Studiu: 7 din 10 elevi români cred că inteligența artificială le va influența cariera

Aproximativ 70% dintre elevii din România cred că inteligența artificială (IA) va juca un rol esențial în cariera lor, însă doar 54% consideră că sunt pregătiți de către școală pentru a utiliza această tehnologie, potrivit unui studiu realizat de Fundația Vodafone. De asemenea, doar 40% dintre elevi cred că profesorii lor sunt competenți în utilizarea IA, iar peste 70% susțin că au învățat despre această tehnologie mai degrabă de la colegi decât din cadrul orelor de curs.

Un nou decalaj de competențe în domeniul IA
Studiul „Inteligența artificială în școlile europene”, realizat pe un eșantion de 7.000 de elevi din șapte țări europene, scoate în evidență un nou decalaj de competențe în domeniul IA. Deși inteligența artificială este recunoscută ca având un impact semnificativ asupra viitorului educației și al pieței muncii, școlile nu dispun încă de resurse adecvate sau de programe echitabile de formare în acest domeniu.
Principalele concluzii ale studiului evidențiază:
- Inegalități în accesul la IA – Elevii din familii cu venituri mici au mai puține oportunități de a învăța despre IA și de a folosi instrumente bazate pe această tehnologie.
- Deficit de competențe digitale în școli – La nivel european, lipsesc conținuturi educaționale relevante, iar profesorii nu sunt suficient pregătiți pentru a preda despre IA.
- Atitudinea elevilor față de IA – Deși mulți sunt optimiști cu privire la beneficiile acestei tehnologii, există îngrijorări privind echitatea și impactul asupra succesului academic.
Elevii români, mai pregătiți decât profesorii lor
În România, 70% dintre elevi sunt conștienți de rolul IA în viitorul lor profesional, dar doar puțin peste jumătate (54%) se simt pregătiți de către școală pentru a folosi această tehnologie. Un aspect alarmant este că doar 40% dintre elevi cred că profesorii lor sunt competenți în utilizarea IA, iar 72% afirmă că au învățat mai multe despre această tehnologie de la colegi decât de la profesori.
Un alt factor important este nivelul educației părinților: 65% dintre copiii ai căror părinți au studii superioare și venituri ridicate sunt familiari cu IA, comparativ cu doar 40% dintre elevii din medii mai puțin avantajate. De asemenea, elevii din București și Muntenia au un acces mai bun la tehnologie digitală (48%) față de cei din Moldova și sud-estul țării (38%).
Lipsa unei strategii educaționale pentru IA
Conform studiului, mai puțin de 50% dintre școli au o politică de utilizare a IA, iar 16% dintre elevi afirmă că această tehnologie este complet interzisă în instituțiile lor de învățământ. Fără o abordare sistematică, România riscă să piardă oportunități de pregătire a viitorilor angajați într-o piață a muncii tot mai influențată de tehnologiile emergente.
Îngrijorări și speranțe legate de IA
Elevii români sunt împărțiți în ceea ce privește impactul IA asupra educației:
- 56% cred că IA poate face evaluarea mai echitabilă, dar
- 49% se tem că IA ar putea amplifica discriminarea, iar
- 45% sunt îngrijorați că tehnologia va accentua inegalitățile academice.
În același timp, există și un val de optimism: 66% dintre elevi consideră că IA le poate îmbunătăți performanțele școlare și poate transforma educația într-un proces mai inovator.
Ce soluții propune Fundația Vodafone
Ca răspuns la aceste provocări, Fundația Vodafone România lansează noi planuri de lecții despre utilizarea responsabilă și etică a IA, în cadrul programului „Școala din viitor”, parte a inițiativei europene Skills Upload Jr. Aceste resurse vor fi integrate în curriculum-ul anului școlar 2024/2025, în cadrul proiectului „Pregătiți pentru viitor”.
Un apel pentru politici educaționale mai incluzive
Fundația Vodafone face apel la factori de decizie, profesori și furnizori de tehnologie să colaboreze pentru a oferi acces echitabil la educația digitală și pentru a dezvolta practici etice în utilizarea IA. Integrarea IA în educație trebuie să fie un proces incluziv, astfel încât toți elevii să poată beneficia de oportunitățile aduse de această tehnologie.
Raportul complet al studiului poate fi consultat aici.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam