Hot Now

De ce avem nevoie de re-moralizarea mediului de lucru

11 06 2013, Cristi Ariton , Comenteaza, 5.323 afisari

Fie că vorbim de patriarhi sau călugări, economişti sau  sociologi, concluzia în urma crizei economice pare să fie una: cauza e criza morală (în relaţiile familiale, sociale, profesionale, sau la nivel macro: corporaţii, instituţii, organizaţii).

Aspectul moral al muncii şi profitului nu pare să fie o temă prioritară în rândul specialiştilor în managementul resurselor umane. Mai mult, se ţin traininguri pentru vânzarea unor produse inferioare calitativ, alterate sau ale căror utilitate nu acoperă informaţiile din materialul de prezentare. De exemplu, barmanii sunt învăţaţi că o bere “răsuflată” trebuie agitată până face spumă specifică unei beri proaspete şi apoi servită clienţilor.

Moralitatea la locul de muncă este primul factor în consolidarea renumelul de bun angajator. Barry Schwartz  vorbeşte foarte frumos despre muncă, morală şi înţelepciune, oferind soluţii pentru re-moralizarea mediului de lucru (în special) şi a societăţii (în general).

O idee care mi-a atras atenţia şi care slujeşte exemplului pe care îl propun spre analiză vizează rigiditatea regulilor pusă în relaţie cu nevoia de a face o alegere înţeleaptă. “Cu cât ai mai multe reguli şi sancţiuni/stimulente, cu atât vei avea mai puţină înţelepciune”. Acelaşi autor afirmă că dezvoltarea “practical wisdom” se face prin autonomie de lucru şi punere în practică (succes, eşec, feedback).

Exemplu de analiză (caz real)

Chris este englez şi lucrează ca receptioner-chelner într-un hotel de munte din Norvegia. Una din sarcinile lui este să vândă supă. Un castron foarte mic costă 15 euro. Chris constată că din cauza preţului vinde doar 7-8 supe pe seară, restul fiind aruncat. Decide să le ofere clienţilor posibilitatea de a-şi reumple castronul de câte ori doresc, fără a fi nevoie să plătească în plus. Drept rezultat, vânzările s-au triplat. Încălcând o regulă care oricum era păguboasă, ospătarul încasa mai mulţi bani şi le oferea turiştilor o experienţă mai plăcută (în plus, se arunca şi mai puţină supă).

Notă pentru pasionaţii de vânzări & customer experience: niciun oaspete nu-şi reumplea castronul. Conta mai mult dimensiunea social-morală a actului vânzării, în noua variantă preţul părea justificat în ochii clienţilor.

Barry Schwartz sugerează valorificarea angajaţilor eroi şi conturarea, prin exemplu lor, a unor valori morale în contextual muncii. Rămân câteva întrebări… Este Chris un angajat model? E recomandabil un astfel de comportament care sfidează regula de dragul moralei, rămânând totodată relevant pentru scopul afacerii? Câtă autonomie de lucru, şi cui?

Adauga comentariu

Cele mai noi

La o simplă accesare a celui mai utilizat motor de căutare, spre exemplu, pentru ”influencer”, obții rapid (în doar 0,49 de secunde) 473.000 de rezultate. Poți afla că există Social Media Stars Index, care îi ordonează pe cei mai importanți dintre ei, și că, de curând, ANAF a declanșat o campanie de verificări ce vizează […]

Detalii

CIO Council și Revista CARIERE organizează miercuri, 8 decembrie, între orele 14.00-16.00, o nouă ediție din seria de evenimente online CIO TALKS – Powered by CIO Council cu tema: Povești despre date, tehnologie, diversitate, egalitate și incluziune. La această ediție se vor aduce exemple concrete de transformare a afacerii prin tehnologia aliniată la principiile “Diversity Equality and Inclusion” și de instalare […]

Detalii

–          Peste 60% din angajații români care își caută un alt job se consideră subapreciați la locul de muncă actual –          Aproape 19% consideră că și-au îmbunătățit abilitatea de a atrage venituri –          61% s-ar gândi să accepte un loc de muncă în străinătate, dacă acesta le permite să lucreze la distanță Ediția de toamna a studiului Randstad Workmonitor indică […]

Detalii

Creșterea ratei inflației pune presiune pe majorările salariale bugetate de companiile private din România pentru 2022, estimate anterior în medie la 7%, care ar trebui revizuite în sus cu două – trei puncte procentuale, pentru a compensa erodarea puterii de cumpărare, reiese din a doua parte a studiului PayWell 2021, realizat de PwC România. Majoritatea […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter