Radu Stănescu: „În momentele critice, oamenii trebuie să înțeleagă că sunt reponsabili 100% de deciziile pe care le iau”
Se spune că este greu pentru cineva care și-a construit cariera într-o multinațională să facă trecerea la un business pe cont propriu și asta pentru că, în general, munca în corporații implică de foarte multe ori specializare strictă. Radu Dumitru Stănescu este una dintre excepții. Cei 18 ani în FMCG au pus doar bazele pentru cariera în consultanță (de 16 ani), care i-a oferit, la rândul ei, o deschidere către organizații atât locale cât și internaționale.
Cel mai recent proiect al său, 1tedjob.com, este o platformă de recrutare care nouă ni se pare o inovație binevenită pe piața recrutării online, un mediu virtual în care candidații, angajatorii și recrutorii pot comunica și interacționa eficient și transparent, așa cum citim că se întâmplă de ceva vreme în alte țări.
Curioși să aflăm de unde i-a venit ideea și cât de greu i-a fost să o implementeze, am stat de vorbă cu Radu Stănescu despre anxietatea din procesul de recrutare, despre eficientizarea costurilor de recrutare, despre dificultățile pe care le-a întâmpinat și despre planuri de viitor.
1. Cum ți-a venit ideea de a dezvolta 1tedjob.com?
Am acumulat experiență timp de 18 ani, în 4 multinaționale și am oferit, timp de 16 ani, consultanță către diverse organizații, locale și internaționale. Așa am ajuns la concluzia ca în procesul de recrutare există foarte mulă anxietate, atât pentru candidați, cât și pentru recrutori. Am analizat piața, în Romania și Europa, iar pe baza informațiilor culese, și în plus, stând de vorbă cu directori generali, manageri de resurse umane etc, am considerat că un proces de filtrare a candidaților ar fi de ajutor – din punct de vedere al eficientizării costurilor și eforturilor, plus ar elimina frustrările unui proces lung și anevoios.
Un alt aspect important în acest proces a fost alegerea modelului de business, astfel încât rezultatul să fie unul diferit față de ceea ce exista în piață. Atunci când construiești un model de business, este important să eviți pe cât posibil următoarele:
• să construiești izolat (crezând ca ideea ta va fi furată), fără să te consulți cu viitori clienți sau consumatori;
• să nu asculți (fiind egocentric) atunci când cei din jurul tău te critică constructiv sau îți oferă idei;
• să vinzi ideea doar prietenilor sau familiei;
• să lansezi înainte de a avea un client mare care sa fi folosit deja produsul sau serviciile tale.
2. Cât a durat dezvoltarea platformei?
A fost un drum plin de bariere, situații dificile, păreri negative și lipsă de resurse financiare. În toată această perioadă, m-am concentrat însă pe găsirea soluțiilor, pe găsirea opotunităților, pe luarea deciziilor logice și intuitive, astfel încât să ne atingem obiectivul.
La întrebarea „Cât a durat?” nu aș putea să dau un răspuns de tipul x zile, săptămâni sau luni. Atunci când lansezi un business, lucrurile stau altfel, ai un plan cu care pornești, însă, pe măsură ce avansezi, apar surprize pe care obligatoriu trebuie să le tratezi ca oportunități din care să înveți. Pare simplu acum, însă în unele momente ești singur și trebuie să decizi rapid.
3. Cum ți-ai ales oamenii cu care ai lucrat?
Încerc să aleg oamenii competenți (mă refer la cunoștințe solide, calificări tehnice și competențe profesionale), însă pe lângă partea de sus a iceberg-ului, este important să vezi și partea intangibilă. Mă refer strict la acele competențe comportamentale care diferențiază un om care obține rezultate de cei care obțin excelență în munca lor. Cred că cele 3 competente comportamentale care te ajută să obții “outstanding performance” sunt: capacitatea de a vedea clar direcția, de a crede în ea și capacitatea de a merge pe drumul respectiv împreună cu cei de lângă tine. Pe lângă echipa internă, este critic să alegi colaboratorii externi, cum ar fi echipa de comunicare, domeniu în care tinerii sunt iuți la minte, flexibili și deschiși, sau echipa de avocați și nu în ultimul rând, echipa de IT care dă viață ideilor.
4. Care au fost momentele cele mai dificile?
Momente dificile au fost la început, atunci când obiectivul final părea greu de atins. Este greu și atunci când întâlnești persoane care îți arată, non-verbal, că nu vei reuși. Aceste momente se depășesc cu “speranța” din interiorul tău.
Găsirea resurselor necesare este de asemenea un moment care poate fi dificil.
Controlul dialogului interior este important atunci când apar blocaje (indiferent de tipul de blocaj în proiect); fie te pierzi și îi vei pierde pe toți din jurul tău, fie te controlezi și mergi mai departe.
În momentele critice, oamenii trebuie să înțeleagă că sunt reponsabili 100% de deciziile pe care le iau. Tot în aceste momente, nopțile se scurtează, adică te trezești noaptea și te gândești la luminița de la capătul tunelului.
5. Sunt candidat. De ce să folosesc 1tedjob?
Simplu, platforma îți oferă vizibilitate într-un proces de recrutare și oportunitatea de a-ți testa cunoștințele, competențele tehnice și competențele comportamentale. Un alt motiv este că îți poți crea un profil de angajat complet, inclusiv cu un video CV, sau poți participa la interviuri video, atunci când ești selectat de o companie.
6. Sunt o companie. De ce să folosesc 1tedjob?
Luăm exemplul unei companii care dorește să recruteze în 10 orașe și 3 țări, candidați pentru 5 posturi diferite. Scenariul arată cam așa: mă deplasez în orașele în care este nevoie, deci consum timp și resurse, apoi petrec ore în șir la interviuri, unde există oricând varianta ca din primele secunde să realizez că persoana din față este mult diferită față de cea din CV. Vrem să minimalizăm acest risc și să eficientizăm întreg procesul prin instrumentele pe care le oferim pe platforma 1tedjob.com, și anume:
• utilizarea testelor decizional-situaționale construite de experții 1tedjob;
• utilizarea testelor decizional-situaționale specifice, construite de fiecare companie;
• utilizarea testului psihometric, care te ajută să înțelegi preferințele comportamentale ale candidaților;
• utilizarea video-CV-ului, care te ajută să analizezi candidații din punct de vedere al comunicării non-verbale, clarității în exprimare etc;
• utilizarea video-interviului.
Evident, acestea sunt folositoare pentru orice companie, nu numai cele care vor să recruteze la nivel național.
7. Ce planuri ai mai departe pentru platformă?
Speranță și putere de muncă. Acum ne pregătim de lansarea oficială în Bulgaria. Pe termen mediu și lung ne gândim la Europa. De ce să nu înotăm până pe alte continente? 🙂
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam