Cine are nevoie de inteligenta sociala?
Daca de inteligenta emotionala avem nevoie cu siguranta toti, se pare ca de inteligenta sociala depinde intr-o masura covarsitoare succesul unui lider. Acesta este mesajul pe care il transmite Daniel Goleman in acest interviu de pe Harvard Business Review.
Conceptul de inteligenta emotionala este deja de multa vreme normalitate atunci cand vine vorba de intelegerea si evaluarea modului in care ne gestionam emotiiile si le (re)cunoastem pe ale cerlorlalti, actionand apoi in consecinta. Nou venit in acest peisaj, termenul de inteligenta sociala urmareste sa faca un pas mai departe si sa defineasca acel set unic de abilitati care fac esenta leadership-ului de calitate.
Granita dintre cele doua concepte poate sa para la inceput destul de neclara. Daniel Goleman subliniaza faptul ca liderii extraordinari fac in primul rand un lucru mai bine decat ceilalti: stiu sa asculte si chiar asculta. Evident, asta seamana foarte mult a inteligenta emotionala (cea de carei existenta sau absenta depinde performanta organizationala). Si totusi, inteligenta sociala inglobeaza mai mult decat ideea de ascultare activa, ea se refera la modul in care liderul reuseste sa se racordeze la nevoile, ideile si credintele celor pe care ii coordoneaza si cum transforma aceasta „intelegere superioara” in comunicare de succes si in performanta sustinuta.
Vestea buna este ca si in situatia in care nu ne nastem inteligenti social avem toate sansele sa ne putem dezvolta acest set de abilitati. In termeni simpli, este vorba de un proces in 5 etape in care primele doua sunt constientizarea masurii in care ne pasa de cei din jur iar a doua este cererea si acceptarea feedback-ului.
Companiile folosesc in mod activ dimensiunea aceasta a inteligentei sociale pentru a face schimbarea culturala. Acest lucru se vede concret in modul in care ea este integrata in functia de HR: din ce in ce mai multe organizatii din afara angajeaza specialisti inteligenti social care sa poata la randul lor sa promoveze si sa sustina aceasta abordare de-a lungul si de-a latul organizatiei.
Cum recrutezi insa un om cu inteligenta sociala? Cum iti dai seama daca o are? Daniel Goleman are o sugestie si in acest sens.
Urmariti tot interviul pentru a descoperi din cea mai buna sursa ce este si cine are nevoie de inteligenta sociala.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam