Secțiune susținută de

Învățarea relevantă: Cum învăță diferit 43.700 elevi din România?

Portal HR \ Actual \ Învățarea relevantă: Cum învăță diferit 43.700 elevi din România?

Tinerii care se implică activ în comunitate încă de când sunt mici au o performanță mai ridicată la locul de muncă, participă la vot, sunt atenți la propria dezvoltare personală și au o preocupare ridicată pentru generația următoare, arată un studiu realizat de Fundația Noi Orizonturi în rândul tinerilor care s-au implicat în timpul școlii în programele oferite de Noi Orizonturi.

Implicarea activă în acțiuni de voluntariat aduce și un sens al scopului în viață, unul dintre cele mai mari provocări ale tinerilor de astăzi, conform datelor Eurostat.

Ce este învățarea relevantă și de ce tinerii au nevoie de profesori deschiși la nou?

Tinerii dețin un rol cheie în rezolvarea problemelor de interes local sau global, iar motivarea acestora și dezvoltarea unui sistem educațional relevant este una dintre soluțiile propuse de Fundația Noi Orizonturi.

Cu o experiență de 18 ani în dezvoltarea programelor pentru tineri la nivel național și internațional, Noi Orizonturi încurajează școlile din România să preia un concept care se aplică deja la nivel internațional – service learning sau învățare prin serviciu în folosul comunității. Acesta presupune activități de voluntariat, dar care sunt strâns legate de curriculum școlar, iar elevii pun în practică concepte care se abordează la clasă.

Service learning implică nu doar elevii în dezvoltarea proprie, dar și profesorii, școala, părinții și comunitatea. „Tinerii se adaptează mai ușor, sunt mai curajoși și pot genera schimbări pozitive în comunitate prin implicare în proiecte de service learning. Ei au nevoie să vadă sensul a ceea ce învață și de aceea, legătura școlii cu viața reală devine cheie în dezvoltarea motivației și autonomiei în învățare.” declară Anca Gaidos, director operațional Fundația Noi Orizonturi.

Școlile din România sunt încă la început în ceea ce privește adoptarea de practici de învățare conectate la viața reală. Dintr-un alt studiu calitativ realizat de Fundația Noi Orizonturi în 2018 pe un eșantion de 6 școli gimnaziale și de liceu, reiese că atunci când vorbesc despre învățarea relevantă, elevii vorbesc mai mult despre ce și-ar dori decât ceea ce se întâmplă.

Din formulările lor se poate deduce că învățarea din școli nu e tocmai aceea pe care ei și-o doresc. Pentru învățare relevantă nu e nevoie doar de o programă și modalităţi de implementare adecvate secolului 21, ci și de un mediu propice, în care elevii să se simtă în siguranţă și sprijiniți în dezvoltarea competențelor relevante pentru contextul actual.

În 280 școli din România elevii sunt expuși deja la contexte de învățare relevantă

În România este nevoie de o perspectivă nouă față de școli – ele trebuie privite ca spațiu al colaborării între diferiți membri ai comunității pentru a răspunde mai bine nevoilor copiiilor. Conceptul de service learning a fost adus în viața copiilor și tinerilor prin programele Fundației Noi Orizonturi precum IMPACT, VIAȚA, Arhitecții Educației sau Școli conectate la comunitate. Aceste programe implică elevii, profesorii, școlile, părinții și comunitățile în procese de învățare relevantă.

În anul 2018, peste 1100 educatori (profesori și directori de școli) din 280 de școli au participat la programe de formare care vizează dezvoltarea abilităților de a construi contexte de învățare relevantă pentru tineri. Unul dintre aceste programe este IMPACT în care 400 de profesori conduc 183 de cluburi IMPACT în care sunt implicați 3500 elevi. Aceștia se întâlnesc săptămânal pentru a dezvolta proiecte în folosul comunității, învățarea este interactivă și conectată la realitate. Printre abilitățile dezvoltate se numără inițiativa, managementul de proiect, gândirea critică sau lucrul în echipă.

Data articol: decembrie 13, 2018

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam