Sunt ONG-urile o sursa de candidati?
Daniel ne-a intrebat:
ONG-urile de tineret/studentesti – un probabil instrument de recrutare?
Noi ii raspundem:
Atunci cand vine vorba de identificarea profilelor potrivite cu cerintele jobului vacant, un dram de creativitate nu strica niciodata, mai ales in conditiile de piata in care functioneaza organizatiile acum.
Companiile care pot acomoda in organigrama lor profile cu mai putina experienta si chiar de proaspat absolventi au de cele mai multe ori o prezenta activa la targurile de joburi online sau offline. Din pacate, suficient de multe dintre ele se plang adesea de calitatea aplicantilor si de atitudinea acestora.
O organizatie care participa la un targ de joburi/cariera trebuie sa se astepte din start la un numar mare de aplicatii mai degraba eterogene. Efortul de selectare a CV-urilor primite si identificare a candidatilor suficient de interesanti/valorosi pentru a justifica programarea unui interviu mai detaliat este unul din „costurile” unei astfel de metode de atragere de viitoare talente. Adesea, ROI-ul acestor initiative poate intarzia sa apara, mai cu seama in situatiile in care strategia de recrutare este una difuza, cu criterii insuficient definite si axate excesiv pe dovada de competenta, decat pe manifestare de potential si sistem de valori.
Din acest punct de vedere, implicarea anterioara a studentului intr-un ONG poate sa reprezinte un punct interesant pentru demararea unei discutii constructive. Pentru recrutorii care se plang ca nu au cum sa evalueze un profil de proaspat absolvent, un rol anterior al acestuia intr-un ONG poate sa se dovedeasca salvator. Printr-o tehnica a intrebarilor bine pusa la punct se pot identifica experiente anterioare concrete si rezultate in mediul particular al voluntariatului care, prin natura motivatiilor sale intrinseci, poate sa spuna unui evaluator avizat ceva si despre profilul de valori al celui cu care sta de vorba.
Din pacate, credem ca e mai putin raspandita practica identificarii profilelor relevante pentru o organizatie direct din ONG-uri, cu alte cuvinte: utilizarea organizatiilor studentesti ca pepiniera pentru joburile de entry-level din organizatie. Cateva din avantajele initierii unor procese de targetare a profilelor din aceste organizatii ar putea fi urmatoarele:
1. Un nivel mai scazut de eterogenitate a aplicatiilor. Daca un angajator are cu consecventa in vedere profilele care „promit” din 2 – 3 organizatii se poate astepta la anumite trasaturi comune de experienta (gen de activitati in care au fost implicate, modele motivationale etc.)
2. Cunoasterea in timp a profilelor potential interesante pentru organizatie in masura in care compania permite derularea unor programe de internship cu voluntarii din ONG-uri.
3. O familiarizare mai usoara si costuri mai mici ale programelor de induction pentru proaspetii absolventi angajati pe pozitii de intrare in organizatie, daca ei au fost implicati anterior in programe de internship sau „scoli de vara”.
4. Un potential mai bun de retentie pentru cei care intra in organizatie deja familiarizati cu un anumit gen de activitati si cu ideea de termene limita si standarde de calitate.
Avand in vedere modelul strategiilor de „campus recruiting” pe care le deruleaza anual companiile din afara, credem ca si la noi organizatiile nu vor putea sa mai ignore mult timp pepiniera oferita de ONG-urile locale in care activeaza studenti.
Voluntariatul nu este in sine o garantie pentru performanta intr-un job viitor, dar are suficienti stimuli pentru a facilita evidentierea unui potential si a unor motivatii pe care putini evaluatori le pot surprinde intr-un profil fara experienta concreta de munca.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam