Fie că vorbim de patriarhi sau călugări, economişti sau sociologi, concluzia în urma crizei economice pare să fie una: cauza e criza morală (în relaţiile familiale, sociale, profesionale, sau la nivel macro: corporaţii, instituţii, organizaţii).
Aspectul moral al muncii şi profitului nu pare să fie o temă prioritară în rândul specialiştilor în managementul resurselor umane. Mai mult, se ţin traininguri pentru vânzarea unor produse inferioare calitativ, alterate sau ale căror utilitate nu acoperă informaţiile din materialul de prezentare. De exemplu, barmanii sunt învăţaţi că o bere “răsuflată” trebuie agitată până face spumă specifică unei beri proaspete şi apoi servită clienţilor.
Moralitatea la locul de muncă este primul factor în consolidarea renumelul de bun angajator. Barry Schwartz vorbeşte foarte frumos despre muncă, morală şi înţelepciune, oferind soluţii pentru re-moralizarea mediului de lucru (în special) şi a societăţii (în general).
O idee care mi-a atras atenţia şi care slujeşte exemplului pe care îl propun spre analiză vizează rigiditatea regulilor pusă în relaţie cu nevoia de a face o alegere înţeleaptă. “Cu cât ai mai multe reguli şi sancţiuni/stimulente, cu atât vei avea mai puţină înţelepciune”. Acelaşi autor afirmă că dezvoltarea “practical wisdom” se face prin autonomie de lucru şi punere în practică (succes, eşec, feedback).
Exemplu de analiză (caz real)
Chris este englez şi lucrează ca receptioner-chelner într-un hotel de munte din Norvegia. Una din sarcinile lui este să vândă supă. Un castron foarte mic costă 15 euro. Chris constată că din cauza preţului vinde doar 7-8 supe pe seară, restul fiind aruncat. Decide să le ofere clienţilor posibilitatea de a-şi reumple castronul de câte ori doresc, fără a fi nevoie să plătească în plus. Drept rezultat, vânzările s-au triplat. Încălcând o regulă care oricum era păguboasă, ospătarul încasa mai mulţi bani şi le oferea turiştilor o experienţă mai plăcută (în plus, se arunca şi mai puţină supă).
Notă pentru pasionaţii de vânzări & customer experience: niciun oaspete nu-şi reumplea castronul. Conta mai mult dimensiunea social-morală a actului vânzării, în noua variantă preţul părea justificat în ochii clienţilor.
Barry Schwartz sugerează valorificarea angajaţilor eroi şi conturarea, prin exemplu lor, a unor valori morale în contextual muncii. Rămân câteva întrebări… Este Chris un angajat model? E recomandabil un astfel de comportament care sfidează regula de dragul moralei, rămânând totodată relevant pentru scopul afacerii? Câtă autonomie de lucru, şi cui?
Anul 2023 a fost unul dificil pentru sectorul IT, atât la nivel global, dar mai ales în România. Pe de o parte, concedieri semnificative în prima parte a anului au lăsat foarte mulți candidați în căutare de job într-o piață cu pretenții tot mai ridicate, iar pe de altă parte, impozitarea veniturilor de peste 10.000 […]
DetaliiCustomer Experience Romania organizează CX Conference Bucharest 2023, un eveniment conceput pentru a sustine transformarea domeniul experienței clienților în România. Conferința va avea loc pe data de 25 octombrie la Nord Events Centre și se adresează liderilor din domeniul CX, marketing, resurse umane, customer care, customer service, vânzări, operațiuni și antreprenorilor romani. CX Conference Bucharest […]
Detalii91,2% dintre angajatorii care au participat la cel mai recent sondaj derulat de eJobs România au declarat că au în plan să facă angajări până la finalul anului. 5,4% spun că au blocat toate angajările, în timp ce 3,4% nu știu exact care va fi cursul evenimentelor până la final de an. Dintre cei care […]
DetaliiIndependenți, pragmatici, la curent cu noile tehnologii, tinerii din generația Z sunt deciși să își trăiască viața și să își construiască parcursul educațional și profesional conform propriului set de valori. Anual, la IUF- The International University Fair participă peste 20.000 de elevi și studenți. Datele ultimelor ediții ne arată că tinerii din România sunt din […]
Detalii