătură emoțională va transmite filmul, continui să caut parteneri și voi continua până când voi găsi!
TEASER
Pentru mai multe informații vizitați și Pagina de Facebook a filmului sau Blogul filmului.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam