Competentele profesionale si fericirea la locul de munca
Fericirea si locul de munca… pentru multi angajati aceste doua notiuni par a fi intr-o relatie antagonica, doi termeni pe care nu ii asociaza prea des, sau cel putin aceasta este imaginea pe care multi doresc sa o afiseze…
O intrebare legitima este de ce? De ce analizam fericirea resimtita la locul de munca? Iar raspunsul este unul evident: pentru ca un angajat fericit poate genera performanta! Fericirea raportata la locul de munca presupune nu doar un sentiment pozitiv, o stare de bine, ci si un factor determinant al succesului unui proiect. Ca urmare, tot mai multe companii comanda studii cu privire la evaluarea gradului de satisfactie si fericire in randul angajatilor. Un astfel de studiu ce a urmarit raportul dintre competentele profesionale si fericirea angajatilor a fost efectuat de catre specialistii de la Mind Tools. Scopul principal al cercetarii a urmarit asocierea a 10 arii de competente, o autoevaluare a acestora facuta de catre angajati, si fericirea la locul de munca, mai exact cum o influenteaza una dintre aceste doua variabile pe cealalta.
Am stabilit, asadar, motivele pentru care ne dorim sa avem angajati fericiti, iar in ceea ce priveste competentele, avem nevoie de un raspuns la intrebarea: de ce sunt importante competentele? Deoarece acest studiu urmareste relatia dintre aptitudinile profesionale si fericirea angajatilor, competentele devin importante tocmai atunci cand vorbim despre ipoteza cercetarii, care se invarte in jurul premizei conform careia: daca angajatii considera ca fac fata cu brio sarcinilor de serviciu, colaboreaza foarte bine cu ceilalti angajati si sunt buni manageri in general, atunci sunt implicit si fericiti la locul de munca. De asemenea, in urma centralizarii raspunsurilor, cercetatorii au vrut sa verifice daca anumite competente sunt mai importante decat altele, atunci cand vorbim despre fericirea angajatilor.
Deoarece vorbim despre o cercetare sociologica nu putem sa excludem componenta metodologica. Astfel, chestionarul a fost aplicat in aprilie 2008 si a reprezentat colectarea a 10.310 de chestionare, ce au fost expediate membrilor Mind Tools sub forma unui mail de tip newsletter, raspunsurile fiind centralizate utilizand programul online SurveyMonkey. Respondentii au provenit din 139 de tari, printre care SUA (3.423), Marea Britanie (1.290), India (1.082), Australia (606), Canada (478).
Concluziile la care au ajuns cercetatorii au verificat ipoteza de la care a pornit studiul, astfel s-a demonstrat ca indivizii care sunt increzatori in competentele lor cu privire la gestionarea stresului sunt mai fericiti la locul de munca. In schimb, indivizii care s-au autoevaluat ca fiind deficitari atunci cand vine vorba de gestionarea situatiilor ce pot genera tensiune, au declarat, in majoritate, ca nu sunt fericiti la locul de munca. Pare si firesc ca o persoana care se poate controla intr-o situatie limita si care isi poate pastra judecata in conditii de stres, sa fie mai fericita si multumita la locul de munca, decat o persoana care intampina dificultati in gestinonarea unei situatii de criza.
O concluzie pe care o putem trage, in urma parcurgerii acestui studiu, este ca nu putem neglija sentimentele pe care angajatul le are fata de compania in care lucreaza; mitul conform caruia ne concentram numai pe rezultate si angajatul este un pion care trebuie doar sa execute nu mai este de mult de actualitate! Daca vrem rezultate, trebuie sa ne axam pe dezvoltarea competentelor angajatilor, dar si pe crearea unui mediu organizational care sa favorizeze atat performanta cat si fericirea angajatului.
Ca sa cititi un Whitepaper cu rezultatele studiului, faceti click aici.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam