Comunicarea – cum e evaluată în interviu și cum o dezvolți
Așa cum v-am promis într-un articol anterior, începem azi seria articolelor despre competențele cele mai cerute de angajatori, cu informații despre modalitățile de evaluare a lor în interviuri dar și recomandări de resurse pentru îmbunătățirea respectivelor abilități.
E greu de crezut că veți găsi vreun anunț de recrutare (indiferent de forma sau mediul unde este publicat) care să nu includă, la cerințe, un nivel cel puțin bun pentru competența de comunicare.
Deși definițiile acestei competențe variază foarte mult de la o organizație la alta, există un nucleu comun care are în vedere cele 2 dimensiuni principale ale comunicării verbale: cea orală și cea scrisă. (Comunicarea non-verbală este un subiect suficient de vast pentru a-l dezbate într-un articol separat).
Iată, așadar, care sunt câteva din dimensiunile esențiale ale comunicării verbale, aspecte pe care un evaluator le va avea în vedere atunci când definește competența „comunicare”:
- comunică ușor și concis (oral sau în scris);
- se exprimă corect, fără greșeli gramaticale sau de scriere;
- ascultă activ;
- are capacitatea de a-și exprima punctul de vedere/ideile într-un mod coerent și deschis;
- discută și analizează constructiv puncte diferite de vedere;
- cere și oferă feedback.
Înainte de a detalia modul în care un recrutor evaluează comunicarea, este de subliniat faptul că, prin comparație cu celelalte competențe, aceasta are un statut oarecum special. Motivul ar trebui să fie evident: modul în care un profesionist comunică este vizibil de la primul contact telefonic cu acesta și este cu atât mai evident în timpul interviurilor.
Deși este posibil ca ea să fie afectată de factorul stres (atât de prezent în interviuri), comunicarea poate fi evaluată pe măsură ce discuția progresează și se presupune că atât candidatul cât și evaluatorul depășesc primele momente de „acomodare”.
Iată, așadar, la ce este atent un recrutor atunci când evaluează competența de comunicare:
- Modul în care candidatul se prezintă în fața celorlalți angajați din companie (secretară, recepționistă etc.)
- Modul în care ascultă întrebările recrutorului.
- Măsura în care răspunde la întrebările care îi sunt adresate și nu deviază de la subiect.
- Complexitatea sau simplitatea limbajului pe care îl folosește.
- Corectitudinea limbajului folosit.
- Adecvarea limbajului la context (deși glumele sunt bune, există o limită de bun-simț care nu trebuie depășită).
- Claritatea și concizia mesajelor scrise (dacă este cazul).
- Reacții verbale în situații dificile (întrebări grele, nașteptate etc.)
- Adecvarea întrebărilor pe care le pune.
- Modul în care solicită informații despre procesul de recrutare și feedback în urma interviului.
Fiecare dintre aceste aspecte poate spune ceva despre nivelul competenței comunicare în profilul profesional al candidatului evaluat și poate conduce decizia evaluatorului într-o anumită direcție.
Pentru a se asigura că „punctează” cât mai bine pe scala de evaluare a comunicării, candidații trebuie să conștientizeze aceste aspecte și să aibă în vedere faptul că, în viața profesională, abilitatea de a comunica este ceva ce trebuie îmbunătățit în permanență.
Acesta este motivul pentru care, în colaborare cu Docento, am elaborat un pachet de cursuri care ajută la consolidarea acestei competențe și care răspunde nevoii profesionistului preocupat de dezvoltare personală într-un mod ușor de utilizat și oferind idei/practici/sugestii ușor de pus în practică.
Iată un fragment din cursul de comunicare cu încredere:
Achiziționează acum tot pachetul de cursuri pentru dezvoltarea competenței de comunicare la un preț imbatabil, 15 cursuri cu doar 97 lei!
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam