Hot Now

Cine are nevoie de generatia noua?

11 01 2011, Portal HR , 8 comentarii, 10.809 afisari

Daniel ne-a intrebat:

In perioada actuala a crescut numarul de internshipuri si joburi entry-level. In ce masura se justifica investitia in generatia noua de pe piata muncii?

Noi ii raspundem:

Senzatia noastra este ca intrebarea ta este consecinta unei nemultumiri legate de „calitatea” generatiei noi de pe piata muncii si raspunsul nostru este elaborat pornind de la aceasta premiza.

Este adevarat ca multi angajatori se plang in ultima vreme de nivelul aplicatiilor pe cate le primesc, de lipsa de seriozitate si de deficientele la nivel motivational si relational ale candidatilor activi in clipa de fata in piata. Daca ne gandim ca generatia tanara constituie probabil un procent majoritar din aceasta masa de cautatori activi, putem gasi si explicatia ingrijorarii tale referitoare la justificarea „investitiei„.

Nu suntem nici primii si nici ultimii care tind sa aiba o viziune mai mult sau mai putin apocaliptica despre „noua generatie„. Daca parintii nostri ar fi fost intrebati la vremea copilariei noastre despre valoarea „noii generatii” de atunci, probabil ca parerile ar fi fost dubios de asemanatoare cu cele pe care le avem despre „noua generatie” de acum. Nimic nu mai e cum a fost, nici scoala, nici educatia, nici cei 7 ani de acasa, nici bunul simt, nici responsabilitatea. Si enumerarea poate continua.

Dar tocmai in virtutea modelului repetitiv despre care vorbeam mai sus, credem ca viziunea negativista nu se sustine pe termen lung. Un proverb chinez spune: „If you want happiness for a lifetime, help the next generation„. Si in universul comercial, organizatiile nu isi pot permite sa ignore importanta critica a generatiilor noi, un motiv in plus pentru care, credem noi, nu vor fi niciodata suficiente proiecte de internship si suficiente joburi de entry-level.

Cresterea si dezvoltarea talentelor in interiorul organizatiei este una din competentele cheie pentru secolul 21, provocarea abordarii „noii generatii” fiind din acest punct de vedere unul din contextele in care ea este cea mai vizibila.

Adesea, generalizarile pacatuiesc prin uniformizare. Desi ne este mai usor sa retinem negativul si inconsecventa/lipsa de consistenta, asta nu inseamna ca trasaturile pozitive nu exista si ca nu pot fi cultivate cu atentie si eforturi adecvate. Noua generatie este un produs cultural, social si educational si, daca privim lucrurile din acest punct de vedere, responsabilitatea pentru calitatea ei nu este ceva de la care sa ne sustragem.

Se mai justifica investitia in noua generatie? Da, fara indoiala. Desi poate sa sune a loc comun, ei detin cheia evolutiei, fie ca ne place, fie ca nu. Daca ar fi sa ne imaginam situatia rasturnata, in care companiile, in virtutea unor dezamagiri punctuale in relatia cu reprezentanti din noua generatie, ar renunta sa mai creeze joburi de entry level si programe de internship, consecintele ar fi abia atunci dezastruoase. Una dintre ele, cresterea mediei de varsta in organizatii, ar trebui privita nu doar dintr-un punct de vedere numeric, ci macar prin prisma impactului asupra fortei inovatoare si abordarii creative, efortului lucrativ si spiritului proaspat din organizatie pe care aceasta le poate avea.


Comentarii (8)
  1. Oshlobanul spune:

    Absolut de acord! Noua generatie e intotdeauna mai „buna” decit cea dinainte. Mai „buna”, adica mai adaptata… Daca nu ar fi fost asa, lumea s-ar fi terminat de mult. Cea mai buna investitie este in noua generatie! Greu de acceptat insa. Insistam sa ii educam pe copii, sa ii invatam ce stim noi ca e bine. Adica sa ii pregatim pentru viitor cu metodele trecutului, care tocmai au adus omenirea intr-o criza fara precedent. Si bineinteles ca se simt exclusi si neascultati, neiubiti… Efectele? Parasesc scoala, obezitate, droguri, autism, etc. Iar noi ii indopam cu medicamente impotriva ADHD…
    Oricum, mai devreme sau mai tirziu, isi vor gasi drumul. Noi avem doua posibilitati: ii sustinem si mergem odata cu ei sau ne opunem curentului si pierdem tot. Lumea merge inainte, nu inapoi!
    Pentru cei ce nu au vazut inca:
    http://comment.rsablogs.org.uk/2010/10/14/rsa-animate-changing-education-paradigms/

    • Portal HR spune:

      @Oshlobanul, cu alte cuvinte: cine nu are generatie tanara, sa isi cumpere. 🙂

      • Oshlobanul spune:

        hehe… cam asa ceva… Cu cit acceptam mai repede, cu atit avem sanse mai mari. Intr-un fel, solutia e tot la noi. Ce argumente avem? Ne temem de ei, nu avem incredere. Atunci de ce facem copii?

  2. […] This post was mentioned on Twitter by Daniel Alexe. Daniel Alexe said: RT @portal_hr: Cine are nevoie de generatia noua? http://bit.ly/gsZTGV […]

  3. Ioana spune:

    Din pacate realitatea este inca mult diferita de ceea ce citim aici. Ideal asa ar fi, talentele si persoanele cu o putere mare de inovatie sa fie culese din randul noii generatii. De cele mai multe ori insa lucrurile nu prea stau asa. Internship-urile dureaza trei luni, insa nu in toate cazurile cei care trec prin aceste programe ajung sa fie angajati in firma respectiva. Ca atare, incep sa caute oportunitati pe piata fortei de munca, oportunitati pe care din pacate nu le gasesc. Se mentin profilele cu 2 – 3 ani experienta, am gasit pozitii de Asistent HR, de ex, pentru care angajatorul solicita 3 ani experienta anterioara pe o astfel de pozitie. E o pozitie entry level totusi. Aici am o dilema: daca toti angajatorii cer experienta, tinerii care abea ies de pe bancile facultatii de unde s-ar presupune sa o detina? Practica universitare din pacate nu ii ajuta. In plus, este criza, mai mult sau mai putin acuta. Se tina cont mult prea mult de un numar de ani de experienta si mai putin de calitatea lor si de potentialul tanarului. E o realitate trista, tare mult as vrea sa stiu cum poate fi schimbata.

    • Portal HR spune:

      @Ioana, practic, ideea articolului era de a sublinia ca lucrurile astea merita facute pentru noua generatie… ca din pacate ele nu sunt facute cum ar trebui e vestea trista. Nu de ieri de azi exista acest cerc vicios: cerinte de experienta si pentru un job care aparent este de entry-level (desi, dupa parerea noastra, un job de Assistant Manager nu este de entry level)… si totusi au mai trecut si alte „generatii noi” prin asta si au supravietuit. E adevarat ca acum e o perioada de criza si lucrurile se intampla si mai incet decat altadata si poate si mai prost, dar asta nu inseamna ca nu exista cai si usi de intrare in organizatii. Cum spuneam si intr-un articol anterior despre startul unei cariere in recrutare, important este sa cauti intrarea, chiar daca asta presupune acceptarea unui job care nu este idealul tau in viata. Lucrurile se schimba in timp si atata vreme cat ai o idee clara despre ceea ce vrei sa faci si o urmaresti cu perseverenta, universul s-ar putea sa inceapa sa manifeste bunavointa. 🙂 Cere timp, e adevarat, dar nu vedem alta solutie.

  4. Ioana spune:

    De acord cu voi in totalitate :). Am vrut doar sa scot in evidenta pentru acele persoane care cu siguranta gandesc ca generatia noua nu este importanta.

  5. Ioana spune:

    Ce ne facem insa ca nici nu job nu prea prezinta posibilitati de angajare pentru proaspetii absolventi, cu exceptia celor din call center? Exact ce spuneam mai sus. Experienta, experienta, dar de unde poate ea proveni daca nu ii angajeaza nimeni?!?! Jobul de Asistent Manager pe care l-ai mentionat poate fi si entry level. Daca e sa gandim asa, si ei incep de undeva, de la zero de obicei. Deci la noi in tara cam toate joburile incep de la 1 an experienta, cel putin traducerea lui Entry Level cam asta arata (intre 1 si 3 ani experienta.) si de regula nu se cere experienta in munca sau intr-un domeniu asemanator, ci din contra, experienta pe pozitia respectiva. Din nou ajungem la aceeasi problema. De unde poate fi obtinuta experienta de la 0 la 1 an si unde o incadram? O eventuala schimbare ar trebui sa plece de aici, de la denumiri si titulaturi. Ideea mea era ca imbunatatirile vor veni atunci cand vom da valoare tinerilor, celor care ies din facultate.

Adauga comentariu

Cele mai noi

Peste jumătate dintre angajații români (59%) sunt îngrijorați de impactul incertitudinii economice asupra siguranței locului de muncă, potrivit studiului Randstad Workmonitor, aflat la a  douăzecea ediție. O treime (33%) dintre aceștia sunt îngrijorați de pierderea locului de muncă, procent care crește la 43 % în cazul celor cu vârsta cuprinsă între 45-54 de ani. „Ediția […]

Detalii

Compania Huawei este recunoscută ca angajator de top în România pentru prima oară și pentru a patra oară consecutiv în Europa, în cadrul Top Employers 2023 anunțat recent.  Obținerea certificării Top Employer demonstrează angajamentul organizației de a contribui la o lume mai bună pe piața forței de muncă, care se manifestă prin excelență în politicile […]

Detalii

2022 a fost anul în care angajații au reînceput să se întoarcă la munca de la birou, după doi ani în care stilul de muncă remote a fost mai degrabă regula decât excepția, iar 2023 pare că va continua această tendință. Potrivit datelor celui mai recent sondaj realizat de eJobs România, în acest moment, 46,1% […]

Detalii

Tot mai mulți se plâng de lipsa de pregătirea a noilor generații, însă foarte puțin se adaptează nevoilor lor „Tinerii de azi au nevoie de activități practice și vor teoria doar ca suport.” +1200 tineri și profesori din toată țara au beneficiat de programul ce a inovat educația 72% dintre tinerii de azi regretă că […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter