Secțiune susținută de

Cum pot beneficia mamele și gravidele de drepturile pe care le au conform legislației

Portal HR \ HR Pedia \ Cum pot beneficia mamele și gravidele de drepturile pe care le au conform legislației

La locul de muncă, atât gravidele, cât și mamele pot să beneficieze de măsuri de protecție socială, în baza legii. În acest sens, salariatele trebuie să obțină un document de la medicul de familie și să informeze angajatorul cu privire la starea lor. Recent, parlamentarii au introdus anumite modificări la cadrul legislativ privind protecția maternității la locurile de muncă.

Regulile referitoare la protecția maternității la locurile de muncă sunt incluse în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 96/2003. Actul normativ va suferi unele modificări, odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 154/2015, care a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 445 din 22 iunie. În principal, prevederile inițiale vor fi clarificate și se vor actualiza anumite aspecte.

Măsurile de protecție socială sunt destinate, conform ordonanței, tuturor femeilor însărcinate și mamelor (lăuze sau care alăptează) care lucrează la un angajator. În același timp, protecția este acordată indiferent că este vorba de salariate cu cetățenie română sau a altui stat.

Salariatele gravide și cele care au născut trebuie să meargă la medicul de familie pentru a obține un document care să le ateste starea. Totodată, acestea trebuie să informeze în scris angajatorul cu privire la situația lor. În caz contrar, angajatorul este exonerat de obligațiile impuse de lege (deși nu de toate), față de salariatele în cauză.

De cealaltă parte, angajatorii trebuie să prevină expunerea gravidelor sau a mamelor la riscuri ce le pot afecta sănătatea și securitatea, precum și să nu le constrângă să facă o muncă dăunătoare sănătății, stării lor de graviditate sau copilului nou-născut. Prin urmare, aceștia sunt obligați să evalueze riscurile de la locurile de muncă și să informeze salariatele cu privire la rezultate și drepturile pe care le au. În plus, informarea va trebui să cuprindă și măsurile care trebuie luate.

„Angajatorii vor informa în scris salariatele asupra rezultatelor evaluării privind riscurile la care pot fi expuse la locurile lor de muncă, a măsurilor care trebuie luate referitor la securitatea și sănătatea în muncă, precum și asupra drepturilor care decurg din prezenta ordonanță de urgență”, scrie în Legea nr. 154/2015.

Află mai multe informații pe această temă citind tot articolul de Alexandru Boiciuc de pe Avocatnet.ro.

Data articol: iulie 6, 2015

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam