Secțiune susținută de

5 întrebări utile pentru a evalua mai corect candidații

Portal HR \ HR Pedia \ 5 întrebări utile pentru a evalua mai corect candidații

Indiferent cu cine stăm de vorbă, candidați sau clienți, există o tendinţă generală de a pune o etichetă încă de la prima vedere. Atât în business, cât şi în viaţa de zi cu zi luăm anumite decizii spontane în ceea ce îi privește pe ceilalți iar efortul de a face o evaluare corectă şi cu adevărat utilă este, adesea, dificil.

Cel mai la îndemână când avem de făcut o evaluare este să luăm în considerare informaţiile şi indicatorii externi la care avem acces: rezultate academice, poziţie socială, funcţie sau venit, informații la care putem adăuga altele primite prin intermediul reţelelor sociale precum Facebook, Twitter sau LinkedIn. Dar acestea sunt elemente necesare nu şi suficiente pentru a defini o persoană. Omitem, însă, aspectele mai puțin vizibile care ne pot furniza detalii esenţiale despre caracterul, valorile și implicit profilul motivațional al acelei persoane (atât de importante pentru o decizie de recrutare corectă).

A evalua pe cineva având în vedere abilităţi vizibile şi alți factori externi reprezintă un exerciţiu (relativ) obiectiv dar limitat. Pe de altă parte, a măsura caracteristicile profunde, precum o dorinţă sau o atitudine, presupune un efort mai mare care implică o întâlnire unu-la-unu, ascultare activă şi un fin spirit de observaţie (dar nu numai). 

Articolul de pe HBR pe care vi-l recomandăm astăzi subliniază ideea că un interviu de angajare ar trebui să se concentreze mai mult pe atitudinea unui candidat, decât pe sistemul clasic de întrebare-răspuns centrat în special pe abilități.

Iată câteva din întrebările utile care îi ajută pe oamenii de HR să evalueze mai bine candidații. Atenție! Este mai degrabă vorba de întrebări pe care evaluatorul trebuie să și le pună la momentul evaluării, după finalizarea interviului. În măsura în care răspunsurile se bazează pe fapte și exemple concrete din discuție, ele îl pot ajuta pe recrutor să se apropie semnificativ de o decizie corectă.

1. Este o persoană care emană energie sau nu?

Există o anumită categorie de persoane care transmit în jur o energie negativă iar, la celălalt pol, sunt profesioniștii care reușesc să emane optimism și o stare pozitivă molipsitoare. Aceștia sunt persoane pline de compasiune, generoase și genul de oameni cu care vrei să-ți petreci timpul și alături de care ți-ai dori să lucrezi.

2. Este genul de persoană autentică sau supusă/lingușitoare?

Este util de observat dacă aplicantul este o persoană care face complimente false cuiva pentru a măguli sau doar pentru a impresiona. Persoanele autentice nu simt nevoia de a exagera inutil, sunt cât mai naturale și se fac plăcute prin felul lor de a fi.

3. Cum se comportă această persoană cu cineva necunoscut?

Observați comportamentul candidatului cu o altă persoană pe care o cunoaște de foarte puțin timp (de exemplu, cu recepționista). Acesta poate fi un test util care să vă permită să îi evaluați atitudinea. Este genul de om care tratează pe celălalt cu deschidere și amabilitate sau care îi ignoră pe cei fără autoritate sau chiar se poartă nepoliticos?

4. Ce cărți citește această persoană?

Subiectele și preferințele în materie de lectură vorbesc despre pasiuni, trăsături de caracter, nivele de energie etc.  Deși este un aspect care nu trebuie generalizat, persoanele cele mai interesante, cu o personalitate complexă, au în general tendința de a citi mult, pasiunea pentru lectură fiind un semn de curiozitate intelectuală.

5. Cât de conștient de propria persoană este candidatul?

Autocunoașterea este unul dintre cele mai necesare elemente pentru un leadership de calitate (dar nu numai). De cele mai multe ori, acesta este un aspect mai dificil de evaluat, însă e recomandat să căutați o atitudine echilibrată și modestă dar și concordanța între ceea ce persoana respectivă gândește și ceea ce face.

Pentru a afla care sunt cele 10 întrebări utile care vă pot ajuta să-i evaluați mai bine pe cei din jur, vă recomandăm să citiți întreg articolul intitulat How to Become a Better Judge of People.

Data articol: iulie 1, 2013

Fondată în 2010, Career Advisor este o companie locală de resurse umane, având 3 linii de business: Servicii de Executive Search, Consultanța de Resurse Umane și E-Recruitment. Am dezvoltat în paralel și primul portal local de resurse umane, PortalHR.ro și divese instrumente utile candidaților, cum ar fi CVAdvisor.

Serviciile pe care le oferim se bazează pe expertiza echipei Career Advisor: 7 consultanți cu experiența între 12 – 20 de ani în resurse umane, în companii locale și multinaționale. Consultanții Career Advisor sunt licențiați în Hogan Assessment, Human Synergistics, Thomas International. Sectoarele pentru care lucram: Bunuri de Larg Consum, Servicii Financiare, Tehnologie & Telecomunicații, Farma, Servicii Medicale, Industrie si Servicii Financiare.

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam