Radu Vîlceanu – „Foarte multe eșecuri te aduc în formă dacă ești perseverent.”
Radu Vîlceanu are o experiență de peste 10 ani în domeniul software și a reușit să fie printre primii antreprenori din România care s-a implicat din poziția de CEO în dezvoltarea a trei platforme online românești dedicate comerțului electronic, în funcție de tipul de consumator: Platforma Shop – dedicată creării magazinelor online, Portalul B2B – dedicat mediului de afaceri și eDistribution – prima rețea de distribuție și aprovizionare online dedicată pieței din România.
Radu Vilceanu este CEO al platformei de comerț electronic ContentSpeed care are în portofoliu peste 350 de magazine online și 20 de aplicații ecommerce business-to-business. În 2012 platformele ContentSpeed au recepționat comenzi de peste 37 milioane euro, în domenii precum fashion, IT&C, auto, electro, FMCG, cărți și ebooks. Am stat de vorbă cu Radu Vîlceanu despre antreprenoriat și Black Friday în România și iată ce am aflat:
Este antreprenoriatul pe axa pe care trebuie să fie într-o țară care n-a cunoscut nici măcar termenul, teoria, dacă ne gândim la perioada când totul era închis și sigilat de stat?
Da, este. Dar este și o oportunitate, pentru că, într-o economie cu state vechi în capitalism, concurența între antreprenori este mare. S-a dat un start acum 20 de ani și mie de asta îmi și place să fiu antreprenor în România, pentru că aici poți să faci tot felul de afaceri fără să ai piedici mari de intrare într-o piață, într-adevăr cu dezavantajele specifice, cum ar fi birocrația și taxele ridicate. Dar rămân la ideea că este o oportunitate și pentru că e o țară destul de mare, cu o populație numeroasă, comparativ cu Cehia de exemplu, în care multe nișe de business nu sunt dezvoltate.
Care este anul de glorie în businessul pe cont propriu în România? A fost sau va urma?
Cred că mulți antreprenori au avut succes maxim, pe o medie de 20 de ani, în perioada 2006-2007 și de atunci ne chinuim cu toții să reedităm succesul de la momentul respectiv, cei care am supraviețuit crizei, pentru că a trebuit să ne repoziționăm dramatic, dar să spunem că sectorul privat s-a repoziționat repede spre deosebire de celălalt sector. Probabil că în următorii doi ani, din ce discut și cu alți antreprenori, o să fie din nou o creștere, inclusiv în zona de imobiliare. Cumva, trebuie să se întâmple ceva, momentan stagnăm și așteptăm.
Radu Vîlceanu, ai pornit inițial într-o aventură, mulți antreprenori își descriu începutul ca o nebunie, sau a fost de la bun început antreprenoriat, ai fost conștient că asta se întâmplă?
Este o întrebare foarte frumoasă… Recunosc că eu am avut parte de o familie de antreprenori. Și tatăl meu mi-a spus la un moment dat când eram mic „Măi, dar tu n-ai învățat să faci ceva cu computerul ăla?” Asta s-a întâmplat la 16 ani, când vroiam un al doilea computer. Și surpriza a fost că am descoperit că puteam să fac ceva care costa 300 de dolari la momentul respectiv. Dat fiind că s-a întâmplat la o vârstă foarte fragedă, mi-a dat de gândit. Tata atunci mi-a spus „tu încearcă orice-ar fi varianta asta, eu o să te susțin”. Susținerea familiei, susținerea din partea celor 3 P – părinți, prieteni și proști – care sunt cu tine de la început, a fost în primul rând nu ca investiție, ci ca damage control. Adică, atunci când greșeam, cineva venea și mă ajuta. Sunt antreprenor, hai să zicem, de la vârsta de 18, 19 ani și o primă parte de 5, 6, poate chiar 8 ani am avut parte de un safety net pe care nu prea ți-l permiți dacă te apuci de antreprenoriat mai târziu.
Vreau să-mi spui trei cuvinte magice, cu explicații, care au făcut minuni până acum în demersul tău pe cont propriu.
Viziune. Perseverență. Creativitate.
Am spus viziune pentru că în calitate de antreprenor trebuie să intuiești încotro se va duce piața ca să te așezi acolo și să ai oportunitate din perspectiva asta, să vezi, să întrevezi încotro te îndrepți și să ai un plan al tău. Acesta este unul dintre principalele beneficii, cel puțin senzația că îți controlezi propriul destin.
Am spus perseverență pentru că antreprenorul înseamnă eminamente eșec, chiar dacă puțină lume se gândește la asta. Foarte multe eșecuri te aduc în formă dacă ești perseverent.
Creativitate pentru că, pentru a câștiga avantaj în piață, trebuie literalmente să inventezi. Cel puțin, în domeniul meu, trebuie să inventezi ceva nou tot timpul, pentru că altfel pierzi avantajul competitiv și totul se închide.
Care este la ora actuală bariera care trebuie ridicată în comerțul electronic din România?
Cea mai importantă barieră este plata cu cardul. Lumea percepe ecommerce-ul ca fiind plată cu card și el e plată cu card doar în proporție de 5%. Cauza este lipsa de încredere a consumatorilor și, cred eu, altă mare cauză este economia neagră. Oamenii nu au bani pe card, au cash. Dacă s-ar face plata cu cardul, foarte multe lucruri s-ar întâmpla. Afacerile online s-ar rezolva mai repede pentru că ar avea risc de neplată mai mic, curierii ar putea să scadă prețurile pentru că n-ar mai umbla oamenii, angajații, cu 3000 de euro la ei în fiecare zi. Asta se întâmplă cu plata ramburs și se plâng toți că nu știu ce să mai facă. E foarte greu pentru un șofer de mașină de curierat pentru că are de luat o decizie grea în fiecare seară, dacă se mai duce înapoi cu banii la firmă sau nu. Așadar, plata cu card ar fi un mare câștig pentru piață. Din păcate, la nivelul Uniunii Europene folosirea plății cu cardul e maxim dublă, deci toată Europa are problema asta. Numai în Statele Unite ale Americii, unde s-a și inventat sistemul, funcționează.
Cine este cel mai mare dușman, să spunem, în antreprenoriatul românesc?
Aș spune că sistemul și birocrația și numărul de aprobări și de decizii. Trebuie să ai un aparat administrativ puternic ca antreprenor. Eu am, din 27 de oameni, doi care se ocupă de aministrativ, pentru că altfel n-aș fi capabil să răzbesc cu câte avem de făcut pe partea aceasta.
Black Friday sau Black Perspective? Mă refer la drumul diferit pe care l-au ales marii jucători ai pieței din România pentru această sărbătoare a retailului online. Este o certitudine acum că data oficială pentru Black Friday este, în România, 22 noiembrie și nu 29 noiembrie, ultima vineri din lună, așa cum era. Chiar dacă și pe 29 vor mai fi retaileri care vor face Black Friday.
Până la urmă, e posibil să fie o oportunitate ca vânzările să fie și mai mari, estimarea din piață este că vânzările de anul acesta de Black Friday vor fi duble. Mie mi se pare foarte interesant cum un leader de piață a reușit să mute o dată din calendar. Pentru noi, la companie, lucrul acesta nu a fost pozitiv, în sensul că s-a pierdut o săptămână de pregătiri pentru 30 de magazine online care fac Black Friday.
Care sunt zonele de retail online la care stăm bine în general și care sunt zonele care crezi că vor exploda anul acesta în Vinerea Neagră Românească?
Industriile, nișele de piață care au creștere, au creștere și de Black Friday în mod tradițional. Black Friday, cel puțin originalul, este pentru zona de electro-retail, electronice, electrocasnice, IT&C. Și la noi va fi vârf. Recunosc că aici e și o percepție mai puternică dată de faptul că aceste produse costă mai mult și dintotdeauna va fi mai mult decât în zona fashion, unde însă există șansa să avem mai multe comenzi, dar valoarea medie a comenzii să fie mai mică. Faptul că zona de fashion este un produs bun pentru Black Friday este specific românesc, nu se întâmplă așa în America. Ne așteptăm să fie din ce în ce mai multe magazine în zona aceasta și, adevărul e că ei își pot permite să facă acele discounturi cu adevărat, pentru că marginea comercială se poate înscrie între 30 și 60 la sută, este profitabil, de aceea este și un domeniu care crește foarte repede. În IT, marginea comercială este 5% – 10%, deci mai puțin loc de investiție în promovare și așa mai departe. Alte nișe care vor avea succes de Black Friday la noi, unul din domeniile inedite – anvelopele. Legea care ne obligă să avem anvelope de iarnă se activează cam în același timp cu Black Friday și se întâmplă cele mai mari vânzări atunci. Bine, la ei e Black Friday când ninge, dar se mai întâmplă să fie concomitent cu unele zone din țară. Și, aș mai menționa două nișe importante. Una este nișa produselor dedicate copiilor, unde marginile comerciale sunt bune – 25-35% și pe online găsești mult mai multe produse, chiar de calitate mai bună decât pe retailul tradițional. Un ultim domeniu pe care l-aș menționa, care este în creștere acum și este în creștere și la nivelul Europei Centrale și de Est, e zona de DIY, materiale de construcții. Avem și noi clienți pe domeniul acesta și se câștigă bine. Există creștere de aici încolo cât cuprinde. Din păcate, toate, exceptând IT-ul, au o logistică mai complicată.
Sfatul tău pentru seara cea mare de anul acesta, ar fi? Ce, când, unde? Să ne grăbim, să nu ne grăbim?
Eu o să mă grăbesc pentru că eu consider că întreaga experiență de Black Friday e ca un joc. Trebuie să prinzi site-ul în picioare ca să faci comanda când încă este stoc. Anul acesta caut un pachet turistic, dar recomandarea mea este să vă comandați produse din electro-retail, pentru că acolo vor fi cele mai mari discounturi, valoarea brută a discountului va fi cea mai mare.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam