Secțiune susținută de

Cum raspunzi unei cereri de marire de salariu

Portal HR \ HR Pedia \ Cum raspunzi unei cereri de marire de salariu

De cele mai multe ori cand vorbim despre solicitarea de crestere a salariului avem in vedere punctul de vedere ale celui care isi face curaj si isi aduna argumente ca sa ceara si aproape deloc la cel care primeste aceasta cerere si trebuie sa ofere un raspuns. Daca emotiile si dificultatea discursului coerent ni se par firesti in cazul primului, ne gandim prea putin la problemele pe care o astfel de discutie le ridica pentru cel de al doilea.

Acesta este si motivul pentru care ne-a atras atentia articolul de pe Harvard Business Review pe care vi-l recomandam azi. Autorul incepe printr-o analiza a implicatiilor unei cereri de salariu intr-o companie (si sunt, din pacate, multe asa) in care nu exista o politica formala de compensatii si beneficii (care sa seteze din timp limitele si momentele cheie in care astfel de mariri pot avea loc). In aceasta situatie, decizia privind marirea salariala este un subiect sensibil a carui aducere in prim plan ii poate pune pe multi manageri in incurcatura. Impulsul de a „impinge” aceasta responsabilitate mai departe catre cel ierarhic superior (sau chiar catre proprietarul afacerii) risca sa erodeze semnificativ capitalul de autoritate si respect pe care un coordonator de echipa se straduieste sa si-l cladeasca si sa si-l mentina in fata celor pe care ii coordoneaza.

Cea mai buna solutie, sugereaza autorul, este ca managerul sa asculte argumentele (care se incadreaza undeva intr-una din categoriile: am nevoie, o merit, jobul pe care il fac este mai bine cotat in piata etc.) si sa solicite o perioada de gandire.

Printre cele mai interesante idei care ne-au atras atentia in articol este, insa, „ecuatia” cu ajutorul careia se poate face o analiza corecta a unei astfel de cereri si lua o decizie inteleapta. Este important sa facem diferenta intre valoarea jobului pentru organizatie si valoarea individuala a persoanei care ocupa pozitia respectiva. De multe ori le confundam si consecintele nu pot fi sanatoase.

In practica, orice job are o anumita valoare, determinata de piata in care activeaza organizatia si nu de calitatea performantei angajatului sau de nevoia acestuia de a avea un venit mai mare. Astfel, se poate intampla ca din punct de vedere organizational pachetul compensatoriu pentru pozitia respectiva sa fie la nivel maxim, o marire fiind atat imposibila din cauza limitarilor de bugete cat si nerecomandabila pentru ca ar „hrani” confuzia intre job si individ.

Daca, insa, analiza cererii de marire de salariu duce la concluzia ca persoana este intr-adevar (ras)platita sub nivelul corect sau daca este evident ca o plecare a angajatului respectiv ar aduce prejudicii semnificative organizatiei, o crestere a salariului este nu doar recomandata ci chiar obligatorie. Chiar si in aceasta situatie, autorul recomanda prudenta si calm. Vestile circula repede intr-o organizatie si o cerere de marire de salariu care primeste foarte repede si fara alte discutii un raspuns favorabil risca sa lanseze un precedent periculos.

Citeste tot articolul How to Handle a Raise Request ca sa descoperi si cum recomanda autorul sa procedeze managerul atunci cand considera ca o crestere a salariului este indreptatita.

Data articol: iulie 15, 2011

Newsletter-ul Portal HR

100% fără spam