Hot Now

De ce avem nevoie de re-moralizarea mediului de lucru

11 06 2013, Cristi Ariton , Comenteaza, 4.718 afisari

Fie că vorbim de patriarhi sau călugări, economişti sau  sociologi, concluzia în urma crizei economice pare să fie una: cauza e criza morală (în relaţiile familiale, sociale, profesionale, sau la nivel macro: corporaţii, instituţii, organizaţii).

Aspectul moral al muncii şi profitului nu pare să fie o temă prioritară în rândul specialiştilor în managementul resurselor umane. Mai mult, se ţin traininguri pentru vânzarea unor produse inferioare calitativ, alterate sau ale căror utilitate nu acoperă informaţiile din materialul de prezentare. De exemplu, barmanii sunt învăţaţi că o bere “răsuflată” trebuie agitată până face spumă specifică unei beri proaspete şi apoi servită clienţilor.

Moralitatea la locul de muncă este primul factor în consolidarea renumelul de bun angajator. Barry Schwartz  vorbeşte foarte frumos despre muncă, morală şi înţelepciune, oferind soluţii pentru re-moralizarea mediului de lucru (în special) şi a societăţii (în general).

O idee care mi-a atras atenţia şi care slujeşte exemplului pe care îl propun spre analiză vizează rigiditatea regulilor pusă în relaţie cu nevoia de a face o alegere înţeleaptă. “Cu cât ai mai multe reguli şi sancţiuni/stimulente, cu atât vei avea mai puţină înţelepciune”. Acelaşi autor afirmă că dezvoltarea “practical wisdom” se face prin autonomie de lucru şi punere în practică (succes, eşec, feedback).

Exemplu de analiză (caz real)

Chris este englez şi lucrează ca receptioner-chelner într-un hotel de munte din Norvegia. Una din sarcinile lui este să vândă supă. Un castron foarte mic costă 15 euro. Chris constată că din cauza preţului vinde doar 7-8 supe pe seară, restul fiind aruncat. Decide să le ofere clienţilor posibilitatea de a-şi reumple castronul de câte ori doresc, fără a fi nevoie să plătească în plus. Drept rezultat, vânzările s-au triplat. Încălcând o regulă care oricum era păguboasă, ospătarul încasa mai mulţi bani şi le oferea turiştilor o experienţă mai plăcută (în plus, se arunca şi mai puţină supă).

Notă pentru pasionaţii de vânzări & customer experience: niciun oaspete nu-şi reumplea castronul. Conta mai mult dimensiunea social-morală a actului vânzării, în noua variantă preţul părea justificat în ochii clienţilor.

Barry Schwartz sugerează valorificarea angajaţilor eroi şi conturarea, prin exemplu lor, a unor valori morale în contextual muncii. Rămân câteva întrebări… Este Chris un angajat model? E recomandabil un astfel de comportament care sfidează regula de dragul moralei, rămânând totodată relevant pentru scopul afacerii? Câtă autonomie de lucru, şi cui?

Adauga comentariu

Cele mai noi

Școala de Valori a lansat pe 20 iulie Tabăra online Laboratorul de cariere, o premieră în educația alternativă românească: primul program de experiențe pentru succes în care tinerii cu vârste între 16 – 20 ani își pot dezvolta abilitățile și identifica oportunitățile de dezvoltare academică și de carieră. Înscrierea în tabăra are loc până pe […]

Detalii

Absolvenții din promoția 2020 de la ciclul de licență și masterat din toată țara, dar și tinerii profesioniști care se află în căutarea unui loc de muncă sau unui program de internship/trainee sunt invitați să acceseze gratuit portalul de carieră Hipo.ro, unde până pe 14 august, se desfășoară Târgul Virtual pentru Absolvenți 2020, un eveniment […]

Detalii

Redacția Avocatnet a scris în ultimele luni despre foarte multe aspecte ce țin de relația angajator – salariat în contextul epidemiei de coronavirus. Acesta este motivul pentru care au putut să pună azi informațiile cap la cap pentru a face un ghid orientativ util pentru orice companie activă în momentul de față sau care se […]

Detalii

În perioada 1-9 septembrie 2020 se va desfășura ediția a XIV-a a Școlii de Vară HR Club Next Generation, dedicată studenților și masteranzilor pasionați de resurse umane. Adaptându-ne “noului normal”, formatul va fi puţin diferit faţă de anii trecuţi, iar cursurile se vor desfăşura pe o platformă virtuală, însă obiectivul rămâne acelaşi: continuăm să ne […]

Detalii
Newsletter-ul Portal Hr

Rămâi conectat la ultimele tendințe în HR

Abonează-te la newsletter