Ars poetica si brandul de angajator
Adesea spunem lucruri pentru ca suna bine. De multe ori spunem lucruri ca sa facem o impresie buna. O fac candidatii in interviu, dar fac asta si companiile atunci cand isi descriu cultura organizationala, mediul de lucru, abordarea manageriala sau… cu alte cuvinte, brandul de angajator.
Problema cu lucrurile pe care le spunem pentru ca suna bine si carora le lipseste substanta/substratul real este ca prin folosire repetata se bagatelizeaza, se transforma in mesaje goale de continut. Oricat de „frumos” ar suna, nici „poezia” nu le umple de sens.
Asa dupa cum CV-urile candidatilor sunt adesea marcate de cuvinte inutile, mesajele prin care organizatiile isi comunica brandul par sa „pacatuiasca” cel putin la fel de des prin „locuri comune„. Nimeni nu a spus ca e usor sa iti definesti „afirmatia de valoare” (value proposition) in termeni originali si atractivi, de unde si pericolul de a recurge la clisee.
Articolul de pe ERE.net despre afirmatiile fara fond din discursul organizatiilor a inceput prin a ne amuza si a sfarsit prin a ne atrage atentia asupra unor modalitati daca nu simple cel putin clare de evitare a exprimarilor banale.
Iata, insa, cateva exemple de astfel de afirmatii pe care le regasim adesea in mesajele transmise de organizatii fie in anunturile de recrutare, fie in timpul interviurilor (cateva din ele sunt rescrise in nota locala):
1. In organizatia noastra aveti posibilitatea sa va dezvoltati.
2. Oferim o paleta larga de oportunitati de cariera.
3. Spiritul de echipa este esential in compania noastra.
4. Angajatii nostri sunt resursa noastra cea mai importanta.
5. In organizatia noastra este incurajata comunicarea deschisa.
6. Avem un sistem de management democratic.
7. Rasplatim performanta.
8. Noua ne pasa.
9. Stabilim obiectivele de comun acord cu cei care trebuie sa le atinga.
10. Incurajam promovarea interna.
Exprimarile acestea (ca si multe altele) nu sunt in sine false sau inadecvate. Problema intervine atunci cand se incearca o raportare a lor la realitate. Sunt fie aspecte evidente care nu diferentiaza compania in niciun fel de competitori, fie afirmatii care nu redau de fapt o stare de fapt reala (in cel mai bun caz descriu un deziderat sau ceva ce interlocutorul vrea sa auda). In oricare dintre situatii, ele ar trebui revizuite sau inlocuite cu mesaje corecte si de impact.
Exista cateva modalitati prin care companiile pot intelege mai bine genul de mesaje pe care ar trebui sa le transmita si felul in care o pot face.
Citeste tot articolul The Five Biggest Cliches in Employment Branding ca sa afli mai multe despre cum se poate personaliza un mesaj de corporatie.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam