Hot Now

Sindromul fondatorului

29 02 2012, Ana Glavce , Un comentariu, 3.967 afisari

Sintagma  descrie un tipar comportamental manifestat uneori de către cei care au fondat o organizație și care, în timp, poate să acționeze în detrimentul intereselor organizației respective.

O organizație riscă să se confrunte cu sindromul fondatorului atunci când atinge un anumit nivel de dezvoltare, când aria sa de activitate se lărgește și se diversifică și numărul categoriilor de persoane interesate de activitatea sa (stakeholders) crește. Pe măsură ce organizația crește, fondatorul se vede în situația de a fi nevoit să includa și pe alții în procesele decizionale – lucru pe care uneori îl admite cu greutate: este ca și cum și-ar “părăsi copilul” pe mâini străine.

Iată câteva din semnele care arată că o organizație se confruntă cu acest sindrom:

  • Noii veniți sunt priviți cu suspiciune și adeseori sunt marginalizați și excluși. Pasiunea și carisma fondatorului, care inițial au fost atât de importante pentru crearea organizației, devin factori limitanți. Pe măsură ce organizația se maturizează, ea trebuie să înglobeze noi profesioniști și talente: fondatorul poate avea senzația că aceștia pot afecta controlul pe care simte nevoia să îl dețină și pot transforma organizația;
  • Se opune rezistență elaborării unor planuri de succesiune sau construirii unei structuri organizaționale în care procesul de luare a deciziilor să fie împărțit; organizația trebuie să treaca de la starea în care se confundă total sau parțial cu persoana sau personalitatea fondatorului către o entitate diferită de acesta, or fondatorul tinde să privească această evoluție ca pe una potențial periculoasă;
  • Fondatorul se implică în absolut orice decizie, uneori chiar și fără a cere părerea altora; organizația este reactivă și nu proactivă: întâlnirile de echipă sunt de cele mai multe ori convocate pentru a rezolva crizele apărute sau pentru a prezenta rapoarte și foarte rar pentru a planifica;
  • Nepotismul afectează activitatea: de cele mai multe ori, fondatorul a început activitatea adunând în jurul său prieteni apropiați sau membri ai familiei; adeseori, aceste persoane erau valoroase mai ales pentru dedicația și loialitatea lor – mai puțin pentru profesionalismul sau cunoștințele tehnice despre activitatea desfășurată; cu timpul, aceste persoane au atras la rândul lor alte persoane apropiate și de încredere, ceea ce a făcut ca la un moment dat organizația să fie alcatuita din persoane loiale fondatorului și apropiaților acestuia și nu misiunii organizației.

Toate acestea sunt fenomene care este natural să apară în viața unei organizații; succesul ei viitor va depinde însă de identificarea și tratarea lor. Dacă ele sunt negate și rămân neadresate, maturizarea și chiar existența organizației pot fi puse în pericol.

Comentarii (1)
  1. ioan p spune:

    Interesant articolul, bravo Ana ptr redactare. Am intalnit astfel de cazuri, unele mai „grave” altele in forme mai „usoare”. Ca model comportamental se refuza constientizarea problemei chiar de catre fondator. In cazurile usoare fondatorul poate admite in particular existenta acestei probleme dar minimalizeaza impactul. In cazurile grave existenta problemei era negata vehement sub principiul „compania sunt eu, nimeni nu are autoritatea sa-mi spuna mie cum se conduce compania”. Principalii factori negativi care produc un management non-performant in cazul acestor companii sunt: lipsa dinamicii, limitarea creativitatii si raspunderii, neincurajarea initiativelor, lipsa unui sistem etic al valorii, promovarea si compensarea personalului pe alte criterii decat cele ale performantei. Aceste companii nu neaparat dispar, dar isi limiteaza potentialul si in orice caz nu parcurg un proces evolutiv. In general ating o etapa de stagnare din care pot iesi prin preluare/vanzare catre alte companii sau chiar disparitie in cazul unui business involutiv.

Adauga comentariu

Cele mai noi

Toamna aceasta, comunitatea IT din România este invitată să participe la DevCon Live – cea mai mare serie de conferințe de tehnologie, desfășurate în mediul online. Inspirat de DevTalks Reimagined și parte din DevTalks România, DevCon Live este un hub de tehnologie ce va fi activ toată luna noiembrie  și va susține 4 săptămâni pline […]

Detalii

Câştigul salarial mediu net lunar la nivelul economiei naţionale a fost anul trecut de 2.986 lei, în creştere cu 13% (+344 lei) comparativ cu anul precedent, iar câştigul salarial mediu brut lunar a fost 4.853 lei, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică publicate vineri. Conform INS, angajatorii au cheltuit în medie, într-o lună, 5.092 lei […]

Detalii

Apărută de curând la Publica, cartea Catalizatorul de Jonah Berger se adresează tuturor celor care doresc să catalizeze schimbarea. Ea oferă un solid mod de gândire și o varietate de tehnici care pot să conducă la rezultate extraordinare. Fie că încercați să schimbați o persoană, să transformați o organizație ori să schimbați modul în care […]

Detalii

45 de studenți proveniți din centrele universitare Galați, București, Brașov, Iași, Constanța, Craiova și Cluj-Napoca au promovat, cu succes, cea de-a noua ediție a Școlii de Vară organizată de LIBERTY Galați. Timp de 10 săptămâni, studenții au fost angajați cu drepturi depline și au lucrat alături de mentori (specialiști din cadrul Combinatului) pe proiecte reale, […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter