Cum să te înțelegi mai ușor cu colegii dificili de la job
Majoritatea angajaților lucrează cu tipuri variate de colegi care au interese, sarcini și valori diferite. E normal ca aceste diferențe să genereze, mai devreme sau mai târziu, conflicte între angajați.
Despre conflicte, gestionarea lor și modalități de colaborare eficientă cu colegii dificili, am stat de vorbă cu psihoterapeutul Lena Rusti.
Care e cea mai bună modalitate de rezolvare a conflictelor între colegi?
Când apar probleme, încearcă să vezi dacă poți rezolva lucrurile. Unii oameni sunt nesuferiți, dar pot să se schimbe. O persoană foarte anxioasă poate fi văzută ca extrem de arogantă, pentru că își păstrează un spațiu de siguranță și nu vine către ceilalți, interacționează selectiv. Atunci când îți comunici nemulțumirea, încearcă să nu o faci defensiv (ironic, agresiv, în public), ci prezint-o în termeni de soluții de lucru la care puteți amândoi apela pentru a ajunge la un rezultat pozitiv pentru toți cei implicați.
Cum să-i spui unui coleg că te deranjează?
Încercă să meargi pe firul emoțiilor sale pentru a înțelege mai multe despre el. Nu este o regulă, dar uneori lucrurile care ne deranjează la celălalt pot spune ceva și despre noi. De exemplu, un coleg competitiv poate intra ușor în lupta de putere cu noi dacă noi înșine suntem competitivi. Sau, când vrei ca totul să se întâmple cum gândești, va fi greu să faci față relației cu un coleg care are același mod de a acționa. Conștientizarea propriilor limite interioare ne poate ajuta automat să ne mărim “pragurile de toleranță” în relațiile cu astfel de persoane, ne poate ajuta să ne ajustăm propriile comportamente și să scădem semnificativ tensiunile interioare.
Din ce în ce mai mulți angajați se simt abuzați profesional. Cum ar trebui să rezolve această problemă?
Jocurile de putere dintr-o organizație nu aduc decât mai mult stres și energie consumată inutil. În multe companii, ca și în societățile opresive, angajații acceptă să fie abuzați profesional și se amăgesc cu faptul că mai pot bârfi pe la colțurile birourilor. Până la urmă, în astfel de situații, nu există viață și dincolo de job. Dacă există nemulțumiri, gândiți-vă la soluții directe și oneste și mergeți către ele. Dacă nu funcționează, poate e momentul să orientați către un alt loc de muncă. A cădea în capcana culturii unor organizații de tip divide et impera va fi extrem de consumator pentru oricine și riscați să deveniți o marionetă care se bucură din când în când de răul altuia, doar pentru a nu avea timp să se gândească la răul și nefericirea personală.
Unui angajat nou îi este mai greu să relaționeze cu colegii, mai ales dacă a nimerit într-o organizație cu colegi incomozi. Ce sfat aveți pentru cei care nimeresc într-o astfel de companie?
Să fie ei înșiși și să-și respecte noii colegi. Să-și găsească locul printre ceilalți și nu împotriva lor. Este indicat să caute modalități de cooperare. Poate inițial lucrurile par mai grave decât sunt: în unele grupuri fiecare stă în banca lui pentru că așa a simțit că e cultura locului. E suficient însă ca o singura persoană să iasă din tipar pentru ca ceilalți să se dovedească a fi “de gașcă”. Dacă nu va fi așa, cel puțin noul angajat va ști că a încercat și a creat șansa de a avea un loc de muncă în care să se simtă relaxat, inspirat și în armonie cu cei din jur.
Newsletter-ul Portal HR
100% fără spam