Secțiune susținută de

HR-ul și social media în România

Portal HR \ Actual \ HR-ul și social media în România

“Facts & figures”. Este primul răspuns pe care îl oferă Cristian Manafu, consultant în Social Media şi unul dintre cei mai cunoscuţi bloggeri din România, la întrebarea:  “cum reuşeşte omul de HR să-şi convingă managerii să fie prezenţi în online?

Omul de resurse umane vine însă înaintea cifrelor (dar nu poate fi convingător în absența lor). Oricum, dacă el nu este prezent online, cum îi va convinge pe alţi oameni din companie să fie activi în Social Media?

În România, Social Media înseamnă, în principal, Facebook, YouTube, bloguri şi Twitter. Aşadar, pentru început, oamenii de HR din România  trebuie să facă parte din cele şase milioane de vizitatori de Facebook, cinci milioane de vizitatori de YouTube, trei milioane de cititori de bloguri şi peste jumătate de milion de vizitatori de Twitter.

Câteva explorări rapide în online arată însă că doar 2.400 dintre românii de peste 20 de ani prezenţi pe Facebook sunt interesaţi de domeniul resurselor umane, în vreme ce YouTube afişează puţin peste 650 de rezultate la o căutare după cuvintele “resurse umane”.

Comparativ cu cele şase milioane de vizitatori autohtoni de Facebook, România are 4,7 milioane de salariaţi în economie, atât în companii private, cât şi în mediul public. Astfel, este evident că oamenii de resurse umane ar trebui să fie mult mai prezenţi în Social Media decât la momentul actual. Doar atunci îşi vor putea convinge managerii să se folosească de avantajele pe care le oferă multitudinea de canale online în creşterea satisfacţiei angajaţilor din propria companie ori în analizarea mişcărilor principalilor competitori.

Adesea, cei de la HR se plâng că nu au suficient timp pentru a fi la curent cu ceea ce petrece pe canalele Social Media. Ideal ar fi să-și redistribuie resursele astfel încât să se poate conecta cu un organism mult mai viu chiar decât piaţa forţei de muncă, în contextul în care vizitatorii români de Facebook, YouTube, blogosferă şi Twitter sunt de trei ori mai mulţi decât toţi angajaţii din economie.

Doar după ce oamenii de HR vor deveni mai „conectați” online, ne putem aștepta ca managerii din companii să își urmeze mai repede oamenii de resurse umane pe drumul către Social Media. Managerii vor descoperi astfel avantajele folosirii Social Media, cum ar fi analiza competiţiei şi prevenirea situaţiilor de criză.

În cartea “Conversaţii libere”, autorii Robert Scoble şi Shel Israel prezintă avantajele şi dezavantajele pe care le oferă companiilor folosirea blogurilor, al treilea cel mai vizitat canal de comunicare online folosit în România.

Unul dintre multele studii de caz prezentate în carte este cel al companiei Vichy, o divizie a celui mai mare producător de cosmetice din lume. Vichy a creat o cremă antiîmbătrânire, iar unul dintre elementele centrale ale campaniei integrate de marketing a fost lansarea unui blog, propunere venită din partea agenţiei de publicitate.  Campania a scos in evidenţă un personaj fictiv, Claire, care urma să ţină legătura cu vizitatorii blogului. Însă la scurt timp după lansarea  jurnalului pe Internet, bloggerii au “simţit imediat că nu aşa arată un blog” şi că imaginea lui Claire nu corespunde unei persoane reale.

Efectul de bulgăre a fost garantat. Cotidianul Le Monde şi Strategies, una dintre cele mai influente publicaţii din industria de publicitate franceză, au adoptat poziţii ostile în raport cu Vichy. Divizia L’Oreal şi-a revenit rapid din şoc, după ce a observat că numele riscă să-i fie afectat serios.

Specialiştii angajaţi au închis blogul şi au scăpat de Claire. Au deschis un nou blog, mult mai prietenos şi, mai important, cu oameni reali. În timp, bloggerii au susţinut iniţiativa companiei şi au renunţat la comentariile răutăcioase, iar presa a apreciat editorial schimbarea.

Vichy a învăţat o lecţie importantă.  Dacă nu îţi iese bine, blogosfera îţi va spune cum să faci, iar dacă asculţi, blogul tău îşi va atinge probabil scopurile”, scriu autorii cărţii.

În exemplul de mai sus, canalul de Social Media era controlat de agenţia de publicate.  Inevitabil însă şi oamenii de resurse umane trebuie să fie prezenți, mai devreme sau mai târziu, în Social Media. Iar la momentul respectiv vor trebui să le explice managerilor de ce trebuie să fie vizibili online, cum poate contribui imaginea lor la construirea unui brand de companie ori la atragerea viitoarelor talente.

Până atunci, oamenii de HR pot face un lucru extrem de simplu: să se numere printre cele şase milioane de vizitatori români de Facebook, cinci milioane de vizitatori de YouTube, trei milioane de cititori de bloguri şi peste jumătate de milion de vizitatori de Twitter.

Data articol: octombrie 15, 2012

Îmi place să cred că sunt scriitor de slove cu sens. M-am apucat de scris din pasiune pentru sport, dar am ajuns să lucrez în presa economică. Cronologic, pentru Curierul Naţional, Ziarul Financiar şi Wall-Street.ro. Cu timpul, am descoperit că imi place domeniul resurselor umane şi am căutat să îmbin pasiunea pentru scris, cu aceea pentru oameni. Dacă aş putea, aş scrie non-stop despre oameni. Suntem uimitori!

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam