Învățarea socială
Dacă responsabilitatea celui de la HR de a incorpora cumva recrutarea socială în ceea ce face nu era suficientă, se vorbește deja de ceva vreme în cercurile de specialiști despre un concept al cărui impact va fi cel puțin la fel de mare ca cel al rețelelor sociale asupra proceselor de recrutare, cel de învățare socială.
De fapt, ideea în sine nu e deloc nouă, impactul ei este însă cu atât mai mare cu cât se concretizează în universul intens socializat și socializant în care trăim și muncim. Nu o să începem o analiză a gradului de realism a acestui tip de socializare, o să vă propunem însă o clarificare a ideii de învățare socială și o așezare ei de drept în peisajul normalității cu care trebuie să ne obișnuim.
În acest scop recomandăm azi un articol de pe Learnstreaming.com care propune din start o analogie cât se poate de grăitoare: învățarea socială este ca gravitația… se întâmplă peste tot, există fără să ne dăm seama. În continuare, pledoaria se bazează pe câteva concluzii care, credem noi, stimulează gândirea:
1. Trăim sub efectele învățării sociale de când ne naștem (așa cum trăim sub efectele gravitației). Abia atunci când nu există o conștientizăm.
2. Ceea ce în limbajul social este numit „sharing” și procesele de creare prin comuniune ne apropie de ceilalți (de unde sentimentul că ceea ce facem are sens și că ne urmărim inspirat scopul).
3. Conversația ne dă greutate (și) în lumea digitală și este ca atare un ingredient critic al învățării sociale.
4. Învățarea de la și împreună cu ceilalți favorizează apariția unui mediu în care se nasc firesc idei, produse și conexiuni noi.
5. Învățarea socială se caracterizează prin firesc. Vine de la sine și orice efort de a o forța să se întâmple riscă să o anuleze.
Concluziile pentru ceea ce înseamnă în clipa de față strategiile de training și dezvoltare din organizații ar trebui să fie evidente. Tu ce părere ai?
Citește tot articolul How Social Learning is Like Gravity.
Dacă te interesează subiectul, citește și ebook-ul The New Social Learning cu o prefață de Dan Pink.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam