Secțiune susținută de

Ingredientele unei culturi organizaționale de succes

Portal HR \ HR Pedia \ Ingredientele unei culturi organizaționale de succes

Este evident, credem noi, cât de importantă e cultura organizaţională pentru atragerea de noi talente, dar şi pentru retenţia angajaţilor existenţi, pentru calitatea brandului de angajator şi chiar și pentru performanţa și succesul organizaţiei pe termen lung.

O cultură organizațională puternică se construieşte şi se dezvoltă împreună cu liderul/liderii organizaţiei care pot influenţa negativ sau pozitiv imaginea acesteia pentru angajaţi, clienţi sau alte organizaţii concurente. Totuşi, fiecare organizație este unică şi are propriile trăsături definitorii, însă există câteva elemente comune care pot contribui la succesul unei culturi organizaţionale.

Articolul de pe HBR pe care vi-l recomandăm astăzi face referire la aceste elemente utile care pot constitui un prim pas pentru construirea unei culturi organizaţionale de succes care să se diferenţieze semnificativ și mai ales pozitib de celelalte.

1. Viziunea

O cultură puternică presupune o viziune/înțelegere clară a valorilor, principiilor sau priorităţilor sale. Aceste elemente ajută la definirea exactă a obiectivelor organizaţiei, obiective ce influenţează fiecare decizie luată de către manageri și angajaţi. Atunci când aceştia sunt autentici, creativi și implicaţi, o viziune clară asupra culturii organizaţionale poate fi utilă pentru atragerea unui comportament pozitiv al clienţilor, furnizorilor sau altor persoane interesate (a se „citi” aici și candidați).

2. Valorile

Când avem în vedere valorile unei organizaţii, ne referim implicit la nucleul sau esenţa culturii sale. Dacă viziunea vorbeşte despre scopul unei organizaţii, valorile sunt cele care oferă un set de instrucţiuni despre comportamentele şi concepţiile necesare pentru a atinge acea viziune. Atâta vreme cât o companie va comunica clar setul de valori definitorii tuturor angajaţilor şi membrilor ei, aceasta va avea șanse mai mari de succes şi ocazia să se diferenţieze de celelalte organizații.

3. Practicile (Acţiunile)

Stabilirea valorilor ce ghidează organizaţia este lipsită de valoare atâta vreme cât acestea nu sunt puse în practică. De exemplu, dacă o organizaţie pretinde că “oamenii sunt cea mai valoroasă resursă”, este de la sine înțeles că ea va investi în aceștia așa cum se cuvine. Indiferent care sunt valorile unei companii, acestea trebuie să-și găsească aplicabilitate practică pentru a dovedi transparența și seriozitatea companiei.

5. Oamenii

Nu există vreo companie care să-și construiască o cultură puternică și de succes fără profesioniști care îi împărtășesc valorile sau au capacitatea de a le accepta/pune în aplicare. Acesta este unul din motivele pentru care anumite corporații mari au parte de unele politici (sisteme) de recrutare destul de stricte. Multe organizații nu urmăresc doar atragerea de talente, cât și găsirea acelor persoane care sunt compatibile cu cultura lor. (De fapt, așa cum adesea am subliniat pe PortalHR, potrivirea valorilor candidatului cu cele ale organizației capata prioritate în fața găsirii profilului ideal de competențe.)

5. Povestea

Un element cheie pentru o cultură puternică îl reprezintă modul în care se spun poveștile despre organizația respectivă. Cu siguranță, fiecare organizație are povestea ei unică, iar abilitatea de a o împărtăși și modul de expunere sunt elemente ce fac parte din formarea culturii. Fie că aceste elemente ale poveștii sunt formale sau informale, acestea se dovedesc a fi instrumente utile pentru cultura unei organizații când sunt identificate, au impact și efect asupra celorlalți, rămânând în memoria lor.

Dacă doriți să aflați care sunt cele 6 elemente necesare pentru a avea o cultură organizațională puternică, vă invitâm să citiți întreg articolul intitulat Six Components of a Great Corporate Culture.

Data articol: mai 27, 2013

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam