Învață cum să înveți
“The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. ” ― Alvin Toffler
A învăța să înveți este o abilitate esențială pentru a te dezvolta ca profesionist. În Universitatea Alternativă, am dezvoltat un program de consiliere pentru ajuta tinerii ce vin să schimbe lumea, să se schimbe pe ei înșiși, prin propriile puteri.
Alexandru Băzăvan – Student alternativ an II și HR Process & Design Specialist, @ Misys
- Cum ai descoperit Autonomia în învățare?
Anul trecut, cand am intrat ca boboc în Universitatea Alternativă, a fost prima oară când am auzit de Autonomia în învățare. Eram obișnuit să-mi fac unele planuri și să le duc la bun sfârșit, doar că niciodată nu m-am gândit să fac asta cu învățarea mea.
- Ce înseamnă, mai exact, să fii autonom în învățare?
E o schimbare de mindset pentru că autonomia înseamnă și responsabilitate, ceea ce înseamnă că dacă îți asumi învățarea ta nu mai poți da vina pe sistem, prieteni, locul de muncă, etc. E la tine să te dezvolți în direcția cea mai potrivită pentru tine.
E adevărat că poți învăța orice, dar nu poți învăța tot, așa că o parte importantă din procesul de a fi autonom în învățare, este să identifici care sunt prioritățile tale în materie de învățare, care e ”diferența care face diferența”, când vine vorba de dezvoltarea ta ca om.
Să iau un exemplu: vrei să înveți nutriție despre care nu știi absolut nimic. Acum, urmează să-ți faci un plan de învățare, adică ce domenii trebuie să studiezi ca să ajungi să cunoști nutriție: anatomie, chimie organică, chimie anorganică, medicină etc. Cauți să descoperi ce resurse ai la dispoziție pentru învățarea ta: cărți, cursuri live, cursuri online, filme, experți/profesioniști, mentori, alți cunoscuți care vor să învețe nutriție, etc. Apoi te apuci de învățat și te evaluezi continuu: poți să scrii un eseu despre un subiect legat de nutriție? poți să-ți construiești propriul plan nutrițional? planul nutrițional pe care ți l-ai făcut îți asigură sănătate și energie? Evaluarea ține de partea practică a lucrurilor, ce poți să faci cu ce ai învățat, pentru că învățare de dragul învățării nu există, aia e memorare.
- Cum te-a ajutat asta în carieră?
La 24 de ani carieră e mult spus, dar m-a ajutat în primul rând să-mi găsesc un job acolo unde îmi place. Lucrez în departamentul de HR la o corporație de IT și mă ocup de process mapping, am grijă de site-ul de intranet al HR-ului și lucrez să îmbunătățesc programul inter de recunoaștere informală între angajați. Este un job foarte atipic în HR și faptul că l-am găsit se datorează și faptului că am știut ce să caut pentru mine și pentru dezvoltarea mea și a fost ușor să recunosc ce e potrivit pentru mine.
- Există și provocări în a te ocupa autonom de învățarea ta? Cum a fost pentru tine?
Când te ocupi autonom de învățarea ta, problemele sună cam așa: dintre toate cărțile scrise pe subiectul nutriție, care sunt cele mai importante 5 pe care ar fi necesar să le citesc ca să pot spune că sunt un cunoscător pe domeniu? care e cel mai bun nutriționist din țara mea? dar din lume? cum pot să învăț cel mai bine de la ei? care e mediul și care sunt oamenii cei mai potriviți împreună cu care să studiez nutriție? și altele.
- Dacă ar fi să recomanzi asta unui tânăr, ce i-ai spune?
N-ar trebui decât să-mi vorbesc mie de acum 2 ani și mi-aș spune: ”Alex, îmi pare rău. Îmi pare rău că a trebuit să înveți până acum doar ce ți s-a dat și pentru că ”trebuie”. Există totuși si o altă cale, pe care acum ai putea s-o explorezi: să înveți ce vrei tu și să ai un sens în tot procesul ăsta, învățarea să te ducă undeva, către cea mai bună versiune a ta.”
Roxana Crăciun – Profesor alternativ curs Induction și HR Manager, @ Regina Maria
- Cum ai descoperit Universitatea Alternativă?
L-am întâlnit pe Vlad (Atanasiu) la o conferință de HR, organizata de HR Enterprise și prin el am descoperit Universitatea Alternativă – un vis frumos, materializat prin oameni frumoși.
- Ce te-a făcut să lucrezi cu tinerii de acolo?
M-a fascinat dăruirea cu care fac lucrurile, entuziasmul cu care povestesc despre proiectele lor și magia viselor împlinite.
- Cum ai trăit experiența de profesot alternativ?
Comunicarea este una din abilitățile prin care noi am construit în Universitatea Alternativă. Mă simt deopotrivă student și profesor, deoarece ne aduce împreună curiozitatea de a învăța ce ne place și de a împărtăși ce învățăm.
Autonomia în învățare mă conduce în continua mea explorare despre fericire și alături de studenții mei sunt fericită!
- Cum ți-ai imagina organizațiile în care membrii săi s-ar ocupa în mod autonom de învățarea lor?
Ca un roi de albine: organizat și haotic de dulce, în a împărtăși bucuria de a descoperi.
- Dacă ar fi să oferi un sfat unui tânăr la început de drum profesional, ce i-ai spune?
Să creadă în visele lui și să urmeze drumul pe care și-l construiește singur, învățând pas cu pas cum se ajunge la destinație. Dacă simte din tot sufletul că menirea lui este să se joace mereu – să își creeze propriul loc de joacă, dacă visul lui este să zboare – să își construiască un avion, și, dacă bucuria lui sunt oamenii – să vină în Learning House unde magia se întâmplă :).
Înscrierile pentru anul universitar alternativ 2015-2016 sunt deschise până pe 27 septembrie.
Mai multe detalii pe: http://universitateaalternativa.ro/aplica/ sau la numărul de telefon: 0733 681 251 (Floriana Boldojar).
Universitatea Alternativă este un program de învățare complementar, personalizat, conectat la mediul business. Programul se adresează tinerilor care doresc să devină antreprenori, intraprenori și agenți ai schimbării în societate.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam